Har selv kigget på at importere bil, og så vidt jeg kan vurdere kigger de på to ting:
1. Handelsprisen i udlandet
2. Handelsprisen i Danmark
Afgiften fastsættes så til 2-1, hvorved prisen stort set ender med at være som var dyret købt i Danmark (hvilket formentlig også er formålet med vurderingen).
Jeg baserer dette på en grundig gennemgang af samtlige importerede Audi A3 fra 2000 til 2007, hvor jeg prøvede at finde et mønster i vurderingerne baseret på handelspris i udlandet, alder, antal kilometer og andre tilgængelige oplysninger. Ovenstående var det eneste mønster der viste sig at passe. Så hvis du kan finde et godt køb i udlandet kan det godt lade sig gøre at spare lidt penge.
Der var dog meget stor spredning i vurderingerne, og jeg fandt aldrig ud af hvad det skyldes, udover at vurderingerne er en slags lotteri, hvor man både kan vinde og tabe.
Hvis det er første gang SKAT skal vurdere en cykel som din, kan du vist godt betragte det som et lotteri om dine penge, da der ikke er etableret nogen praksis. Derfor vil de i særlig høj grad vil kigge på en (evt. anslået) handelsværdi i Danmark og lægge denne til grund for vurderingen. Da man ikke kan bede om forhåndsgodkendelser, kender du først prisen på cyklen når du har købt den i udlandet, transporteret den til Danmark og står med tegnebogen fremme i synshallen.
Bemærk i øvrigt at vurderingen ikke er bindende, og SKAT frit kan ændre vurderingen i op til seks måneder efter du har betalt afgiften. Kig f.eks. på
www.vagcars.dk efter "sjove" historier omkring den slags.
Det jeg så ikke kunne vurdere var:
1. Om det er besværet værd
2. Om import har betydning for gensalgsværdien
3. Om forsikringen koster det samme. I Sverige er importerede biler meget dyre at forsikre, og forsikringer fungerer som en mekanisme der skal beskytte hjemme-markedet
For mit eget vedkommende vurderede jeg at import-reglerne er skabt ud fra en nødvendighed i forhold til EU, og at disse samt praksis er designet til at afskrække almindelige mennesker fra at give sig i kast med det. Derfor blev mit generelle indtryk at import kun giver mening hvis tilsvarende cykler ikke kan købes i Danmark (dvs. brugtmarkedet er for lille), eller man er så glad for bureaukrati og ikke-eksisterende retssikkerhed, at man får ægte morskab ud af befinde sig i processen.
Your Mileage May Vary, og hvis du beslutter dig for at gennemføre projektet, må du meget gerne skrive en guide så andre kan gentage succes'en