Forfatter Emne: Ny bærbar, hvilken??  (Læst 9616 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Henrik306

• Sandt SVin
Ny bærbar, hvilken??
« Dato: Maj 22, 2013, 09:56:42 pm »
Jeg skal begynde på skole om et par måneder og skal i den forbindelse have en ny bærbar, men jeg er gået total i hårdknude i mine overvejelser :(

Den skal være minimum 15".
Have minimum 4 gb ram ved 64 bit styresystem.
Minimum 1,5 GHz processor.
Trådløst netværk.
USB 3.0

Mit budget er begrænset, skal helst være under 4.000 kr og gerne omkring 3.000 kr. Og så vil man jo gerne have mest muligt for pengene og så er det jeg går tabt i modeller og Dual core mig her og quad core mig der, og hastigheder osv....

Er der en nørd (kompliment), som bare ved hvad det lige præcis er man skal gå efter og hvorfor, og eventuel en specifik model??

Der er jo de der "supertilbud" i Bilka osv., men vil gerne have bekræftet at jeg ikke overser en anden....

Sent from my iPad using Tapatalk
Mvh Henrik
Tidligere mørkeblå SV1000S K4 - 112 db v. Bulderdag 2011 :-)

Brix

• Sandt SVin
Sv: Ny bærbar, hvilken??
« Svar #1 Dato: Maj 22, 2013, 10:04:04 pm »
Hvis det er 15.4" skærm vil jeg personligt gå efter en skærm opløsning på 1680×1050 eller over. Bruger man det som krav, skrumper valgmulighederne markant, også er det noget nemmere at vælge :wink:
Har du tjekket edbpriser.dk ?
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

NielSV650

• Sandt SVin
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
« Svar #2 Dato: Maj 22, 2013, 11:01:49 pm »
Jeg købte den her for et par måneder siden. Den var billigere på det tidspunkt, så inkl porto og 4Gb ekstra RAM blev det 3008kr :-)
Det var den billigste 15,6" med i3 processor jeg kunne finde.

Jeg er fint tilfreds, MEN som Brix nævner, så kunne det være rart med muligheden for højere opløsning på skærmen. (Jeg kører max gas med 1366x768).
Skærmen har også en underlig overflade, eller også er betragtningsvinklen bare ringe. Hvis én person sidder ned og én står op, ser de ikke de samme farver/kontraster.
Museknapperne skider, synes jeg, men det er nok smag og behag. I en test får museknapperne ros, men ikke tastaturet. Det kan jeg til gengæld godt lide.

Win8 er der ikke meget fidus i uden en touchskærm, men det virker da.
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

klingenberg

• Plastikrocker
« Svar #3 Dato: Maj 23, 2013, 01:07:45 am »
http://www.computersalg.dk/produkt/841951?varenummer=841951&utm_source=EDBpriser&utm_medium=edbpriserLINK&utm_campaign=EDBpriser

http://www.merlin.dk/product.aspx?uid=387138&prodid=509306

Generelt, så gå efter en I3/I5 processor med HD 4000(Markant bedre end HD3000), klarer alt til studiet + stærk batterilevetid. Næste skridt er en SSD. Hvis du vil budget-game, så er Amd's A6-10 processorer vejen.

Hvis du først skal starte til august/september, er der et massiv teknologisk fremskridt i form af Haswell på vej i løbet af sommeren, som især vil fokusere på laptops med hurtigere GPU samt lavere TDP.

Begge link kan dog køre stort set alt studie-relateret, flydende multitasking, samt eks streame alle former for HD-content.
SV 650 K3, Fuaaaark :D

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
« Svar #4 Dato: Maj 23, 2013, 09:01:00 am »
Jeg ville anbefale at få smidt 8GB ram i med det samme. Prisforskellen burde være absolut minimal og ram er en ting du ikke har lyst til at løbe tør for da det har stor indflydelse på maskinens performance hvis den begynder at "swoppe" (bruge harddisken som reserve-ram). Hvis ikke du bestiller med det samme kan du risikere at de smider 2x2 Gb klodser i og så kan du ikke nøjes med at købe 1 x 4gb oveni, men må skifte hele molevitten med 2 x 4gb klodser. Det koster ikke en skid så længe du kører DDR3 og ikke DDR2, for det koster en formue!

Hvis du har muligheden og harddiskplads ikke er et issue, og prisforskellen ikke er for stor - så overvej om du er bedre tjent med en 250gb SSD harddisk end den 500GB eller 1TB klods der følger med de fleste nyere maskiner. SSDerne bruger mindre strøm og er mange gange hurtigere. Til gengæld er kapaciteten lavere. Men man kan jo have alt sit lort på en ekstern disk hvis det er - det er sådan jeg ruller...  :wink:

Jeg kan ikke anbefale en konkret maskine men har eminent gode erfaringer med Lenovos T-modeller + Asus generelt. Jeg har moderate erfaringer med Dell + HP og dårlige erfaringer med Amitech og Acer.

Jeg har utroligt gode erfaringer med den service og de priser de har på Laptops.dk og har desuden også gode erfaringer med Dell's service.

