Forfatter Emne: Dårlig stil at overhale med MC'en når man står stille ved bilkøer?  (Læst 7801 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

bjuliussen

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 21
Jeg er jo ret ny - er nystartet i år med at køre MC, men er nu langsomt ved at få lidt mere tro på mig selv, og begynder så småt også at køre lidt mere friskt.  :D

Jeg kører bl.a. ofte mellem Århus og Viborg hvor kontoret ligger. Her i myldre trafikken er der rig mulighed for at 'snige' sig forbi bilerne når der opstår kø (uden risiko for at støde på modkørende, men med risiko for at pisse folk af).

Så mit spørgsmål til jer mere garvede: er det dårlig stil?
31 år. Sort SV650S AK8 - Fuld kåbe - Rizoma diodeblink - Minipladeholder - Yoshimura TRS carbon og Xenon 8000k forlygter, superwhite positionslys.

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Dårlig stil at overhale med MC'en når man står stille ved bilkøer?
« Svar #1 Dato: April 30, 2012, 10:18:27 am »
Jeg er jo ret ny - er nystartet i år med at køre MC, men er nu langsomt ved at få lidt mere tro på mig selv, og begynder så småt også at køre lidt mere friskt.  :D

Jeg kører bl.a. ofte mellem Århus og Viborg hvor kontoret ligger. Her i myldre trafikken er der rig mulighed for at 'snige' sig forbi bilerne når der opstår kø (uden risiko for at støde på modkørende, men med risiko for at pisse folk af).

Så mit spørgsmål til jer mere garvede: er det dårlig stil?
Dårlig stil ved jeg ikke. Men jeg gør det selv. Det handler jou om at få trafikken afviklet, og hvis du kan komme frem uden at genere andre, så kommer alle jooh hurtigere frem.
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Andreas83

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 623
  • Aut viam inveniam aut faciam
Sv: Dårlig stil at overhale med MC'en når man står stille ved bilkøer?
« Svar #2 Dato: April 30, 2012, 10:25:14 am »
Hverken dårlig stil eller ulovligt hvis det gøres rigtigt.

Bare en fordel på MC, dog er der selvfølgelig nogle der er så misundelige at de blokerer, samt nogle MC´ere der ikke overholder reglerne. Det er dårligt stil.

Overvej om det er det værd, kør evt 3 min før hjemmefra eller tag en anden vej (med flere SVing)  :)

Har hørt om en der blev lam fra livet og ned, fordi en bilist trak ud i ham, han kørte iøvrigt kun 20 km/t men faldt meget uheldigt. Så pas nu på!
Tidligere;
SV 650 S K6
"Winners never quit, quitters never win"

SVenskeren SOLO

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 917
Sv: Dårlig stil at overhale med MC'en når man står stille ved bilkøer?
« Svar #3 Dato: April 30, 2012, 10:26:33 am »
Jeg ville aldrig holde stille i kø, hvis det er på motorvej kør jeg mellem bilerne.. Du skal dog være klar på at en del godt kan blive sure og trække ud/lukke dig af og at politiet ikke kan li at man kører mellem bilerne. Der er en tråd på forum om hvad der er lovligt mht. lane splitting på motorvej… men hvis det er på landevej uden helt optrukken linje er det bare at give den gas og komme tidligere på arbejde..
It's not how good you are, but how bad you want it that matters !
På vejen : SV1000S
På banen : GSXR1000

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Sv: Dårlig stil at overhale med MC'en når man står stille ved bilkøer?
« Svar #4 Dato: April 30, 2012, 10:33:14 am »
Dette emne har mig bekendt været lidt af en gråzone i mange år mht lovgivningen. Som jeg har forstået sidste fortolkning af dette, så skal du passe på ved kørsel feks mellem holdende bilkøer på motorvejen. Der er nu givet grønt lys til, at man må passere med forsigtighed, men det skal vel at mærke være VENSTRE om bilen, du overhaler. Dvs at man skal holde sig til højre for striben, så man altså laver en "overhaling" venstre om bilen i samme vognbane som dig selv. Hvis man zig-zagger over striben, der adskiller vognbanerne, takseres det som adskillige vognbaneskift, og det kan vist blive en ganske bekostelig affære. Samme "logik" gør sig gældende, hvis du kører venstre om bilerne i yderste venstre vognbane.
Igen typisk dansk forbuds-politik, der ikke har noget med virkeligheden at gøre. Det må da være det sikreste, hvis man havde mulighed for at tilpasse afstanden til de biler man skal passere.

