Forfatter Emne: Ombygning affjedring. Hvordan opleves forskellen IRL (på vejen)?  (Læst 3937 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

ThomZ

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 77
  • Plut-plut-plut, siger den lille cykel!
Man kan læse meget om montering og kvaliteter af forskellige affjedringskomponenter herinde Wilbers fjedre og GXSR gafler og kawa bagdæmpere.

Er der ikke noget som har lyst til at dele forskels oplevelsen med hvad de har prøvet?

Jeg kunne selv få gode idéer til hvad jeg gerne ville bygge, men jeg må tage udgangs punkt i ren kosmetik, da jeg reelt ikke ved hvad det ville gøre ved min SV at lave en større ombygning af affjedringen.
Jeg har prøvet en lille tur på en ældre Aprilia RSV Mille og fandt den utrolig letkørt og i sammenligning syntes jeg nok at SV´en er lidt tung at danse med. Jeg ville da meget gerne kunne bygge min lige så letkørt.

-T
Svinet er dødt! :-(
Tilleren er levende! :-)

Vendelboen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 349
Sv: Ombygning affjedring. Hvordan opleves forskellen IRL (på vejen)?
« Svar #1 Dato: April 03, 2012, 12:38:23 pm »
Hej
Jeg har kørt min hjem fra 18K eftersyn hvor jeg fik skiftet fjedere fra standard til Hyperpro, og det jeg oplevede på den relativt korte tur (40 Km) var at den ikke var så tung ved lav fart.. Syntes at den på standard fjedre var lidt tung.
The ride is the objective... The destination is the excuse.

ThomZ

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 77
  • Plut-plut-plut, siger den lille cykel!
Sv: Ombygning affjedring. Hvordan opleves forskellen IRL (på vejen)?
« Svar #2 Dato: April 03, 2012, 01:07:17 pm »
Det lyder jo meget godt. :-)
Er det en SV1000 eller 650? Fik du skiftet både for og bag?
-T
Svinet er dødt! :-(
Tilleren er levende! :-)

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Sv: Ombygning affjedring. Hvordan opleves forskellen IRL (på vejen)?
« Svar #3 Dato: April 03, 2012, 01:16:26 pm »
Søg i forummet, der er massere af tråde der omhandler opgradering af affjedring ..

det korte og lange er at SV'ernes  standard affjedring er temmelig slatten. der er vidst primært tænkt komfort og kostbesparelse, da den er blevet designet.

men søg i forummet, du vil få en klart forbedring ved at gøre noget ved affjedringen.  Fuck det kosmetiske, .. det er federe at have en velkørende mc - så ka du se på kosmetik senere

V2 virgin

  • Gæst
Sv: Ombygning affjedring. Hvordan opleves forskellen IRL (på vejen)?
« Svar #4 Dato: April 03, 2012, 02:28:50 pm »
Jeg har skiftet fjedre og olie foran og helt ny dæmper bagpå og kort fortalt er cyklen blevet mere "fast i kødet". Gaflen går ikke i bund ved halv-hård opbremsning, som den gjorde tidligere og bagenden er betydelig mere i kontrol ved kursændring, opbremsning og accelleration.

Min subjektive vurdering er, at bedre affjedring er det, der skal til for at en SV's fulde potentiale kommer frem. En Mille bliver den aldrig, for der er meget andet end bare affjedringen til forskel. Jeg synes dog stadig det har været alle pengene værd på min.

Men som Luske skriver: Søg og du skal finde  :shock:

Vendelboen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 349
Ombygning affjedring. Hvordan opleves forskellen IRL (på vejen)?
« Svar #5 Dato: April 03, 2012, 02:30:19 pm »
Det lyder jo meget godt. :-)
Er det en SV1000 eller 650? Fik du skiftet både for og bag?
-T

Det er en 1000 fra 07 og det var i første omgang kun for, jeg har dog købt bagfjederen men endnu ikke fået den monteret. Håber at jeg snart får tid :-)


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?xclb3x
The ride is the objective... The destination is the excuse.

ThomZ

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 77
  • Plut-plut-plut, siger den lille cykel!
Sv: Ombygning affjedring. Hvordan opleves forskellen IRL (på vejen)?
« Svar #6 Dato: April 03, 2012, 02:47:27 pm »
Jeg ville nu heller ikke bygge en Mille af en SV. Så virkede den jo aldrig. ;-)
Men jeg ville nu gerne se lidt på hvad der rent faktisk GØR en mærkbar forskel og hvad der bare ser godt ud på "papiret"... Det er tydeligt at Suzuki har kompromiseret med SV´eren. Både prisen og dens eksistens grundlag taler jo tydeligt for at man ikke får den største automative oplevelse. Dermed ikke sagt at jeg ikke er superglad for min SV. :-)
Nu er der kommet lidt input omkring upgrade af de eksisterende dele, men hvad med dem der udskifter med dele fra andre cykler? Hvad har de at sige hér?