Hvis jeg skulle købe en ny maskine til privaten tror jeg at jeg ville gå efter en Asus. Maskinerne fra Lenovo får man ikke lige så meget value for money og HP + Dell bruger hardware hvor de laver deres egne drivere til. Jeg har oplevet ved flere lejligheder (bla. på min egen HP laptop) at jeg under Windows 7 og 8 ikke kan køre de nyeste drivere fra Nvidia fordi HP har lavet et eller andet fuckup med firmwaren på mit grafikkort så man kun kan bruge deres egne drivere. Med andre ord - deres seneste driver til min maskine hedder v186.24 og Nvidias nyeste hedder v300.00 ... Jeg gætter på at der er ret stor forskel på 114 versioner som jeg ikke kan få glæde af :-| Tak HP! De har ikke i sinde at lave en ny version af denne driver der passer til min maskine og anbefaler at jeg nedgraderer til Vista hvis jeg vil have den nyeste driver... Ellers tak!
« Senest Redigeret: Maj 23, 2013, 09:03:13 am af skurkenfradallas »
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Henrik306

• Sandt SVin
« Svar #5 Dato: Maj 23, 2013, 12:48:08 pm »
Jeg vidste det var en god ide at spørge jer! :)

Jeg er ret lun på ideen fra Vision om at man kan tilvælge og fravælge undervejs. Dog ender jeg i over 6.000 kr. :(
Men jeg har Windows7 Ultimate på min bærbare derhjemme nu, sammen med Officepakken (Købt til en god pris, IKKE cracket!) Kan jeg køre det ind på en ny maskine og dermed spare denne udgift hos Vision??

Det næste er så omkring dette Haswell. Vil det ikke bare gøre at det er noget man MÅ have, eller vil det være for dyrt? Vil det sænke priserne på modeller der IKKE har det??

Men ellers har jeg fået tilføjet til listen at der skal være HD4000, og helst en opløsning større end 1366*768, helst 6-8 Gb RAM og gerne med SSD. Det er jo desværre nok bare ikke ting der hjælper med at holde prisen nede :(

EDIT:
Jeg har 5 stk. i kikkerten lige nu. Hvis der er nogen der gider, eller mener de nemt kan overskue det, så ville jeg blive super glad hvis jeg kunne få at vide hvilke jeg ikke bør kigge på mere.
De ligger på mellem 3.999,- og 5.644,-. De to dyreste, Vision og en HP ligger væsentligt over de andre synes jeg, og jeg ved ikke helt om de er det værd... Eller rettere sagt, om de billige ikke er helt fine til mit behov.

For dem som lyster er her links:

HP Envy - http://www.computercity.dk/product/11112147/hp-envy-sleekbook-6-1150eo-baerbar-pc?ref=section&sec=397023339702653970294

HP Pavilion - http://www.computercity.dk/product/12542589/hp-pavilion-g6-2356-baerbar-pc?ref=section&sec=397023339702653970294

Dell Inspiron - http://www.edbpriser.dk/baerbar/dell-inspiron-17-3721-id-7335771.aspx?tn=ProductDetailsSpecifications

HP Pavilion2 - http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/1041133/HP-Pavilion-15b104eo.html

Vision - http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&type=notevision&menu=notebook&varenr=702700010&gruppe=visionnotebook
Hertil skal jeg så selv installere styresystem, plus 100 kr til bluetooth og 549 kr. for at opgradere til en 250 Gb SSD.
« Senest Redigeret: Maj 23, 2013, 01:55:17 pm af Henrik306 »
Mvh Henrik

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #6 Dato: Maj 23, 2013, 02:16:46 pm »
Jeg ville gå efter den fra MM-Vision fordi ComputerCity ikke er kendt for at være de billigste og fordi jeg har blandede erfaringer med både Dell Inspiron og HP generelt når det kommer til laptops.

Desuden er der et SSD område på den harddisk der sidder i MM-Vision computeren og det er super cool! Jeg ville nu stadigvæk spørge om ikke man kunne få lov til at bytte hele disken til en 250 eller 500GB fuld SSD i stedet.

Vedr. Haswell - så tror jeg næppe at det vil presse prisen synderligt på en <5.000 kr laptop. Havde du været ude efter en >10.000 kr maskine havde det nok kunne mærkes.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Henrik306

• Sandt SVin
« Svar #7 Dato: Maj 23, 2013, 02:32:31 pm »
Jeg ville gå efter den fra MM-Vision fordi ComputerCity ikke er kendt for at være de billigste og fordi jeg har blandede erfaringer med både Dell Inspiron og HP generelt når det kommer til laptops.

Desuden er der et SSD område på den harddisk der sidder i MM-Vision computeren og det er super cool! Jeg ville nu stadigvæk spørge om ikke man kunne få lov til at bytte hele disken til en 250 eller 500GB fuld SSD i stedet.

Vedr. Haswell - så tror jeg næppe at det vil presse prisen synderligt på en <5.000 kr laptop. Havde du været ude efter en >10.000 kr maskine havde det nok kunne mærkes.

