Forfatter Emne: Enduro maskine  (Læst 3729 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Brix

• Sandt SVin
Enduro maskine
« Dato: Februar 24, 2013, 10:31:39 pm »
Er det muligt at finde en billig enduro maskine? Hvilke maskiner skal man kigge efter, og hvad pris snakker vi?
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Sajmon

• Sandt SVin
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Enduro maskine
« Svar #1 Dato: Februar 24, 2013, 11:57:43 pm »
KTM 2 og 4 takt nyere end 2004 - og de skal hedde EXC.
Husqvarna fra 2005 og opad - de skal hedde TE.
GasGas 2 takt nyere end 2003-4 stykker.

Japanerne har ikke den samme tradition med at differentiere deres Motocross modeller og Enduro modeller rent teknisk, så dem skal man generelt holde sig fra som nybegynder, og de er desuden væsentligt dyrere at skrue på end førstnævnte 3 mærker...

Uvidende sjæle vil påstå at man sagtens kan bruge en Motocross cykel til det, men det er FORBUDT at lytte til deres råd, da det er en jævnt dårlig ide. Motorkarakteristikken er alt for hysterisk, affjedringen er et stykke fra optimal, den kan ikke overholde støjkravene som Enduro cyklerne kan, og så har den intet lys / ladeanlæg så det er ikke bare lige at montere lygter osv på den.

Sætter man 25.000 af til cykel og udstyr, vil man typisk blive rigtigt godt kørende.

Markedet for Enduro cykler er nok størst i sverige - og det er www.blocket.se man skal kigge på.
Ellers er www.enduroklub.dk markedssektionen eller "Enduro Danmark" gruppen på Facebook også gode rescourser.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Brix

• Sandt SVin
« Svar #2 Dato: Februar 25, 2013, 03:05:12 pm »
KTM 2 og 4 takt nyere end 2004 - og de skal hedde EXC.
Husqvarna fra 2005 og opad - de skal hedde TE.
GasGas 2 takt nyere end 2003-4 stykker.

Japanerne har ikke den samme tradition med at differentiere deres Motocross modeller og Enduro modeller rent teknisk, så dem skal man generelt holde sig fra som nybegynder, og de er desuden væsentligt dyrere at skrue på end førstnævnte 3 mærker...

Uvidende sjæle vil påstå at man sagtens kan bruge en Motocross cykel til det, men det er FORBUDT at lytte til deres råd, da det er en jævnt dårlig ide. Motorkarakteristikken er alt for hysterisk, affjedringen er et stykke fra optimal, den kan ikke overholde støjkravene som Enduro cyklerne kan, og så har den intet lys / ladeanlæg så det er ikke bare lige at montere lygter osv på den.

Sætter man 25.000 af til cykel og udstyr, vil man typisk blive rigtigt godt kørende.

Markedet for Enduro cykler er nok størst i sverige - og det er www.blocket.se man skal kigge på.
Ellers er www.enduroklub.dk markedssektionen eller "Enduro Danmark" gruppen på Facebook også gode rescourser.
:thumbsup: Perfekt
MCG

sircajun

• Sandt SVin
  • >>> Z-Bull <<<
« Svar #3 Dato: Februar 27, 2013, 08:09:01 pm »
OG KOM SÅ IGANG FOR FAEN !!!!!!!!!!!!!!!  :thumbsup:
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!

Brix

• Sandt SVin
« Svar #4 Dato: Februar 27, 2013, 08:20:38 pm »
OG KOM SÅ IGANG FOR FAEN !!!!!!!!!!!!!!!  :thumbsup:
Jah, jeg går i hvert fald kraftigt og overvejer det. Jeg havde sådan set sparet nogle penge sammen der skulle smides efter en baneracer. Men da jeg har et par venner der er begyndt at køre enduro og som ikke kan få armene ned. Ja så er jeg blevet i tvivl om det faktisk er en baneracer de skal bruges på. Lige nu bliver enduro i nøje overvejet :)
MCG

LilleBenno

• Plastikrocker
  • Vildere!
« Svar #5 Dato: Februar 28, 2013, 07:09:10 am »
Jeg har på fornemmelsen at enduro er en hel del billigere end baneræs.. har for nyligt købt mig en ktm exc 400, og den er hylende morsom  :thumbsup:
SuperVeloce Mille Nudo

Sajmon

• Sandt SVin
    • Hvad vil du her?
« Svar #6 Dato: Februar 28, 2013, 08:24:24 pm »
Jeg dyrker begge dele, men skulle jeg vælge det ene fra, blev det banerace.

Enduro er rocker billigt, og let tilgængeligt.

Bane kan man fræse på sin gadecykel.  :D

Brix

• Sandt SVin
« Svar #7 Dato: Februar 28, 2013, 08:35:06 pm »
Jeg dyrker begge dele, men skulle jeg vælge det ene fra, blev det banerace.

Enduro er rocker billigt, og let tilgængeligt.

Bane kan man fræse på sin gadecykel.  :D
Modtaget :)
MCG

Brix

• Sandt SVin
« Svar #8 Dato: Februar 28, 2013, 08:56:11 pm »
En 250 cc offroader kan jou være ret ilter og rigeligt at skulle håndtere, men har en ide om det ikke er det samme med en enduro? Hvad skal jeg kigge efter af motor str. ?
MCG

Sajmon

• Sandt SVin
    • Hvad vil du her?
« Svar #9 Dato: Februar 28, 2013, 09:11:22 pm »
Du skal prøvekøre for at finde ud af hvad du er til.

En kammerat har lige handlet en KTM 250 EXC 2008 til 20.000, og det er tæt på den perfekte begyndermaskine. Rolig nok motorgang til at den ikke tager magten fra en - effekt nok til at klare hvad man smider efter den, men stadig nok temperament til at man kan udvikle sig med den.

Jeg tror godt man kan generalisere lidt og sige at en 2-takter ikke er for begyndere. Er den lille og let nok som f.eks Husqvarna TE125, så kunne den godt gå an - men den er så ny at den bliver rimeligt dyr - dvs 25.000+

Er du 100% nybegynder og aldrig har kørt f.eks Motocross, så ville jeg klart gå efter noget 4-takt 250.

Teknisk stand og vedligeholdelses historik er ALT AFGØRENDE på Enduro cykler...!

Skide være med at den er ridset og skrammet - hvis ikke den er det, bliver den det lynhurtigt når du køber og bruger den, så det skal du ikke lægge så meget vægt på.

sircajun

• Sandt SVin
  • >>> Z-Bull <<<
« Svar #10 Dato: Februar 28, 2013, 10:09:04 pm »
Enig langt hen ad vejen med Sajmon. En 250´er god fin begynder. 300 eller 350 tror jeg er mere egnet da du har lidt mere bundtræk end en kvartliter enduro. Selv er jeg så småt startet op på en EXC 450 og jo den føles måske en anelse tung i det, men for faen hvor er det bare overskudsagtigt lige at kunne lukke lidt mere op for hanen uden den staller og så trække op over eller igennem forhindringerne.

Uden selv at være den skrue-guru ( jeg vil dog rigtig gerne og forsøger også ) så må jeg sige at teknikken i de KTM EXC´ere er lette at gå til. Du har ikke brug for andet end et topnøglesæt så har du splittet den af i atomer på en time.
Og så er jeg overasket over tilgængeligheden af dele, de fleste crosscentre har delene du skal bruge da meget går igen på tværs af mærkerne og antallet at KTM på banerne og i skovene. Og så er delene latterligt billigt når man først HAR prøvet at skulle købe stumper til en Kawa eller SukiZuki.
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!