Forfatter Emne: OT: Hvor store gaver må man give uden at modtageren skal svare skat?  (Læst 3235 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
Hej forum,

Et lidt usædvanligt spørgsmål... Vi snakker både kontanter og/eller ting (i så fald at der skelnes i skattereglerne).

Eks. hvis jeg har lyst til at give min far en bil til 150.000 kr - skal han da svare skat af værdien på gaven?

Min bedre halvdel arbejder for Danske Spil og vi havde en af de der hypotetiske - hvis man vandt i Lotto - samtaler over påskefrokosten. Ingen af os tør hævde at vi kender svaret så hvad siger i?

/J
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

MKN

• Sandt SVin
  • SV 1000 S - Kører som en drøm!
OT: Hvor store gaver må man give uden at modtageren skal svare skat?
« Svar #1 Dato: Marts 31, 2013, 09:55:56 pm »
Du må modtage 58.700 kr om året skattefrit, resten skal der betales skat af :-)
SV 1000 S - Hvid - 2005 - Yoshimura Carbon potter - Powercommander - Sinter metal klodser - Hyperpro forgaffel fjedre - Justerbar styrdæmper - Egosæde - Klar baglygte med blink. Titax Greb.

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
Sv: OT: Hvor store gaver må man give uden at modtageren skal svare skat?
« Svar #2 Dato: Marts 31, 2013, 10:21:31 pm »
Ja, den regel kender jeg fra arveforskud... Men gælder den alle "gaver" man modtager og ligeledes "ting" som en bil, der vel skal vurderes for at bedømme hvilken værdi den tilsvarer.

I så fald - hvem skal foretage den vurdering?
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Søren F

• Sandt SVin
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
« Svar #3 Dato: Marts 31, 2013, 10:50:08 pm »
Du køber bilen, og lader din far køre i den (aka rockermodellen).

Gaver skal opgives, og skat kan kontrollere værdien...
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #4 Dato: Marts 31, 2013, 11:04:46 pm »
Du køber bilen, og lader din far køre i den (aka rockermodellen).

Gaver skal opgives, og skat kan kontrollere værdien...

Tjek... Så er det bare forsikringen man skal opdatere med at bilen har en anden bruger.

Ja, det var også det jeg mente. Så man starter altså med at opgive at have modtaget en gave af en hvis værdi (uden at specificere at der er tale om en bil). Hvis så man bliver hevet til toskegilde, så kan skat finde på at lave en vurdering?

Søren F

• Sandt SVin
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
« Svar #5 Dato: April 01, 2013, 12:17:26 am »
Ja, hvis man vælger at opgive det.

Du kan jo lade din far købe bilen, du svinger dankortet hos forhandleren, han indregistrerer osv. medmindre han er bandemedlem eller lign. tror jeg aldrig der er nogen der er interesseret i det...

Men retfærdigvis bør det opgives til skat, med angivelse af korrekt værdi. Hvilken type gode der er tale om er nok ligegyldigt: bil, båd, potteplanter etc.

Ellers er der altid modellen med et rentefrit familielån på anfordringsvilkår, hvor man så årligt eftergiver gæld svarende til det af skat fastsatte afgiftsfrie beløb (det i nævner ovenfor).

Jeg ville nok lige vende en revisor eller avekat for den præcise model ...
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #6 Dato: April 01, 2013, 11:40:36 am »
Er der ikke noget om at man kun må yde familielån til børn, børnebørn og forældre? Jeg mindes en gang at have læst en definition på hvad "familie" dækker over... Herunder ikke bandebrødre og deslige ;-)

LilleBenno

• Plastikrocker
  • Vildere!
« Svar #7 Dato: April 01, 2013, 07:03:54 pm »
Du laver et lånebevis på 150kg og afskriver lånet med 58700 pr. år.. købte hus af mine bedsteforældre til langt under off. vurdering.. vi lavede et privat lånebevis med differencen mellem vurdering og min købspris og afskriver en gang om året..
SuperVeloce Mille Nudo

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #8 Dato: April 01, 2013, 09:14:25 pm »
Du laver et lånebevis på 150kg og afskriver lånet med 58700 pr. år.. købte hus af mine bedsteforældre til langt under off. vurdering.. vi lavede et privat lånebevis med differencen mellem vurdering og min købspris og afskriver en gang om året..

Lyder som løsningen :-)

Tak for tips.