Tak tak tak for svar! :)
Jeg er ret sikker på at Vision computeren er med fuld SSD? Der står ikke noget nogen steder jeg kan se, at der skulle være noget andet.... Det gør den vel så bare endnu mere attraktiv?

Men kan jeg tage mit eksisterende Windows og Office og installere på den også? Eller bør jeg købe det nye Win8? (Har hørt meget blandet om det)
Mvh Henrik

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #8 Dato: Maj 23, 2013, 03:44:07 pm »
Du har ret!

Så må det have været en af de andre maskiner som var delte.

Her er hvad jeg ville gøre:

Opgradere til i7 processoren selvom det koster 1000 kr mere, købe den uden operativsystemet og opgradere til 250 GB SSD (128 er liiige lidt nok) og så tage MC'en til Hillerød på en solskinsdag og bestikke mig med en bøf til grillen for at hjælpe dig med installationen  :wink:

Pointe: Hvis jeg kunne spare lidt på software ville jeg helt klart smide det efter at opgradere på jernet!

Henrik306

• Sandt SVin
« Svar #9 Dato: Maj 23, 2013, 03:55:39 pm »
Du har ret!

Så må det have været en af de andre maskiner som var delte.

Her er hvad jeg ville gøre:

Opgradere til i7 processoren selvom det koster 1000 kr mere, købe den uden operativsystemet og opgradere til 250 GB SSD (128 er liiige lidt nok) og så tage MC'en til Hillerød på en solskinsdag og bestikke mig med en bøf til grillen for at hjælpe dig med installationen  :wink:

Pointe: Hvis jeg kunne spare lidt på software ville jeg helt klart smide det efter at opgradere på jernet!

Ja, en af de andre (En af Hp'erne) havde en 32 gb SSD også.

Jeg har desværre ikke råd til at opgradere til i7, det er i forvejen 1.500 over budgettet uden styresystem, hvis jeg går efter Visionen med 250 gb SSD  :cry:

Det er ikke så meget at jeg ikke kan installere Win7 selv, selvom det da kunne være hyggeligt med lidt bøffer på grillen  8) - Jeg ved bare ikke om jeg må, rent licensmæssigt, vil jeg kunne downloade opdateringer osv., når nu det allerede er installeret på en anden computer?? Det er købt helt lovligt osv...
Mvh Henrik

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #10 Dato: Maj 23, 2013, 03:59:41 pm »
Pas... Det må du kunne ringe og spørge Micro$oft om:-)

Henrik306

• Sandt SVin
« Svar #11 Dato: Maj 23, 2013, 04:03:36 pm »

Hehe, det må jeg lige finde ud af :)

Men jeg må se om jeg ikke kan finde de penge et sted, for jeg havde jo godt lidt på fornemmelsen at det ville blive den der blev anbefalet. Læste også en test hvor testeren var ret vild med den...
Hvorfor kan man aldrig nøjes når nu det kun er pga. start på skole - Så finder man alle mulige undskyldninger for hvorfor den skal kunne mere end bare at skrive  :innocent:

Og hvis det går helt galt med installation af styresystemet, så skriver jeg til dig om den bøf Skurk!  :mrgreen:
Mvh Henrik

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #12 Dato: Maj 23, 2013, 04:43:21 pm »

Hehe, det må jeg lige finde ud af :)

Men jeg må se om jeg ikke kan finde de penge et sted, for jeg havde jo godt lidt på fornemmelsen at det ville blive den der blev anbefalet. Læste også en test hvor testeren var ret vild med den...
Hvorfor kan man aldrig nøjes når nu det kun er pga. start på skole - Så finder man alle mulige undskyldninger for hvorfor den skal kunne mere end bare at skrive  :innocent:

Og hvis det går helt galt med installation af styresystemet, så skriver jeg til dig om den bøf Skurk!  :mrgreen:

Deal!

Og nu er det "kun" en 1.500-2.000" over budget. Kan du ikke bare få en kassekredit i banken der nedskrives hver måned, fedte for forældre eller slå en masse græsplæner?

NielSV650

• Sandt SVin
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
« Svar #13 Dato: Maj 23, 2013, 08:22:36 pm »

Vision - http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&type=notevision&menu=notebook&varenr=702700010&gruppe=visionnotebook
Hertil skal jeg så selv installere styresystem, plus 100 kr til bluetooth og 549 kr. for at opgradere til en 250 Gb SSD.

Den ser ikke helt tosset ud, men bemærk at skærmen har den "lave" opløsning.  100kr for Bluetooth lyder underligt. Skifter de hele bundkortet, eller åbner de bare for en port software-mæssigt?? (firmware?)
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #14 Dato: Maj 24, 2013, 12:00:36 am »

Den ser ikke helt tosset ud, men bemærk at skærmen har den "lave" opløsning.  100kr for Bluetooth lyder underligt. Skifter de hele bundkortet, eller åbner de bare for en port software-mæssigt?? (firmware?)

Enig, det lyder tosset!