Forfatter Emne: Penge med for at prøvekøre?  (Læst 7183 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Cobra

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 236
Penge med for at prøvekøre?
« Dato: Marts 21, 2012, 12:59:00 pm »
Er det noget I er stødt på før, at en sælger forlanger at man tager hele købsprisen med i kontanter for at få lov at prøvekøre deres mc?

Den er ny for mig må jeg indrømme og jeg sidder lettere overrasket.

Andreas83

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 623
  • Aut viam inveniam aut faciam
Sv: Penge med for at prøvekøre?
« Svar #1 Dato: Marts 21, 2012, 01:00:56 pm »
Er det noget I er stødt på før, at en sælger forlanger at man tager hele købsprisen med i kontanter for at få lov at prøvekøre deres mc?

Den er ny for mig må jeg indrømme og jeg sidder lettere overrasket.
hahaha NEJ, det ville jeg godt nok heller ikke gøre. (der findes jo skumle typer) Et mindre depositum må være nok til en prøvetur (alternativt sygesikring og kopi af fører-pap)
Tidligere;
SV 650 S K6
"Winners never quit, quitters never win"

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Penge med for at prøvekøre?
« Svar #2 Dato: Marts 21, 2012, 01:08:59 pm »
Ja, det har jeg hørt om før...

Det er dog ikke noget jeg forlanger og det må jo være op til køber at sælger at blive enige i om det er rimeligt. Sælger er jo i sin gode ret til at forlange det :-)

Hvis sælger kun har ansvar på cyklen kan jeg godt forstå tankegangen.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Ronni

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 298
  • My name is Bruce Wayne, and I'm an alcoholic
Sv: Penge med for at prøvekøre?
« Svar #3 Dato: Marts 21, 2012, 02:37:01 pm »
Jeg har forlangt et beløb i hånden inden en mulig køber kørte afsted med min cykel. Når der kommer en fyr man ikke kender, med tre-fire kammerater der står ved siden af og kigger, og spørger om han må køre en tur på cyklen, så er han da velkommen - bare jeg ikke står tomhændet tilbage. Hans bilnøgler er ikke nødvendigvis noget værd - den kan jo være stjålet.

Det smarteste er selvfølgelig at aftale på forhånd under hvilke betingelser en prøvekørsel sker. Smadrer han f.eks. cyklen er det meget fint I lige har aftalt at han betaler selvrisikoen på 10.000, eller hvad det nu er der skal aftales.

Jeg synes i al fald ikke du skal blive muggen på en sælger der forsøger at aftale spillereglerne på forhånd.

I øvrigt tror jeg ikke kaskoforsikringen dækker hvis du selv udleverer nøglerne til manden, og han derefter vælger at blive væk?
3/4 liter Gixxer and 4.16 BHP of italian fury

Per

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2260
  • ...det dejlige SVin....
Sv: Penge med for at prøvekøre?
« Svar #4 Dato: Marts 21, 2012, 03:18:48 pm »

Har pt ingen holdning til at skulle lægge depositum for prøvekørsel...men her er et tip til alle vedr dette. Som jeg hellere vil foretrække !

Hvis du er sæger : Skader der sker under prøvekørsel hænger du på, med mindre du aftaler andet!! Derfor bør man sikre sig et par ting inden prøvekørsel påbegyndes:

Har du set købers kørekort? Det skal du se, før du lader ham køre på maskinen.Skriv kørekortsnummer m.m. ned så du ved hvem der forsvinder med din MC.

Lav evt. en lille aftale på papir, som siger noget i retningen af:


--------------------------------------------------------------------------------

Prøvekørers navn: ______________________________

Personnummer: ________________________________

Kørekortsnummer: _____________________________

vil i enhver forstand dække skader der sker på MC'en som følge af min prøvekørsel

af denne, som sker den ___________ klokken _______ til ca. ________.

Jeg hæfter ligeledes for skader der kan henføres til uforsvarlig håndtering af maskinen (overbelastning af motor f.eks.)
Skader som kan henføres til maskinens alder og nedslidte dele vil køber og sælger dele 50/50.

Underskrift: ___________________ Sted: ________________ Kl.:________


--------------------------------------------------------------------------------

Hvis køber ikke vil underskrive denne lap papir, så må han nøjes med en tur bagpå, hvis han tør - eller måske kan I aftale at sælger låner købers MC til at følge med på turen, hvis køber altså ankommer på MC.

