Forfatter Emne: Den bruger sgu olie  (Læst 5160 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

TheBender

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 13
Den bruger sgu olie
« Dato: Juli 05, 2012, 02:58:49 pm »
Hej Forum.

Jeg er helt ny bruger herinde da jeg har oplevet lidt bøvl med min sv650s fra 2004.
Jeg har ikke haft cyklen ret længe og har egentlig heller ikke fået kørt særlig meget på den, mest pga vejret.
Mit problem startede for en 3 ugers tid siden. Når jeg kørte på den og den var blevet godt varm begyndte den at rasle/tikke. Det lød ikke rigtig som ventilerne der tikkede og cyklen kørte fint. Jeg vel en 2-3 ture hvor den blev ved med at gøre det, så jeg kørte til mekaniker med den.
Han mente ikke rigtig det var noget særligt, og som han sagde, var det ikke noget han ville bekymre sig om.
Her i dag fik jeg så tid og vejr til at tage en tur på den. Og igen raslede/tikkede den når den blev godt varm. Hjemme på p-pladsen satte jeg mig ned på hug for at høre hvor det kom fra.
Jeg kunne ikke høre andet end at det kom fra motoren, så jeg slukkede cyklen. Her fik jeg så set at der næsten ikke var noget olie på???
Når jeg sad med cyklen oprejst kunne den lige snige sig op på minimum.
Det undrer mig en del da jeg tjekkede olie for ca 1 måned siden, og har som sagt ikke kørt meget på den siden, og der var masser af olie på.
Kan det være rigtigt den skal bruge så meget olie?
Det skal siges at cyklen ikke ryger, hverken kold eller varm.

Hvad siger i til dette problem?

Mvh Lars

ThySen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 60
  • Forbyd muskelkatte
Sv: Den bruger sgu olie
« Svar #1 Dato: Juli 06, 2012, 10:29:00 am »
Tjek lige oliestanden med kold motor inden du gør noget overilet.
Gert fra Thy
Til gaden: SV 650 S K4
Til banen: Philips 32PFL7404H 32"

Claus m

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 510
Sv: Den bruger sgu olie
« Svar #2 Dato: Juli 06, 2012, 11:13:48 am »
Prøv at efterfylde når den er kold, og kontroller så oliestanden igen efter et par ture. Sørg for at kontrollere efter motoren har stået stille lidt.
Sv650s Old school.
Næstformand Mc Farmers.
Midtjyde

TheBender

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 13
Sv: Den bruger sgu olie
« Svar #3 Dato: Juli 09, 2012, 09:03:29 pm »
Så fik jeg endelig tid til at kigge lidt på problemet. Nu har cyklen stået ubrugt i ca 3 dage. Og da jeg kiggede hvor meget olie der var på er den ca halv fuld, eller halv tom alt efter hvordan man ser på det.
Så jeg tror jeg skifter olien, da jeg ikke ved hvor gammel den er.
Men bliver al olien plasket rundt i motoren når den kører hvis den kun har det halve af hvad den skal? Altså så skueglasset er helt tomt når man kigger i det? Er det normalt?

Mvh Lars

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Sv: Den bruger sgu olie
« Svar #4 Dato: Juli 10, 2012, 02:26:09 am »
skueglasset har et minimum og et maksimum..   det optimale for din motor er hvis din oliestand står imellem disse to..

kontroller olie når den er varm..  husk lige at lade den stå 10  minutter efter du har slukket motoren, så olien kan nå at falde ned, så du kan aflæse oliestanden.

og JA, din oli bliver pisket fint rundt i motoren, selvom din olistand skulle være på minimum


skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Den bruger sgu olie
« Svar #5 Dato: Juli 10, 2012, 09:48:32 am »
Det skal også lige forstås sådan, at din motor ikke er løbet tør for olie selvom glasset er tomt! Du er blot under den anbefalede minimumsgrænse som Luske siger...

Det er kun ca. de "øverste" 700 ml. ud af eks. de 2700 ml. der skal være på en SV1000 eks., som du kan se i glasset (forskellen fra anbefalet min til max). Så hvis du tømmer din maskine helt for olie kan du hælde 2 liter på før du overhovedet kan se noget i glasset.

Så når du spørger om den sjasker AL olien rundt i maskinen på ÉN gang - så er svaret nej. Men der ligger nok sammenlagt 500 ml i oliefilter og ved ventilerne osv. når du slukker cyklen. Så glasset ser ud som om det er næsten tomt ind til denne olie er rendt tilbage igen.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

TheBender

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 13
Sv: Den bruger sgu olie
« Svar #6 Dato: Juli 10, 2012, 10:36:43 am »
Ok, super gode svar. Men nu vil jeg ikke være en rasmus modsat, men jeg havde altid gået og troet at olien skulle være tættere på max end midt i mellem min og max?
Lidt øv, havde faktisk håbet på at mangel på olie var grunden til den raslede i motoren, så kendte jeg da grunden til hvorfor den gør det.

