Forfatter Emne: TPS justering  (Læst 7349 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

MMN

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 719
  • SV650S 05'
  • Bike: Sv650S
TPS justering
« Dato: August 18, 2012, 11:26:48 am »
Er det her nødvendigt?
Er det nogle erfaringer med det?

http://forums.sv650.org/showthread.php?t=55459
2005 SV650S. SP Enginering Carbon potte. Piazzo greb. Rizoma Blå br. væskebeholder. S2 undertray og forblink's shutter. Puig Carbon look hugger, blå DB kæbeglas. Gel Sæde, Plasma m/ blå/rød led intrument. Carbon Motorbeskytter, PiperX, PCIII.

LilleBenno

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 132
  • Vildere!
Sv: TPS justering
« Svar #1 Dato: August 18, 2012, 05:50:58 pm »
har gjort det på min 1000'er og synes jeg kan mærke tydelig forskel.
den gik først på "høj" blanding ved 3500 rpm.
SuperVeloce Mille Nudo

Damage

  • Gæst
Sv: TPS justering
« Svar #2 Dato: August 19, 2012, 09:20:59 am »
har gjort det på min 1000'er og synes jeg kan mærke tydelig forskel.
den gik først på "høj" blanding ved 3500 rpm.

X2

MMN

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 719
  • SV650S 05'
  • Bike: Sv650S
TPS justering
« Svar #3 Dato: August 19, 2012, 11:55:05 am »
Nu har jeg en 650s?
2005 SV650S. SP Enginering Carbon potte. Piazzo greb. Rizoma Blå br. væskebeholder. S2 undertray og forblink's shutter. Puig Carbon look hugger, blå DB kæbeglas. Gel Sæde, Plasma m/ blå/rød led intrument. Carbon Motorbeskytter, PiperX, PCIII.

LilleBenno

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 132
  • Vildere!
Sv: TPS justering
« Svar #4 Dato: August 19, 2012, 12:48:45 pm »
det kan ikke skade at smide den i "dealer mode" og tjekke hvornår den går på høj blanding..
hvis den først gør det ved over 3000 rpm ville jeg justere den ned.
SuperVeloce Mille Nudo

Henrik306

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 579
Sv: TPS justering
« Svar #5 Dato: August 20, 2012, 09:36:35 am »
Forstår jeg det rigtigt, at de bolte der holder TPS sensoren meget nemt går i stykker??

Er det meningen at man skal dreje selve sensoren en smule, og så give den lidt gas for at se hvornår den går på høj blanding - Og så ned og dreje den lidt igen?

Vil det egentlig ikke give en del højere benzinforbrug for en byboer, hvis tomgang ligger på mellem 1500 og 1600 omdr.? Den vil jo konstant stå i høj blanding...  :huh:
Mvh Henrik
Tidligere mørkeblå SV1000S K4 - 112 db v. Bulderdag 2011 :-)

SVenskeren SOLO

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 917
Sv: TPS justering
« Svar #6 Dato: August 20, 2012, 11:07:35 am »
Forstår jeg det rigtigt, at de bolte der holder TPS sensoren meget nemt går i stykker??

Er det meningen at man skal dreje selve sensoren en smule, og så give den lidt gas for at se hvornår den går på høj blanding - Og så ned og dreje den lidt igen?

Vil det egentlig ikke give en del højere benzinforbrug for en byboer, hvis tomgang ligger på mellem 1500 og 1600 omdr.? Den vil jo konstant stå i høj blanding...  :huh:

Du har vel ikke tomgang justeret til 1500-1600 omdr. ??
It's not how good you are, but how bad you want it that matters !
På vejen : SV1000S
På banen : GSXR1000

Henrik306

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 579
Sv: TPS justering
« Svar #7 Dato: August 20, 2012, 11:33:22 am »
Forstår jeg det rigtigt, at de bolte der holder TPS sensoren meget nemt går i stykker??

Er det meningen at man skal dreje selve sensoren en smule, og så give den lidt gas for at se hvornår den går på høj blanding - Og så ned og dreje den lidt igen?

Vil det egentlig ikke give en del højere benzinforbrug for en byboer, hvis tomgang ligger på mellem 1500 og 1600 omdr.? Den vil jo konstant stå i høj blanding...  :huh:

Du har vel ikke tomgang justeret til 1500-1600 omdr. ??

Joh  :huh:
Den stod ret lavt og lød som om den var ved at gå ud, og man fik heller ikke mange chancer ved igangsætning, medmindre man gav god gas samtidig, hvilket jeg ikke gider i køkørsel...

Jeg synes da jeg har hørt om folk der har den stående meget højere...

Men ok, den står nok også nærmere de 1400-1500 nu jeg tænker mig om...
Mvh Henrik
Tidligere mørkeblå SV1000S K4 - 112 db v. Bulderdag 2011 :-)

SVenskeren SOLO

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 917
Sv: TPS justering
« Svar #8 Dato: August 20, 2012, 11:52:14 am »
oki.. min står på ca 1200 omdr. men jeg kører heller ikke køkørsel    :twisted:

TPS'n er en lille plastic dim´s som justeres ved at vride den og låse den i position med skrue, pisse irriterende i det at når du spænner skrue så vrider sig TPS'n  - ergo man skal tage højde for det når man justererså den bliver rigtig når skrue er spændt..

Jeg synes det gav forskel på min men det kommer nok an på hvor forkert den står når man starter om man kan mærke det..
It's not how good you are, but how bad you want it that matters !
På vejen : SV1000S
På banen : GSXR1000

Henrik306

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 579
Sv: TPS justering
« Svar #9 Dato: August 20, 2012, 01:36:09 pm »
oki.. min står på ca 1200 omdr. men jeg kører heller ikke køkørsel    :twisted:

TPS'n er en lille plastic dim´s som justeres ved at vride den og låse den i position med skrue, pisse irriterende i det at når du spænner skrue så vrider sig TPS'n  - ergo man skal tage højde for det når man justererså den bliver rigtig når skrue er spændt..

