Bager har lige skrevet således i en mail til en anden med batteriproblemer:
Lad batteriet helt op. Vent 1 time. Mål spændingen (Volt) over polerne. Det skal vise mindst 12,5 ellers er batteriet færdigt. Monter batteriet og start cyklen og hold omdrejningerne fast over 5000rpm. Mål spændingen (Volt) over polerne igen. Nu skal den vise mellem 13,5 og 14,5V. Lader den med over 15V er regulator/omformeren (i mekaniker-slang: laderelæ eller ensretter) gået i stykker.
Høj spænding koger batteriet tør (også vedligeholdelsesfrie batterier) og gør de mister startstrøm. Det får også pærer til at springe hurtigt og kan brænde din elektronik på cyklen af (mere sjældent).
Det bliver selvfølgelig lidt bøvlet at der kun er ballade når du har kørt med langt lys, men er der så ikke lys i begge pærer? Det må betyde at generatoren kun lige nøjagtig laver nok strøm til at fodre nærlyset. Prøv at måle på batteriet med hhv tændt og slukket langt lys og se om der er forskel.
Det kan også (meget sandsynsligt) være laderegulatoren den er gal med. Min blev skiftet for mange år siden, og siden har det kun været dårlige batterier der har gjort livet surt for mig. En ny koster ca 1000kr hos Erik Schnabel på Nørrebro.