Mvh Lars

Gregers

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 988
  • I ride naked...
Den bruger sgu olie
« Svar #7 Dato: Juli 10, 2012, 12:24:51 pm »
Bare husk du under ingen omstændigheder må hælde mere i end til max, da for meget olie er langt værre end lidt for lidt. ;-)
Always be youself.
Unless you can be a Pirate...
Then always be a Pirate!!
SV1000NK6 på gaden... og på banen.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Den bruger sgu olie
« Svar #8 Dato: Juli 10, 2012, 12:29:54 pm »
Hej Lars,

Hvor mange KM har din cykel kørt og har den fået 24.000 km. eftersyn?

Dette eftersyn er lidt grundigere og der bliver bla. stillet ventiler - det er derfor jeg spørger.

Jeg havde altid gået og troet at olien skulle være tættere på max end midt i mellem min og max?

Det er en normal misforståelse hvis man ikke lige tænker over hvordan motoren virker. Som sagt er det kun en brøkdel af olien du kan se i glasset, så hvis den står på MIN er der stadigvæk ca. 2000 ml. tilbage på en 1000'er. Max er i teorien næsten lige så "farligt" som min.

Grunden til at olien skal stå et sted imellem er at der kan ske skader på motor både hvis du kommer OVER max (topstykke, pakninger og katalysator etc.) og UNDER min (lejer, ventiler og stempler etc.). Hvis man overholder kilometerintervallerne for service burde der ikke være risiko for at olien kommer under MIN hvis man kører normalt (ikke baneræs eller på baghjul etc.) og motoren ellers er i orden. Heller ikke selvom oliestanden "bare" er imellem MIN og MAX og ikke helt oppe ved max.

Olien som cirkulerer i motoren suges op fra bunden af motoren og pumpes ud bestemte steder hvor der er meget friktion. Så længe at der cirkulerer olie i systemet sker der ingen skade umiddelbart, men hvis der er for lidt olie mister den hurtigere sin smøreevne og forurenes hurtigere med urenheder og så sker skaden med tiden.

Lidt øv, havde faktisk håbet på at mangel på olie var grunden til den raslede i motoren, så kendte jeg da grunden til hvorfor den gør det.

Nej, det ville ikke give mening... For så skulle der satme mangle meget olie! Som sagt ligger der ca. 2 liter som du ikke kan se i glasset. Så at du hælder eks. 700 ml. mere i gør ikke den store forskel (når olien suges op fra bunden.

Jeg tænker at det kan være ventilerne der skal stilles eller din knastkæde der skal spændes.

Din raslen kan også komme fra din kobling og være helt uskadelig. Kan du høre om der er forskel på lyden når du holder koblingsgrebet i bund og når det er sluppet? Er det tilfældet kan du nok roligt regne med at lyden er uskadelig hvis ikke at den ellers også kommer til udtryk på andre måder. Jeg gætter desuden på at du typisk lægger mærke til lyden når du holder i frigear og står ved siden af maskinen.

Da SV'eren har vådkobling (i modsætning til eks. Ducatier som har tørkobling og SKAL rasle) så kan et olieskifte have indflydelse på at lyden ændrer sig. Der har været flere eksempler på at forkert olietype/viskositet på en SV'er har påvirket koblingens levetid og funktion. De eksempler jeg har hørt om er indtruffet fordi ejeren har hældt fuldsyntetisk (race) olie på sin SV'er - koblingen er designet til semisyntetisk (det er det værkstederne og værkstedsmanualen anbefaler).

Hvis den tidligere ejer har lavet service selv kan det være at han har hældt den forkerte olie på i den tro at dyrere/race var bedre end alm. MC olie. Det er en stor misforståelse! Motoren er bygget til en bestemt type olie.
« Senest Redigeret: Juli 10, 2012, 12:43:47 pm af skurkenfradallas »
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

