Forfatter Emne: Behandling af forgaffel + skift af pakninger og fjedre i org. forgaffel SV1000N  (Læst 4099 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Qstian

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 73
Hej alle,

Jeg er den glade ejer af en SV1000 N fra 2006.

Jeg står for at skulle udskifte pakninger, olie og evt. fjedre i forgaflen.

Desværre er der en del rust på begge gaffelben. Mest oppe under gaffelbroen, men også en lille smule på selve glidestykket ved støvmanchetterne og pakningerne. Det er små ujævnheder med begyndende rust. Kunne evt. tage et billede...

Mit spørgsmål er så, kan dette behandles eller må jeg ud og købe ny forgaffel/gaffelben?

Ved paknings- og fjederskift, er det da nødvendigt at bruge specialværtøj til at løsne en bolt i bunden af forgaflen? Det synes jeg jeg kan læse i diverse vejledninger jeg har fundet via denne side og andre steder på nettet.

Homemade 09920-03250 Tool fra denne vejledning:

http://www.sv-portal.com/forums/showthread.php?t=35379

Eller er der evt. nogen der ved hvor jeg kan få fat i en ny forgaffel eller reservedele hertil til gode priser?

Tak for hjælpen!   :thumbsup:

Vh
Kristian




Rigeligt gas!!

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Hvis jeg var dig ville jeg hører Sajmon om han ikke skulle have noget og stå som var til salg. Ellers er der altid ebay hvis af andet fejler.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

Qstian

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 73
Update:

Fandt 2 nye komplette gaffelben fra en sv1000s, i næsten ny stand, hos mc huset Herning. Var nemme at montere og garanteret en bedre løsning end reparation af de gamle. Jeg gør et forsøg på at reparere de gamle på et tidspunkt, så må jeg se om det er muligt !

Men for hulen, korrekt affjedring og indstilling heraf har givet mig en helt ny mc, der pludselig føles svingvillig og fuldstændig i balance :)
Rigeligt gas!!

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
He he, ja rigtig mange fokuserer på powercommander og rizona gejl, når det andet er billiger og giver så meget mere køre glæde.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Agreed! Korrekt fjedring, og køreteknisk kursus slår Rizzzoma til enhver tid når det kommer til smil inde i helmut.
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

Qstian

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 73
Ja tak, flere smil i helmut  :D

Er der nogen der ved om der er forskel på N og S forgaffel? Umiddelbart kunne jeg kun se at justeringsskruen i toppen er lille smule anderledes. På S indstilles med lige kærvet skruetrækker og på min gamle gaffel til N modellen indstilles med "nøgle" (gaffelnøgle/svensknøgle) .

Men hvad med indeni , har S gaflen hårdere fjedre, anden olie eller lign? Nu kommer gaflen jeg fik fra en brugt cykel, så i teorien kunne der godt være sat andre og mere progressive fjedre i. Er bare imponeret hvis en korrekt indstillet forgaffel kan gøre så stor forskel ..

Rigeligt gas!!

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Er det ikke kun broerne der er forskellige?  Sajmon ved det med garanti.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....