Hvis man kører med forsigtighed og viser hensyn til de holdende medtrafikanter, så har jeg nu aldrig oplevet nævneværdige problemer med dette.

Søren

Husum

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 348
Sv: Dårlig stil at overhale med MC'en når man står stille ved bilkøer?
« Svar #5 Dato: April 30, 2012, 10:44:15 am »
Nej. Jeg gør det altid hvis det virker sikkert, og har kun få oplevelser med folk der sutter eller trækker ud.

Men vær opmærksom på folk der pludselig vil til venstre - jeg gør det aldrig ved sideveje til venstre.
Min SV 1000 N på MCG: http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=35338&xl=true

Der findes kun én ting der er sjovere end ting på 2 hjul - De samme ting på 1 hjul.

Husum

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 348
Sv: Dårlig stil at overhale med MC'en når man står stille ved bilkøer?
« Svar #6 Dato: April 30, 2012, 10:45:24 am »
Dytter*. Haha, fail på Android ordbog, det kom til at lyde temmelig gay.
Min SV 1000 N på MCG: http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=35338&xl=true

Der findes kun én ting der er sjovere end ting på 2 hjul - De samme ting på 1 hjul.

VikingPowerSV

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 390
Sv: Dårlig stil at overhale med MC'en når man står stille ved bilkøer?
« Svar #7 Dato: April 30, 2012, 10:46:06 am »
Dette emne har mig bekendt været lidt af en gråzone i mange år mht lovgivningen. Som jeg har forstået sidste fortolkning af dette, så skal du passe på ved kørsel feks mellem holdende bilkøer på motorvejen. Der er nu givet grønt lys til, at man må passere med forsigtighed, men det skal vel at mærke være VENSTRE om bilen, du overhaler. Dvs at man skal holde sig til højre for striben, så man altså laver en "overhaling" venstre om bilen i samme vognbane som dig selv. Hvis man zig-zagger over striben, der adskiller vognbanerne, takseres det som adskillige vognbaneskift, og det kan vist blive en ganske bekostelig affære. Samme "logik" gør sig gældende, hvis du kører venstre om bilerne i yderste venstre vognbane.
Igen typisk dansk forbuds-politik, der ikke har noget med virkeligheden at gøre. Det må da være det sikreste, hvis man havde mulighed for at tilpasse afstanden til de biler man skal passere.

Hvis man kører med forsigtighed og viser hensyn til de holdende medtrafikanter, så har jeg nu aldrig oplevet nævneværdige problemer med dette.

Søren

What he said...

Det skal så tilføjes, at disse overhalinger må kun ske ved lav fart 15-20 km/t. Vis hensyn og god opførsel når man overhaler. Har ikke oplevet sure bilister endnu.
« Senest Redigeret: April 30, 2012, 11:04:22 am af VikingPowerSV »
Den sort/hvide Gris. 
       SV650s 99'

bjuliussen

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 21
Sv: Dårlig stil at overhale med MC'en når man står stille ved bilkøer?
« Svar #8 Dato: April 30, 2012, 11:00:51 am »
tak for svar!

Mit spørgsmål drejer sig udelukkende om overhandling på en enkeltsporet hovedvej. Og sker altid med højst 10-15 km/t så det burde være sikkert nok.

Jeg er aldrig selv blevet irriteret på MC'er når jeg selv sidder i bilen, men det er nu gået op for mig at ikke alle bilister er ligesom mig  :D

Men simpelthen utroligt når andre medtrafikanter skal lege politi (dette ser jeg dog både på MC og i bil)...

@SA: god pointe - rart at vide på turen sydpå om et par uger.

31 år. Sort SV650S AK8 - Fuld kåbe - Rizoma diodeblink - Minipladeholder - Yoshimura TRS carbon og Xenon 8000k forlygter, superwhite positionslys.