TheBender

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 13
Sv: Den bruger sgu olie
« Svar #9 Dato: Juli 10, 2012, 12:46:27 pm »
Cyklen har gået 43.000 og har fuld servicebog.
Jeg tænkte selv at det var knastkædestrammerne da jeg havde hørt noget med de var lidt skøblige på den model. Min gamle bandit600 tikkede i ventilerne inden de blev stilt, og lyden er en helt anden. Nå, men jeg kørte ned til næstved mc værksted, mogens eller hvad han hedder har jeg brugt før og har altid syntes rigtig godt om hans værksted. Han kom med ud og lyttede, prøvede lidt forskellige ting men han sagde at han ikke mente det var noget. Med hans ord "Så længe det ikke er mere end det, er det ikke noget jeg ville bekymre mig om".
Dagen efter kørte jeg i biltema for at kigge på de famøse saddeltasker, og på vej hjem var den der lyd der igen. Det er ikke en tikken, der er mere en raslen. Som om der ligger en metalplade oven på motoren der rasler med. Lyden er der både i gear, frigear, med trukket og sluppet kobling.
Jeg har prøvet at se om der var et eller andet der sad løst, luftfilterkasse, saddel, tank osv men har ikke kunne finde noget.
Ham Mogens sagde godt nok jeg ikke skulle tage mig af det, men lyden er aligevel så markant at jeg lægger mærke til det.

Mht olie så er jeg med på at for meget er ligeså slemt som for lidt. En kvinde på min arbejdsplads havde fået en næsten ny nissan qasquai, eller hvordan den nu staves. Hun skulle fylde olie på og mente hun nok godt selv kunne. Hun hev oliepåfyldningsproppen af, og fyldte olie på til der ikke kunne være mere:-)

Olien stod lige dead-center mellem min og maks da jeg kiggede i går, så måske jeg bare skal lade den være der? Farven på olien, var som jeg kunne se gennem skueglasset, sådan en fesen grå-brun farve hvis det har noget at sige.

TheBender

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 13
Sv: Den bruger sgu olie
« Svar #10 Dato: Juli 10, 2012, 12:56:44 pm »
Hov, havde ikke set koblingen blev nævnt. Jeg lægger faktisk mest mærke til lyden når jeg kører, altså når maskinen kommer op i omdrejninger, for lyden følger omdrejningerne. Forkert olie kan da egentlig sagtens tænkes. Jeg fik cyklen lige i starten af marts og der havde den vist lige fået et service.
EJ nu må jeg lige finde servicebogen frem.
Sidste service blev foretaget den 3/6 2011 af MPmotorcykler i odense. Den har også fået service ved både 23 og 28 km, så ventilerne er nok blevet stillet der. Desværre ligger der ikke rigtig noglen fakturaer på service så kan ikke præcis se hvad der er lavet.
Alle service er ved 1000, 5500, 15000, 20000, 23000, 28000,32000 og 35000 km. Alle med stempel fra forhandler, så mon ikke det er iorden?

Gregers

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 988
  • I ride naked...
Den bruger sgu olie
« Svar #11 Dato: Juli 10, 2012, 01:24:02 pm »
Måske et dumt spørgsmål, men det kan ikke være noget du har haft liggende under passagersædet som er raslet ned et sted ved motoren hvor det så larmer når du øger omdrejningerne?

Jeg havde en holder til mit GoPro under sædet som havde raslet helt ned til batteriet. Det opdagede jeg kun fordi der kom en sjov raslelyd derfra...
Always be youself.
Unless you can be a Pirate...
Then always be a Pirate!!
SV1000NK6 på gaden... og på banen.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Den bruger sgu olie
« Svar #12 Dato: Juli 10, 2012, 01:37:51 pm »
Hvis det er en aut. forhandler ville jeg tro at det var i orden :-)

Men lad os nu se hvad mekanikeren siger. Jeg har også hørt underlige historier om skruer der er gået løs af sige selv osv...
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Den bruger sgu olie
« Svar #13 Dato: Juli 26, 2012, 11:32:39 pm »
Lydmuren hældte fuldsyntetisk olie på min i sin tid, så alt er muligt også fra et Suzuki værksted.  :undecided:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Sv: Den bruger sgu olie
« Svar #14 Dato: August 08, 2012, 08:20:02 pm »
Lydmuren hældte fuldsyntetisk olie på min i sin tid, så alt er muligt også fra et Suzuki værksted.  :undecided:

Med fare for at tråden kører af sporet vil jeg alligevel kommentere på dette:

I Jylland bruges typisk Motul 300V, og på Sjælland typisk Motul 5100.
Min egen har kørt på 300V fra ny, og senere på tilsvarende Sikolene pro (også fuldsyntetisk esterbaseret) uden problemer af nogen art.

Til Skurkens kommentar vil jeg mene, at Suzuki blot angiver viskositeten 10-40, og ikke anbefaler nogen API-spec. eller andet.

Olie er religion, og man skal tage "anbefalinger" med et gran salt...
Jeg håber tråden bliver på sporet, selvom der kommer lidt input fra det Nørrejydske  :innocent:

Tror faktisk Sajmon har haft det samme røde fuldsyntetiske Sikolenestads i hans skamgassede SV uden de store dikkedarer ???
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...