Hej Lars,
Hvor mange KM har din cykel kørt og har den fået 24.000 km. eftersyn?
Dette eftersyn er lidt grundigere og der bliver bla. stillet ventiler - det er derfor jeg spørger.
Jeg havde altid gået og troet at olien skulle være tættere på max end midt i mellem min og max?
Det er en normal misforståelse hvis man ikke lige tænker over hvordan motoren virker. Som sagt er det kun en brøkdel af olien du kan se i glasset, så hvis den står på MIN er der stadigvæk ca. 2000 ml. tilbage på en 1000'er. Max er i teorien næsten lige så "farligt" som min.
Grunden til at olien skal stå et sted imellem er at der kan ske skader på motor både hvis du kommer OVER max (topstykke, pakninger og katalysator etc.) og UNDER min (lejer, ventiler og stempler etc.). Hvis man overholder kilometerintervallerne for service burde der ikke være risiko for at olien kommer under MIN hvis man kører normalt (ikke baneræs eller på baghjul etc.) og motoren ellers er i orden. Heller ikke selvom oliestanden "bare" er imellem MIN og MAX og ikke helt oppe ved max.
Olien som cirkulerer i motoren suges op fra bunden af motoren og pumpes ud bestemte steder hvor der er meget friktion. Så længe at der cirkulerer olie i systemet sker der ingen skade umiddelbart, men hvis der er for lidt olie mister den hurtigere sin smøreevne og forurenes hurtigere med urenheder og så sker skaden med tiden.
Lidt øv, havde faktisk håbet på at mangel på olie var grunden til den raslede i motoren, så kendte jeg da grunden til hvorfor den gør det.
Nej, det ville ikke give mening... For så skulle der satme mangle meget olie! Som sagt ligger der ca. 2 liter som du ikke kan se i glasset. Så at du hælder eks. 700 ml. mere i gør ikke den store forskel (når olien suges op fra bunden.
Jeg tænker at det kan være ventilerne der skal stilles eller din knastkæde der skal spændes.
Din raslen kan også komme fra din kobling og være helt uskadelig. Kan du høre om der er forskel på lyden når du holder koblingsgrebet i bund og når det er sluppet? Er det tilfældet kan du nok roligt regne med at lyden er uskadelig hvis ikke at den ellers også kommer til udtryk på andre måder. Jeg gætter desuden på at du typisk lægger mærke til lyden når du holder i frigear og står ved siden af maskinen.
Da SV'eren har vådkobling (i modsætning til eks. Ducatier som har tørkobling og SKAL rasle) så kan et olieskifte have indflydelse på at lyden ændrer sig. Der har været flere eksempler på at forkert olietype/viskositet på en SV'er har påvirket koblingens levetid og funktion. De eksempler jeg har hørt om er indtruffet fordi ejeren har hældt fuldsyntetisk (race) olie på sin SV'er - koblingen er designet til semisyntetisk (det er det værkstederne og værkstedsmanualen anbefaler).
Hvis den tidligere ejer har lavet service selv kan det være at han har hældt den forkerte olie på i den tro at dyrere/race var bedre end alm. MC olie. Det er en stor misforståelse! Motoren er bygget til en bestemt type olie.