Jeg synes det gav forskel på min men det kommer nok an på hvor forkert den står når man starter om man kan mærke det..

Jeg har lagt mærke til at hvis jeg skal sætte godt fra i et lyskryds, altså give god gas, så er det som om at der på et tidspunkt sætter en "turbo" ind. Der kommer et markant spring i trækket, men det er først et stykke oppe i omdrejningerne.
Er der andre der kender til dette? Eller kan det være min TPS sensor der sidder aaaalt for højt??
Mvh Henrik
Tidligere mørkeblå SV1000S K4 - 112 db v. Bulderdag 2011 :-)

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: TPS justering
« Svar #10 Dato: August 20, 2012, 02:25:38 pm »
oki.. min står på ca 1200 omdr. men jeg kører heller ikke køkørsel    :twisted:

TPS'n er en lille plastic dim´s som justeres ved at vride den og låse den i position med skrue, pisse irriterende i det at når du spænner skrue så vrider sig TPS'n  - ergo man skal tage højde for det når man justererså den bliver rigtig når skrue er spændt..

Jeg synes det gav forskel på min men det kommer nok an på hvor forkert den står når man starter om man kan mærke det..

Jeg har lagt mærke til at hvis jeg skal sætte godt fra i et lyskryds, altså give god gas, så er det som om at der på et tidspunkt sætter en "turbo" ind. Der kommer et markant spring i trækket, men det er først et stykke oppe i omdrejningerne.
Er der andre der kender til dette? Eller kan det være min TPS sensor der sidder aaaalt for højt??

Har du powercommander på? Der er et "hul" i kurven for de fleste 1000'ere for at de kan komme ind under EURO2-normen... Det fik jeg rettet ud på min gamle 1000'er ifm. at den var på rullefelt.

http://www.motorcykelgalleri.dk/galleri/15781-suzuki_sv1000s_solgt
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Henrik306

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 579
TPS justering
« Svar #11 Dato: August 20, 2012, 02:42:43 pm »
oki.. min står på ca 1200 omdr. men jeg kører heller ikke køkørsel    :twisted:

TPS'n er en lille plastic dim´s som justeres ved at vride den og låse den i position med skrue, pisse irriterende i det at når du spænner skrue så vrider sig TPS'n  - ergo man skal tage højde for det når man justererså den bliver rigtig når skrue er spændt..

Jeg synes det gav forskel på min men det kommer nok an på hvor forkert den står når man starter om man kan mærke det..

Jeg har lagt mærke til at hvis jeg skal sætte godt fra i et lyskryds, altså give god gas, så er det som om at der på et tidspunkt sætter en "turbo" ind. Der kommer et markant spring i trækket, men det er først et stykke oppe i omdrejningerne.
Er der andre der kender til dette? Eller kan det være min TPS sensor der sidder aaaalt for højt??

Har du powercommander på? Der er et "hul" i kurven for de fleste 1000'ere for at de kan komme ind under EURO2-normen... Det fik jeg rettet ud på min gamle 1000'er ifm. at den var på rullefelt.

http://www.motorcykelgalleri.dk/galleri/15781-suzuki_sv1000s_solgt

Ja jeg har en powercommander som skulle være kørt ind på rullefelt, har attest osv...

Edit: det er ikke rigtig som om der er et hul i trækkraften, men som at den pludselig bare skyder af sted!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Henrik
Tidligere mørkeblå SV1000S K4 - 112 db v. Bulderdag 2011 :-)

Damage

  • Gæst
Sv: TPS justering
« Svar #12 Dato: August 21, 2012, 10:35:16 am »
Forstår jeg det rigtigt, at de bolte der holder TPS sensoren meget nemt går i stykker??

Er det meningen at man skal dreje selve sensoren en smule, og så give den lidt gas for at se hvornår den går på høj blanding - Og så ned og dreje den lidt igen?

Vil det egentlig ikke give en del højere benzinforbrug for en byboer, hvis tomgang ligger på mellem 1500 og 1600 omdr.? Den vil jo konstant stå i høj blanding...  :huh:

Hvis TPS´en er justeret korrekt vil den først "gå højt" når du vrider på gassen. Det er ikke tomgangsjusteringen som bestemmer hvornår ECU´en siger at den skal give motoren mere benzin. Det er gasspjældets position som bestemmer, det er det TPS´en måler. Håber det giver mening.

ANDERSHP

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 279
Sv: TPS justering
« Svar #13 Dato: August 21, 2012, 12:53:47 pm »
det med at den skyder afsted som om der var turbo lyder mere som om at du får den op i omdrejning så du rammer ind i den høje del af momentet. Alle motorer har jo ikke flad momentkurve. Den trækker jo fint ved lave omdrejninger, men der er meget mere moment til rådighed fra 5-6000 omdrejninger og opad.
Drengerøve har ingen alder!!

Henrik306

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 579
TPS justering
« Svar #14 Dato: August 21, 2012, 01:51:44 pm »
det med at den skyder afsted som om der var turbo lyder mere som om at du får den op i omdrejning så du rammer ind i den høje del af momentet. Alle motorer har jo ikke flad momentkurve. Den trækker jo fint ved lave omdrejninger, men der er meget mere moment til rådighed fra 5-6000 omdrejninger og opad.

Jeg synes bare at den kurve jeg har set efter indkøringen ser ret lineær ud, men det er nok bare mig der tænker for meget over det... :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Henrik
Tidligere mørkeblå SV1000S K4 - 112 db v. Bulderdag 2011 :-)