Svinet er dødt! :-(
Tilleren er levende! :-)

SVenskeren SOLO

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 917
Sv: Ombygning affjedring. Hvordan opleves forskellen IRL (på vejen)?
« Svar #7 Dato: April 03, 2012, 02:55:47 pm »
Der kommer en status i weekenden om jeg kan mærke forskel, jeg skifter til en USD Gixxer forgaffel/bremser nu på fredag..  :mrgreen:
It's not how good you are, but how bad you want it that matters !
På vejen : SV1000S
På banen : GSXR1000

ThomZ

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 77
  • Plut-plut-plut, siger den lille cykel!
Sv: Ombygning affjedring. Hvordan opleves forskellen IRL (på vejen)?
« Svar #8 Dato: April 03, 2012, 05:22:46 pm »
Cool! Det vil jeg meget gerne høre om. :-)
Svinet er dødt! :-(
Tilleren er levende! :-)

PeterZ

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 462
  • Mc-mekanikeren
    • Min mc
Sv: Ombygning affjedring. Hvordan opleves forskellen IRL (på vejen)?
« Svar #9 Dato: April 03, 2012, 05:37:32 pm »
Der kommer en status i weekenden om jeg kan mærke forskel, jeg skifter til en USD Gixxer forgaffel/bremser nu på fredag..  :mrgreen:

Vil jeg også gerne høre lidt fra, går selv og overvejer ny gaffel men om det er værd at smide penge efter frem for fjedre ved jeg ikke.
 Er jo heller ikke prof racerkøre så hvilken forskel gør det for mig tænker jeg,  :)
Gaden: Sv1000s - Fuldkåbe - Hugger - ERMAX undertray med blink - Egosæde - Pazzo Racing greb - Yoshimura - Pipercross stage2 - Rizoma zero11, og lidt til.

Banen:  Gsxr 750 - öhlins bagdæmper - öhlins styrdæmper -  powercomander - kn filter - mm.

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Sv: Ombygning affjedring. Hvordan opleves forskellen IRL (på vejen)?
« Svar #10 Dato: April 03, 2012, 07:12:32 pm »
Er jo heller ikke prof racerkøre så hvilken forskel gør det for mig tænker jeg,  :)

man skal ikke være prof racerkører for at kunne nyde en mere harmonisk affjedring og en mere letkørt MC ..  det er nærmere sværere som amatør/begynder mc'ist, at tøjle en slatten balje  :)

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Ombygning affjedring. Hvordan opleves forskellen IRL (på vejen)?
« Svar #11 Dato: April 03, 2012, 07:29:20 pm »
Min erfaring med et sæt progressive fjedre og en zx10r bagdæmper er at den føles lettere at kører, den gynger/sejler ikke ved frisk tempo på de små veje, og den sættere sig ikke på næsen bare man slipper gassen. Den burde aldrig være solgt med der sidder på fra fabrikken. (Sv1000n)


Sendt fra min GT-I9000 med Tapatalk
Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

TOB

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 611
  • Live to Ride - Ride to Live
Sv: Ombygning affjedring. Hvordan opleves forskellen IRL (på vejen)?
« Svar #12 Dato: April 04, 2012, 05:01:45 pm »
Udgangspunktet bør være at få justeret standardopsætningen først til at passe føreren (sag). Eventuelt få skiftet fabriksolien i forgaflen. Det giver alene en helt ny cykel.
Når begrænsningerne på disse (næsten) omkostningsfrie "opgraderinger" så viser sig (efterhånden som man nu kan køre maskinen mere til kanten) - så kan man begynde at tænke ny fjedre, forgafler fra Gix'er og bagdæmper fra ZX. Pluk de lavthængende æbler først  :wink:

Anyway, mine to kroner.
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S

ThomZ

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 77
  • Plut-plut-plut, siger den lille cykel!
Sv: Ombygning affjedring. Hvordan opleves forskellen IRL (på vejen)?
« Svar #13 Dato: April 05, 2012, 02:16:22 pm »
Der kommer mange gode råd. Tak for det, men det var nu ikke min tanke med tråden.
Jeg ville opnå et så nuanceret billede som muligt igennem andres subjektive oplevelser. Bare for at få et billede af, hvad der virker og hvad der ikke gør.
Så input omkring hvad der ikke var pengene/besværet værd er også velkomment.

Så vist jeg ved er min egen helt standard opsat pånær et 40mm hæve kit, hvilket jeg syntes gav mig en anelse mere feedback. Ihvertfald holdte jeg op med at sparke skosnuden i jorden hver gang jeg holdte stille. :-)

Jeg oplever hverken at gaflen "går i bund" eller at cyklen sejler ved høj fart (indrømmet at jeg ikke kører ret meget med høj topfart). Jeg syntes dog kun at cyklen er lidt tung at danse med ved lav fart.

Jeg har hørt andre steder fra at et bredere styr (MX-styr/fatbar) har givet mange mere tillid til cyklen. Jeg finder heller ikke selv standard styret særlig godt. Jeg bliver ved med at holde forkert på det ihvertfald.

Det kunne nu være sjovt at prøve andres setup i direkte sammenligning med ens egen cykel... Men så skal man jo låne sin cykel ud. :-D
Svinet er dødt! :-(
Tilleren er levende! :-)

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Ombygning affjedring. Hvordan opleves forskellen IRL (på vejen)?
« Svar #14 Dato: April 05, 2012, 03:16:13 pm »
Min kan du sagtens prøve - den er jo både hævet i bagenden, med anden gaffel og anden bagdæmper og andre fælge.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!