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Dårlig stil at overhale med MC'en når man står stille ved bilkøer?
« Svar #9 Dato: April 30, 2012, 11:04:29 am »
Jeg ville aldrig holde stille i kø, hvis det er på motorvej kør jeg mellem bilerne.. Du skal dog være klar på at en del godt kan blive sure og trække ud/lukke dig af og at politiet ikke kan li at man kører mellem bilerne. Der er en tråd på forum om hvad der er lovligt mht. lane splitting på motorvej… men hvis det er på landevej uden helt optrukken linje er det bare at give den gas og komme tidligere på arbejde..
Fuldt optrukne linjer er oggså ligemeget, så længe man ikke overskrider dem. Overhaling forbudt og optrukne linjer er ikke det samme.
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

-BR-

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 628
Sv: Dårlig stil at overhale med MC'en når man står stille ved bilkøer?
« Svar #10 Dato: April 30, 2012, 11:07:18 am »
tak for svar!

Mit spørgsmål drejer sig udelukkende om overhandling på en enkeltsporet hovedvej. Og sker altid med højst 10-15 km/t så det burde være sikkert nok.

Jeg er aldrig selv blevet irriteret på MC'er når jeg selv sidder i bilen, men det er nu gået op for mig at ikke alle bilister er ligesom mig  :D

Men simpelthen utroligt når andre medtrafikanter skal lege politi (dette ser jeg dog både på MC og i bil)...

@SA: god pointe - rart at vide på turen sydpå om et par uger.

Så længe man holder sig indenfor striberne på enkeltsporet vej selvom de er fuldt optrukne ser jeg absolut intet problem i det, gør det selv i København. Desværre er ikke alle danskere særlig gode til at holde sig til højre i banen og kører i stedet tæt på midterstriben. Tyske biler trækker konsekvent helt ud til siden når de ser en MC komme trillende bagfra så man let kan komme forbi, de er nok lidt mere vant til MCere :)
GSX-R 600 K7

Gregers

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 988
  • I ride naked...
Sv: Dårlig stil at overhale med MC'en når man står stille ved bilkøer?
« Svar #11 Dato: April 30, 2012, 02:29:39 pm »
Og jeg som troede det var ulovligt punktum!

Er der nogen der med 100% sikkerhed kan sige at det IKKE er ulovligt at gøre det, så fremt man gør det "korrekt", altså indenfor samme vejbane f.eks.
Always be youself.
Unless you can be a Pirate...
Then always be a Pirate!!
SV1000NK6 på gaden... og på banen.

VikingPowerSV

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 390
Sv: Dårlig stil at overhale med MC'en når man står stille ved bilkøer?
« Svar #12 Dato: April 30, 2012, 02:32:33 pm »
Det er ligesom parkeringsregler, universerts opstående og kvinders logik... du finder aldrig helt svaret.
Den sort/hvide Gris. 
       SV650s 99'

Gregers

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 988
  • I ride naked...
Sv: Dårlig stil at overhale med MC'en når man står stille ved bilkøer?
« Svar #13 Dato: April 30, 2012, 02:35:37 pm »
Det er ligesom parkeringsregler, universerts opstående og kvinders logik... du finder aldrig helt svaret.

Tjek... som vinden blæser altså.  :club: :brok:
Always be youself.
Unless you can be a Pirate...
Then always be a Pirate!!
SV1000NK6 på gaden... og på banen.

Mike

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 208
    • MCG - Galleri
Dårlig stil at overhale med MC'en når man står stille ved bilkøer?
« Svar #14 Dato: April 30, 2012, 04:32:09 pm »
Og jeg som troede det var ulovligt punktum!

Er der nogen der med 100% sikkerhed kan sige at det IKKE er ulovligt at gøre det, så fremt man gør det "korrekt", altså indenfor samme vejbane f.eks.

Det er ikke lovling at lave en overhaling i samme vognbane, ved overhaling skal der altid skiftes vognbane
Men er der plads til flere kørende i samme vogn bane (dvs. Manglende vognbane indikering, mellem midter striben, og vej kanten) er det tillagt, at overhale venstre om!
Er der tydelige vognbane indikatorer, eller kun en vogn bane, skal der altid skiftes vognbane ved overhaling!
Og der må ikke fortages parallel kørsel i samme vogn bane,

Så med det i mendte kan det aldrig være lovligt at kører mellem to linjer at biler i kø på motorvejen!

Dertil kommer så et helt punkt kaldt Forbikørsel... Som typisk bliver blandet ind i denne diskution...