Forfatter Emne: Hvad ville I gøre? -Fjedre i forgaffel, olieskift mv  (Læst 2416 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Cobra

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 236
Hvad ville I gøre? -Fjedre i forgaffel, olieskift mv
« Dato: April 14, 2012, 10:11:52 am »
Hej Rødder,

nå, nu må jeg ha' lidt rådgivning igen.
Jeg købte jo mit gule lyn sidste år, der havde den kørt 28.000km. Jeg fik sat nye dæk og bremseklodser på, ellers er intet gjort ved den.
Den har sidst været til service (24.000km) i oktober 2008 og efter hvad jeg kan se i papirerne fra sælger er der ikke gjort andet ved den siden udover at den fik et nyt batteri lige inden jeg købte den.

Nå, jeg har så købt Wilbers fjedre og olie til forgaflen, jeg skal ha' kigget på gashåndtaget for det sætter sig fast og så skal jeg ha' skiftet olie, oliefilter og pakning.
Min kære far er tidligere automekaniker og er god til alle mekaniske fiflerier på biler, han siger han kan hjælpe mig med at ordne de ovennævnte ting, men han er ikke nogen vårhare længere, har en nylig brokoperation han stadig bøvler lidt med.
Så jeg er sgu i tvivl om jeg "tør" tage udfordringen om forgaffelprojektet op selv sammen med ham, jeg har jo absolut INGEN erfaring eller ved noget som helst om den slags, så jeg skal virkelig stole på at han ved hvad han gør.  Han har jo ikke kørt mc i noget der ligner over 30 år.

Så jeg overvejer om jeg skal smide den til mekaniker for at få smidt fjedrene i, og om jeg i så fald også bare skal lade dem give dyret et service, ordne gasrullen, skifte olien og hvad bør mere gøres omkring de 30.000 km?
Hvad dævlen ville I gøre i min situation?

V2 virgin

  • Gæst
Sv: Hvad ville I gøre? -Fjedre i forgaffel, olieskift mv
« Svar #1 Dato: April 14, 2012, 11:12:59 am »
Hvis der intet er gjort ved den siden 2008, ville jeg gøre det NU. I det mindste skal du få skiftet motorolien med det samme.  Hvis du har lyst og mod på at skrue lidt selv og endda kan få nogenlunde kvalificeret hjælp af din far, ville jeg købe en Haynes manual og så ellers gøre det selv.

Umiddelbart er der ikke noget, af det du nævner, som kræver den store ledvogtereksamen, så afhængig af, hvilke faciliteter, du har adgang til ville jeg gøre det selv. Det er trods alt ikke en spritny dame, du har fået dig, så garanti skal du ikke tænke på længere.

Haynes manualen beskriver både foreskrevne servicereparationer, og giver udførlig beskrivelse af alt tænkeligt reparationsarbejde. Du kan finde den til ca. 200 kroner på ebay.
« Senest Redigeret: April 14, 2012, 11:15:14 am af V2 virgin »

Andreas83

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 623
  • Aut viam inveniam aut faciam
Sv: Hvad ville I gøre? -Fjedre i forgaffel, olieskift mv
« Svar #2 Dato: April 14, 2012, 09:25:43 pm »
mit råd ;) kom til skruedag hos sajmon. Eller kontakt ham. Ps hvedeøl hjælper vist på ham haha
Tidligere;
SV 650 S K6
"Winners never quit, quitters never win"

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Hvad ville I gøre? -Fjedre i forgaffel, olieskift mv
« Svar #3 Dato: April 14, 2012, 10:08:21 pm »
 :mrgreen:

Næste weekend er jeg fri til at skrue MC...
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Rasmus Modsat

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1170
  • Super Velocity
Sv: Hvad ville I gøre? -Fjedre i forgaffel, olieskift mv
« Svar #4 Dato: April 14, 2012, 11:52:20 pm »
Jeg er udannet lastvognsmekaniker, og havde ikke prøvet at adskille sådan en forgaffel før. Fik taget mig sammen til at få gjort det og det var overraskende nemt!

Jeg fulgte en guide som lå her på svrider.dk :)
Throttles on the right hand side, for max fun, twist and hold
SV1000N K7 - V2 Power
Lidt om mine Hobbyer: www.jerrild.dk
Mit Kilo SVin: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39637&ipc=131256

Cobra

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 236
Sv: Hvad ville I gøre? -Fjedre i forgaffel, olieskift mv
« Svar #5 Dato: April 15, 2012, 07:51:43 am »
Tak for svarene.  :thumbsup:
Jeg har nu bestilt en Haynes manual på Ebay, alt andet lige er den vel god at ha'.
Ej, Sajmon, ville du virkelig gide hjælpe mig og min gamle far?

altså, farmand mener jo det nok er piece of cake, meeen... Han er sgu blevet lidt... Langsommere på sine gamle dage, og jeg er så bange for at han forløfter sig.
Rasmus, du har en 1000'er, ik'? Tænker om der er forskel, jeg har nemlig fundet en guide til at smide fjedre i en 1000'er forgaffel, hvor der også står hvor meget olie og hvor meget den skal spændes osv.
Jeg tror bare jeg er lidt nervøs ang. sikkerheden, om man kan lave noget værre hø så det en dag går galt når jeg kører.  :oops: