Forfatter Emne: Kan man blande forgaffel olie?  (Læst 4065 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Kan man blande forgaffel olie?
« Dato: September 09, 2012, 12:06:14 pm »
Kan man blande forgaffel olie? Atlså hvis jeg har noget 5W og 10W, og jeg blander det 50/50, svarer det så til 7.5W?
Jeg går ud fra de skal være af samme slags? Eller hvordan er "reglerne"?
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Sv: Kan man blande forgaffel olie?
« Svar #1 Dato: September 09, 2012, 01:12:02 pm »
Kan man blande forgaffel olie? Atlså hvis jeg har noget 5W og 10W, og jeg blander det 50/50, svarer det så til 7.5W?
Jeg går ud fra de skal være af samme slags? Eller hvordan er "reglerne"?
Nej. Ved at blande to single grade olier vil du, populært sagt, blot få en multigrade olie - ikke en single grade med en anden viskositet.
Man kan sige, at tallene 5 og 10 er udtryk for størrelsen af de "oliekugler" der er i olien. Så der vil stadigvæk være "oliekugler" af størrelse 5 og 10 i blandingen.
Gav det mening?
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Sv: Kan man blande forgaffel olie?
« Svar #2 Dato: September 09, 2012, 07:16:26 pm »
Man kan nu godt blande de forskellige tykkelser, men resultatet er vist ikke altid til at forudsige 100%.

Nogle producenter skriver direkte at man kan blande deres olier, fx Morris her http://www.morrislubricants.co.uk/Downloads/Suspension%20Fluids%20TDS%20210%20Iss%201.pdf

Det kan godt være man bare skal holde sig til anvisningerne.
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Kan man blande forgaffel olie?
« Svar #3 Dato: September 09, 2012, 08:44:25 pm »
Kan man blande forgaffel olie? Atlså hvis jeg har noget 5W og 10W, og jeg blander det 50/50, svarer det så til 7.5W?
Jeg går ud fra de skal være af samme slags? Eller hvordan er "reglerne"?
Nej. Ved at blande to single grade olier vil du, populært sagt, blot få en multigrade olie - ikke en single grade med en anden viskositet.
Man kan sige, at tallene 5 og 10 er udtryk for størrelsen af de "oliekugler" der er i olien. Så der vil stadigvæk være "oliekugler" af størrelse 5 og 10 i blandingen.
Gav det mening?

Jou det giver mening :thumbsup:

Men det smarteste ville altså være at finde en olie med den korrekte grade.
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Sv: Kan man blande forgaffel olie?
« Svar #4 Dato: September 09, 2012, 09:01:10 pm »
Man kan nu godt blande de forskellige tykkelser, men resultatet er vist ikke altid til at forudsige 100%.
Korrekt, det jeg prøvede at skrive var blot, at det ikke bliver en olie med en en viskositet midt i mellem de to, da det til dels er laveste fællesnævner der bestemmer viskositeten.
e.g. vil en 5'er olie der har lavere viskositet end en 10'er, bestyde mere for endelig viskositet hvis man blander de to, og i øvrigt holder andre parametre konstante (temperatur/tryk/?).
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson