Forfatter Emne: UV Jagt // Fridykning med harpun  (Læst 2737 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Gregers

• Sandt SVin
  • I ride naked...
UV Jagt // Fridykning med harpun
« Dato: December 24, 2012, 07:58:50 pm »
Hej Forum,

Først og fremmest glædelig jul til alle.  :mrgreen:

Dernæst... kender jeg nogen herinde der er velbevandret indenfor verdenen af UV Jagt og som kan give lidt gode råd og fif ift. udstyr mm.?
Always be youself.
Unless you can be a Pirate...
Then always be a Pirate!!
SV1000NK6 på gaden... og på banen.

Gregers

• Sandt SVin
  • I ride naked...
Sv: UV Jagt // Fridykning med harpun
« Svar #1 Dato: December 24, 2012, 11:29:00 pm »
Og så en rigtig glædelig Jul!

Om end måske i den forkerte tråd...

Always be youself.

T. Brun

• Roadracer
« Svar #2 Dato: December 25, 2012, 09:36:59 am »
Jeg snorkler lidt på nordkysten med harpun.

Jeg har kun snorklet i et par år, og mest på den lokale strand.

Mht udstyr så er mine erfaringer begrænset, men du får lige mine 2 cent.

mht. til dragt så vurder om hvor lang din sæson skal være, vandet i dk er koldt.  Jeg har en dobbelt en fuld body på 7mm og en torso (korte arme og ben) på 5mm.
jeg starter med begge dele på i foråret, og smider torsoen når vandtemp stiger og ender med at svømme i torsoen om sommeren.
Prøv dragten, den skal sidde helt til, så du ikke har noget luft i dragten, få den evt. syet efter mål det koster kun lidt ekstra. (det skal min næste være)

Brug handsker og sokker, her bruger jeg 3mm, du kan godt få dem tykkere, men så er handskerne ikke til at bruge.
Handskerne redder dine fingre fra en del rifter og sokkerne gør at man kan gå på de fleste bunde uden at få alt for ondt i fødderne.
Og sidst men ikke mindst, så forsvinder der meget varme fra hænder og fødder.

Køb nogen gode fridykker finner, de er lange og fleksible, og husk at der skal være plads til sokker.

Masken er en smagssag, der er mange modeller, men gå efter en med et lille kammer, der passer til dit ansigt.

Snorklen kan købes med og uden ventil, jeg har en uden, da jeg har hørt at der er en del problemer med utætte ventiler, men ingen personlig erfaring.

Du skal regne med 5-6 kg bly for at komme til at ligge lavt i overfladen.

Køb en stor bøje, den kan ikke blive for stor. Min er 30 X 70cm rød med flag, men det forhindrede ikke at jeg blev påsejlet af en flok roer fra Gilleleje i sommer  :brok: :brok:, så husk lige at stikke hoved op ind i mellem og hold øje med omgivelserne. Der er lommer i min, så jeg har bilnøglen og telefonen med ud.

Harpun fåes i mange prisklasser, min er 90cm. Gå efter en hvor spidsen stikker lidt ud (10cm), det gør den på min svorgers, så han kan bruge den som spyd samtidigt, jeg skal skyde min af hver gang, og man bliver træt af at stramme elastikken.
Køb en hvor du kan skifte spidser, de bliver hårdt medtaget, når de rammer sten i bunden.
Jeg har altid en fil med, så jeg kan skærpe spidsen.

Pak det hele i en stor balje, der kommer meget vand ud af dragten, og det er trist at få ind i bunden af bilen.

PS, hvis du mangler en at snorkle med, så giv et kald, jeg er altid frisk på et morgendyk.
« Senest Redigeret: December 25, 2012, 09:38:46 am af T. Brun »
T. Brun
SV 650S K3
Rather dead and cool, than alive and uncool

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
« Svar #3 Dato: December 25, 2012, 10:06:44 pm »
Balje kan købes i Harald Nyborg med låg. Jeg har vandskiudstyret i sådan en og det spiller.

Kan anbefale TUSA dykkerbriller...

Og, så vil jeg gerne med ud hvis du skal ud en dag :D
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

SVenskeren SOLO

• Sandt SVin
It's not how good you are, but how bad you want it that matters !
På vejen : SV1000S
På banen : GSXR1000

Gregers

• Sandt SVin
  • I ride naked...
« Svar #5 Dato: December 26, 2012, 06:29:21 pm »
Tak for alle de gode råd T. Brun!!  :respekt:

Det med længden på harpunen samt fordelen ved at have en spids der stikker ud, så man kan bruge den som spyd, havde jeg ikke lige overvejet. Er der fordele og/eller ulemper ved de forskellige bygningsmaterialer? Kan se man kan få dem i alu, træ, kulfiber osv. samt med elastik eller gas...

Jakob, regner med at begynde omkring maj/juni, afhængig af hvilken dragt jeg får fingrene i.

Svenskeren... sidst jeg så en gruper i danske farvande var.... Men damn den ser ud til at tage godt fat!!  :shock:
Always be youself.