Idag har Madam Blå mk. II fødselsdag
Hun fylder 10 år i min varetægt, og hvilken dekade!
Det hele startede så smukt med en "kammerat" der sagde: "Jeg skal på ferie i en uge, vil du ikke låne min SV'er?".
Og så var der jo ingen vej tilbage. Praktikpladsen var i hus, så Madam Blå mk. I, min trofaste følgesvend igennem tre år, blev sat til salg og jeg begyndte at se mig om efter en Zuki.
Jeg fandt en i Århus som stod til 65000kr - det anden billigste på det tidspunkt for en N model. Jeg snakkede med ham og alt lød til at være fint. Der gik et par dage, og pludselig var den sat ned til 60.000kr. Jeg ringede igen og aftalte at hente raketten den næste weekend.
Som sagt, så gjort, og jeg drog til Århus med min far søndag d. 7/7-2002. Jeg prøvede en tur. Den kørte egentlig ikke skide godt, men efter lidt ekstra luft i ringene blev det noget bedre, så jeg meddelte sælger at den ville jeg gerne købe. Det var jo søndag, så ingen banker havde åbent. Jeg fik hans kontonummer og lovede at overføre penge til ham næste dag. "Vi stoler jo på hinanden", som han sagde, og så kørte jeg ellers retur mod djævleøen.
Det blev naturligvis regnvejr på vejen (det var jo i Jylland!!), men intet kunne ødelægge glæden ved V2 brølet fra den blanke Scorpion potte.
Originaldækkene, Metzeler ME Z4, sked uendeligt, og bagdækket endte sine dage på brænderpladser i Skagen samme år.
Siden er der løbet meget vand i åen og benzin i tanken.
Planen var fra start at sætte en Ducati 916 kåbe på. Det er også sket - til dels. Det gik meget godt, lige indtil jeg ramte en venstresvingende bil i 2004. Så var det forfra. Det gik også godt, men så skulle jeg til Polen og køre lidt bane i 2005, og så pillede jeg sidekåberne af. De er så ikke kommet på igen siden, da de beslag jeg lavede var noget hø. Den ser egentlig også meget fin ud uden. Den ligner lidt en original S-model, og så alligevel ikke helt.
Jeg er i skrivende stund ved at tage mig sammen til at lave nogle nye, så inden årets udgang er der fuldkåbe på igen.
Har den så nogensinde skuffet mig? Ork ja, men ikke noget jeg ikke kan tilgive den for!
Forår og efterår er den følsom overfor kaburatoris. Karburatorsprit kan dog klare det, så det er ikke noget problem.
En tur hjem i regnvejr (fra Jylland, naturligvis) kostede et par km på én cylinder. Den forreste satte ud, men en dåse Pronto, et par strips og noget afdækningsplast fra en byggeplads på Lillebælt rasteplads, og den var flyvende igen. Siden har jeg lavet en lidt mere fiks løsning, og selv Suzuki har monteret "stænkklap" på de nyere modeller.
Et år fik den sværere og sværere ved at starte hen imod efteråret. Om foråret fik den et nyt batteri, og det gik fint indtil det begyndte at blive koldere igen, og den ikke ville starte. Det viste sig at være laderegulatoren der var stået af, så der blev monteret en Schnabel og batteriet holdt efterfølgende i seks sæsoner.
Styrt:
Jeg er vist sluppet nogenlunde nådigt på den konto. En regnfuld aften på en mudret markvej (ja, i Jylland, naturligvis!!
) overhaldede bagende forenden, og jeg smed mig med omkring 20km/t. Det kostede en gearpedal, to ridser på styrvægten og et hul i knæet på regndragten. Jeg borede et hul i gearpedalen og monterede en laaaang rusten Ikea-skrue (no shit!!). Efter lidt panik og bange anelser for en smadret gearkasse opdagede jeg at jeg havde monteret armen forkert, så gearskiftet blev vendt om. Det blev rettet, og der kom en flottere skrue på, og tilmed en stump benzinslange. Slangen er blevet slidt og skiftet et par gange, men det er efterhånden nogle år siden at den blev slidt ned sidst, så lige nu er det bare skruen der sidder der, og resten af armen er stadig original. ( Se seneste billede)
Da jeg ramte den venstresvingede bil væltede jeg faktisk ikke engang
Cyklen sad fast fast lige bag forhjulet, og jeg hoppede af (og sparkede en ekstra bule i bagdøren i arrigskab) efter at ha givet A-stolpen et ordentlig skulderskub. A-stolpen vandt desværre
Den obligatoriske tankstationsnedlægning har jeg også lavet en enkelt gang. På et tidspunkt bliver man bare nødt til at indse at man ikke kan holde den, men bliver nødt til at lægge den så nænsomt som overhovedet muligt.
Derefter kan man springe om på den anden side og få modellen på ret køl så hurtigt som muligt (inden nogen andre ser noget).
X-kæresten lavede samme stunt. Endda EFTER hun blev x-kæreste. Kost!
7-9-13, lad os fortsætte i samme stil
Andre modifikationer:
Tilbagerykkersæt. Hjemmelavede Henrik Ottesen for mange år siden. En del SRAD racere kører(kørte) med dem.
Öhlins bagdæmper
GSX-R 600 RSU forgaffel og 320mm skiver
Scottoiler
Erik Schnabel laderegulator
BMC luftfilter og Scorpion potte
Factory Pro nåle-/dysekit
Tut-tut-haj/delfin
Da jeg købte den havde den gået 13-14.000km. Nu har den gået omkring 87.000km. Det giver i snit ikke mange km/år, men den første sæson nåede jeg 12.000km og de sidste to år har jeg nok kørt 5.000km ialt da det er blevet legetøj, og ikke længere er mit primære transportmiddel.
Tillykke med dagen, Madam Blå mk. II! I love you, og skal nok vaske dig senere idag