Forfatter Emne: Hjælp til valg af nyt fjernsyn  (Læst 4387 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Henrik306

• Sandt SVin
Hjælp til valg af nyt fjernsyn
« Dato: April 08, 2013, 09:12:57 am »
Jeg skal have investeret i et nyt tv, og er nede på et valg mellem 2 stk.

De er vist næsten ens, bortset fra at det ene er med dual core processor, og det andet er med single core.

Det med dual core er ca. 2.500 kr dyrere og jeg kan simpelthen ikke gøre op med mig selv om det er dét værd. Er der nogen der har erfaringer med begge dele eller har noget insiderviden? :)

Single: http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/fladskarms-tv/UE46ES6715XXE/samsung-46-full-hd-3d-led-smart-tv-ue46es6715

Dual: http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/fladskarms-tv/UE46ES6805XXE/samsung-46-full-hd-3d-led-smart-tv-ue46es6805

Sent from my iPad using Tapatalk
« Senest Redigeret: April 12, 2013, 11:24:12 pm af Jannik »
Mvh Henrik
Tidligere mørkeblå SV1000S K4 - 112 db v. Bulderdag 2011 :-)

Smith

• Roadracer
Sv: Hjælp til valg af nyt fjernsyn
« Svar #1 Dato: April 08, 2013, 09:58:57 am »
Det kommer an på hvad du skal bruge det til..

Jeg købte et Samsung tv i 7005-serien for lidt over et år siden (sidste års udsalg). Det er jeg utrolig godt tilfreds med. Det eneste sted hvor jeg synes at fjernsynet er sløv og at jeg kan forestille mig det vil hjælpe med en ekstra kerne, er i "Smart-TV" funktionerne. Jeg bruger det kun til TV og til at streame film fra en DLNA-server over gigabit-lan, det kunne man måske også ønske kørte lidt hurtigere.

Har du overvejet 7005 eller 8005-serien til de penge der? Jeg har ikke sat mig ind i de nyeste modeller, men sidste år modelserien (sjovt nok) 6700 -> 6800 -> 7000 -> 8000, så jeg tror da at jeg ville anbefale f.eks.:
http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/TV/562069/Samsung-UE46ES7005.html?cid=913205000000

Elgigantens links er desværre lidt upålidelige lige nu, ved ikke om det er fordi at sidste års 7005 og 8005-modeller er ved at udgå. www.hifipriser.dk siger at Elgiganten har 8005eren til 9.999kr, men giver mig følgende link:
http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/fladskarms-tv/UE46ES8005TAB/samsung-46-8-serie-smart-tv-es8005-7-galaxy-tab-ii
Som pt siger ~11kkr inkl tablet. På den side kan jeg så se et internt link til 7005eren til 8.399kr, men det link er dødt :(

Men som sagt tror jeg kun at du vil mærke den ekstra cpu-kraft hvis du bruger nogle af deres fancy funktioner (hvilket de færreste gør, men nu får jeg nok på nakken ;) )

Håber du kan bruge alt det pladder til et eller andet :P

PS.: Sidste år var forskellen mellem 7005 og 8005-serien udelukkende metal-ramme vs klar plast, men jeg har desværre ikke gidet opdatere min viden idag :P

PPS.: Kig lidt rundt på flatpanels.dk hvis du virkelig gerne vil have flere erfaringer eller evt. anmeldelse.
« Senest Redigeret: April 08, 2013, 10:02:19 am af Smith »

Henrik306

• Sandt SVin
« Svar #2 Dato: April 08, 2013, 10:16:39 am »
Tak for et grundigt svar Smith! :)

Ja, Elgigantens priser svinger meget op og ned. Og jeg skal handle hos Elgiganten da det er med et gavekort.

De nye modeller, med F i koden, koster minimum 10.499 kr for 46" i 6 serien. Men så har den vist også quad core.

Jeg tænker også at jeg måske slet ikke kommer til at bruge alle de forskellige apps osv., med undtagelse af måske netflix og streaming... Og der kan det da ikke være så krævende igen, at man bliver alt for skør (håber jeg)

Ja, det fremgår måske af ovenstående at jeg hælder mest til det billige tv. Vil bare helst ikke ærgre mig bagefter.

Jeg HAR i øvrigt været på jagt efter tidligere modeller bla 7005 fra 2012, men de har sgu allerede fået solgt ud i Elgiganten :(

Mvh Henrik

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
« Svar #3 Dato: April 08, 2013, 10:45:13 am »
Jeg har lige købt et UE55ES8005 (dual-core) til stuen og har et UE46D7005 (single-core) i soveværelset.

Forskellen er ret stor når man kører apps på TV'et som eks Plex og Netflix (streaming af video). Man oplever ikke nogen forskel i kvaliteten af det der afspilles, forskellen ligger i hvor langt tid man venter på at det starter og på ventetiden når man klikker rundt i menuerne.

Du oplever det også i at det nye skifter kanaler hurtigere og at TV-guiden er hurtigere.

Det kan sammenlignes lidt med at installere quick-turn gas-rulle på SVinet. Det er stadigvæk den samme cykel at køre på, men den føles en del mere "snappy".

By the way - hvis du kan vente med at købe, så kommer Samsung ud med deres nye F-serie her i April/Maj. Den har quad-core processor og jeg gætter på at priserne på ældre modeller daler betydeligt efter lanceringen.

