Forfatter Emne: Indreg. af gammel Vespa uden papirer (fra DK) ?  (Læst 5318 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Morten1970

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 140
  • Forskellen på drenge & mænd - prisen på deres gear
Indreg. af gammel Vespa uden papirer (fra DK) ?
« Dato: September 17, 2012, 10:48:56 am »
Hej Forum,

Jeg har fået mulighed for at erhverve mig en gammel fin Vespa (rød og med reservehjul og det hele :-) )
Den har stået i en lade i MANGE år - og ingen papirer/plader  - tror den er fra 60'erne.

Hvordan er mulighederne for at få sådan en indregistreret uden dokumenter m.v. ?

Pft

Morten
SV650SA K7, Devil Carbon, lille nr. plade holder
Fuldkåbe, Hugger, Egosæde, LED blink

Gregers

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 988
  • I ride naked...
Sv: Indreg. af gammel Vespa uden papirer (fra DK) ?
« Svar #1 Dato: September 17, 2012, 12:35:54 pm »
Da jeg fik min indregistreret fra England, var det et sandt helvede ift. papirer - og det var bare en 50cc Vespa.

Så jeg ville tage fat i motorkontoret inden jeg gjorde noget som helst, for tror ikke de går med på den.
Always be youself.
Unless you can be a Pirate...
Then always be a Pirate!!
SV1000NK6 på gaden... og på banen.

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Indreg. af gammel Vespa uden papirer (fra DK) ?
« Svar #2 Dato: September 17, 2012, 04:42:05 pm »
Hvis den er dansk skal du have sidste ejer til at få en reg  attest. Ellers er det som gregers skriver noget snot

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Sv: Indreg. af gammel Vespa uden papirer (fra DK) ?
« Svar #3 Dato: September 17, 2012, 06:28:57 pm »
Køb af køretøjer "uden papirer"

Man ser en gang i mellem en annonce om en gammel bil eller mc, som er til salg "uden papirer." Det betyder normalt, at der mangler registreringsattest på køretøjet.

Hvad gør man så, hvis man er interesseret i at købe det ?

Det er en betingelse for at få et køretøj synet, at man (bl.a.) medbringer den seneste registreringsattest samt eventuelle supple-rende attester og koblingsattester til Statens Bilinspektion.

Det fremgår af vejledningen til anmeldelsesblanketten til syn, at hvis man ikke kan fremskaffe en original registreringsattest til køretøjet, så skal man vedlægge en "tilladelse fra Centralregisteret for Motorkøretøjer til køretøjets registrering uden fremlæggelse af dokumentation for tidligere registrering."

Samrådet har haft en uformel kontakt til Centralregisteret (CR) for at høre lidt om, hvordan man forvalter denne dispensationsordning.

Det viser sig, at det ikke er muligt at formulere en klar og éntydig beskrivelse af denne praksis, idet sagerne er meget forskellige, således at der foretages et konkret skøn i hvert enkelt tilfælde.

CR oplyser, at det påhviler den enkelte ejer at overbevise registeret om køretøjets forhistorie, før tilladelsen gives. Denne "bevisbyrde" kan man løfte på forskellig måde. Det kan f.eks. være ved en gammel registreringsattest sammen med en beskrivelse af de senere ejerforhold. Det kan også være gamle kvitteringer med identifikationsnumre (stelnummer), fotos af køretøjet fra tidligere år, bekræftelse fra enker eller andre pårørende på et tidligere ejerforhold sammen med en beskrivelse af de senere ejerforhold.

På denne måde kan man dokumentere, at der ikke er tale om et stjålet køretøj.

Med andre ord: Hvis man ikke kan få en fyldestgørende forklaring på de tidligere ejerforhold i forbindelse med købet, så kan man risikere, at man senere ikke får Centralregisterets tilladelse til at syne og dermed ikke kan indregistrere køretøjet. En sådan usikkerhed vil naturligvis gøre køretøjet lidt mindre interessant for en køber, som forventer at kunne få det indregistreret på et senere tidspunkt.

Ved eftertanke er det nok til alles bedste, at det kan være svært at få synet stjålne køretøjer. I det sidste nummer af Danmarks Veteran Motorcykleklubs blad "Veteranen" nævnes, at 6 forskellige Triumph motorcykler blev stjålet i 1981. De er aldrig fundet !

Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Morten1970

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 140
  • Forskellen på drenge & mænd - prisen på deres gear
Sv: Indreg. af gammel Vespa uden papirer (fra DK) ?
« Svar #4 Dato: September 18, 2012, 08:03:50 am »
Tak for jeres svar, tror jeg nok  :( havde det jo godt på fornemmelsen...
Problemet er at den oprindelige ejer er død for mange år siden, og at den bare har stået de sidste mange år...
Jeg vil prøve at undersøge mulighederne, der er jo ikke meget ved at bruge vinteren på istandsættelse hvis ikke den kan indregistreres...
SV650SA K7, Devil Carbon, lille nr. plade holder
Fuldkåbe, Hugger, Egosæde, LED blink

Vendelboen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 349
Sv: Indreg. af gammel Vespa uden papirer (fra DK) ?
« Svar #5 Dato: September 18, 2012, 08:18:13 am »
Tak for jeres svar, tror jeg nok  :( havde det jo godt på fornemmelsen...
Problemet er at den oprindelige ejer er død for mange år siden, og at den bare har stået de sidste mange år...
Jeg vil prøve at undersøge mulighederne, der er jo ikke meget ved at bruge vinteren på istandsættelse hvis ikke den kan indregistreres...
Hvis den gamle ejer er død, så må det være muligt for en arving at få tilsendt en reg. attest som så kan bruges..
The ride is the objective... The destination is the excuse.