:: EDIT ::

En lille bonuskommentar...

Hvis du skal bruge nogen net-services eller apps på TV'et, så overvej at bruge netværkskabel til TV'et i stedet for trådløst netværk. Det hjælper gevaldigt på load-hastigheden hvis du streamer video fra en computer i huset eller har en hurtig bredbåndsforbindelse. Min router står ikke i nærheden af hverken mine fjernsyn eller min hjemme-server, så jeg bruger noget der hedder HomePlug (netværk i stikkontakterne) og det spiller max.

Jeg har disse enheder:

https://www.fcomputer.dk/netv%C3%A6rk/bridges-routere/routere/tp-link/tl-pa551kit-av500-gigabit-powerline-adapter-with-ac-pass-through-starter-kit-2stk-bro-500mbps.html

De findes også i en billigere udgave med 200 Mbit hvis man ikke har brug for mere hastighed.

https://www.fcomputer.dk/netv%C3%A6rk/bridges-routere/routere/tp-link/tl-pa251kit-av200-powerline-starter-kit-with-ac-pass-through-bro-200mbps%282%29.html

Læg mærke til at disse enheder findes både i en pass-through og en almindelig udgave. Pass-through betyder at stikkontakten som enheden skal sidde i ikke går til spilde, fordi man kan sætte et strøm-stik i selve enheden. Den almindelige udgave har ikke denne feature og beslaglægger derfor en stikkontakt.

Det anbefales at sætte enheden direkte i kontakten for max ydelse - så hvis man ikke kan undvære en kontakt bør man vælge pass-through modellerne.
« Senest Redigeret: April 08, 2013, 10:53:31 am af skurkenfradallas »
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Henrik306

• Sandt SVin
« Svar #4 Dato: April 08, 2013, 11:24:38 am »
Tak for svar skurk.

Jeg var ellers næsten på vej ud af døren for at hente det billige, men bliver i tvivl nu. Hvis man nu ikke bruger netflix i forvejen (har prøvet det, synes ikke det var pengene værd - ser mest tv) og jeg ved ærlig talt ikke om jeg overhovedet kommer til at bruge Smart-tv funktionen så meget - er det så 2.500 kr mere værd?? (Info: mit gavekort er på 8.000 kr, så de ekstra 2.000 kr skal op af egen lomme)

Mvh Henrik

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #5 Dato: April 08, 2013, 12:17:07 pm »
Tak for svar skurk.

Jeg var ellers næsten på vej ud af døren for at hente det billige, men bliver i tvivl nu. Hvis man nu ikke bruger netflix i forvejen (har prøvet det, synes ikke det var pengene værd - ser mest tv) og jeg ved ærlig talt ikke om jeg overhovedet kommer til at bruge Smart-tv funktionen så meget - er det så 2.500 kr mere værd?? (Info: mit gavekort er på 8.000 kr, så de ekstra 2.000 kr skal op af egen lomme)

Hvis du KUN skal se TV på det, så er det tæt på ligegyldigt!

Hvis du vil være lidt fremtidssikret, så ville jeg vente med at købe TV til det nye quad-core kommer og så enten købe det, eller købe dual-core til (sandsynligvis) samme pris som det du er ved at købe nu.

Der går nok 1-2 måneder før den nye model lander - læs mere her:

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1363944900

aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Henrik306

• Sandt SVin
« Svar #6 Dato: April 08, 2013, 12:42:04 pm »
Tak for svar skurk.

Hvis du vil være lidt fremtidssikret, så ville jeg vente med at købe TV til det nye quad-core kommer og så enten købe det, eller købe dual-core til (sandsynligvis) samme pris som det du er ved at købe nu.

Man kan da allerede købe de nye modeller nu?? Samsungs med et F i modelnavnet er kommet i Elgiganten...

Mvh Henrik

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #7 Dato: April 08, 2013, 12:52:22 pm »
Tak for svar skurk.

Man kan da allerede købe de nye modeller nu?? Samsungs med et F i modelnavnet er kommet i Elgiganten...

OK, men så er de også lige kun akkurat kommet. der står "Release 12/4" i deres tilbudsavis.

http://tilbudsavis.elgiganten.dk/

Jeg ville overveje at vente en uge til og se hvad der sker efter releasen.

Ole

• Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #8 Dato: April 12, 2013, 07:51:45 am »
Samsungs nye modeller har også mulighed for fremtidig opgradering (læs udskiftning) af Smart-TV-delen.. Jeg har et PS50C7705 og Smart TV delen i det er, øh, ikke særlig smart :) Skal det være LED? Plasma er jo the shit :-)
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

Henrik306

• Sandt SVin
« Svar #9 Dato: April 12, 2013, 10:15:55 pm »
Endte med Samsung UE46ES6715.

Det er egentlig okay, men man kan godt mærke t Smart-delen kører liiiidt langsomt.

Til gengæld kom jeg så hjem til en kæreste, som slet slet ikke vidste hvor stort 46" er, åbenbart. Heldigvis gik det først op for hende da det stod færdigsamlet på tv-bordet...
Det koster så mig noget tid til at bore nye huller til at flytte diverse malerier og andet der nu hænger BAG fjernsynet :D

Mvh Henrik