*******************************************

Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Banen: Suzuki GSXR-750 med Öhlins Lir m.m

Synes godt om : http://team-trackday.com/

Cobra

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 236
Sv: Penge med for at prøvekøre?
« Svar #5 Dato: Marts 21, 2012, 06:01:49 pm »
Ronni, ingen af os blev spor mugne, bare overraskede.
Jeg har aldrig hørt om den praksis før, hverken da jeg selv solgte eller da jeg købte min sidste år eller da manden prøvekørte en i mandags.
Jeg synes et depositum og aftalte spilleregler er super, jeg synes bare at 52k er mange kontanter at skulle i banken og hæve og tage med.

Nå, men en anden maskine er nu prøvekørt og manden er besluttet på at det skal være en sådan fætter. Så nu får jeg snart mit gule lyn for mig selv.  :D

TOB

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 611
  • Live to Ride - Ride to Live
Sv: Penge med for at prøvekøre?
« Svar #6 Dato: Marts 22, 2012, 02:27:39 am »
Lav evt. en lille aftale på papir, som siger noget i retningen af:

--------------------------------------------------------------------------------

Personnummer: ________________________________

--------------------------------------------------------------------------------

Hvis køber ikke vil underskrive denne lap papir, så må han nøjes med en tur bagpå, hvis han tør - eller måske kan I aftale at sælger låner købers MC til at følge med på turen, hvis køber altså ankommer på MC.
Personnummer Per? Nahh... vel  :wink:
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S

Mormad

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 381
  • And yet it moves...
    • Rumlepotten
Sv: Penge med for at prøvekøre?
« Svar #7 Dato: Marts 22, 2012, 09:44:04 am »
Jeg ville ikke skrive under på noget om "uforsvarlig håndtering af maskinen (overbelastning af motor f.eks.)". Det er jo altså ikke kun køber, der kan prøve at snyde sælger, men også den anden vej rundt. Jeg har da før prøvet maskiner, som viste sig at være det argeste l... og hvor står jeg så, når sælger påstår, at jeg har ødelagt hans fine gearkasse?

En kopi af kørekortet og ikke en krone. Det er det vi har et retssystem til.
You never see a motorcycle parked outside a psychiatrist's office....

Rumlepotten: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=31446&ipc=106683

Ronni

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 298
  • My name is Bruce Wayne, and I'm an alcoholic
Sv: Penge med for at prøvekøre?
« Svar #8 Dato: Marts 22, 2012, 10:03:35 am »
Jeg ville ikke skrive under på noget om "uforsvarlig håndtering af maskinen (overbelastning af motor f.eks.)". Det er jo altså ikke kun køber, der kan prøve at snyde sælger, men også den anden vej rundt. Jeg har da før prøvet maskiner, som viste sig at være det argeste l... og hvor står jeg så, når sælger påstår, at jeg har ødelagt hans fine gearkasse?
Enig, det ville jeg heller ikke skrive under på.
En kopi af kørekortet og ikke en krone. Det er det vi har et retssystem til.
Det ville jeg så heller ikke acceptere som sælger. Et sted midt i mellem :)
3/4 liter Gixxer and 4.16 BHP of italian fury

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Penge med for at prøvekøre?
« Svar #9 Dato: Marts 22, 2012, 10:18:55 am »
Sidst jeg solgt lavede jeg også bare en kopi af kørerkortet, kan godt være det er lidt for godtroende, måske fordi jeg ikke er blevet snydt endnu..
Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

Ronni

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 298
  • My name is Bruce Wayne, and I'm an alcoholic
Sv: Penge med for at prøvekøre?
« Svar #10 Dato: Marts 22, 2012, 03:15:52 pm »
Er heller ikke blevet snydt - jeg ved bare at en tur igennem retssystemet kan koste mere end cyklen er værd, og koster snildt 3-4 sæsoner før sagen er afgjort. Og så har du stadig ingen garanti for at han rent faktisk betaler pengene.
3/4 liter Gixxer and 4.16 BHP of italian fury

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Sv: Penge med for at prøvekøre?
« Svar #11 Dato: Marts 22, 2012, 03:22:44 pm »
Er det noget I er stødt på før, at en sælger forlanger at man tager hele købsprisen med i kontanter for at få lov at prøvekøre deres mc?

Den er ny for mig må jeg indrømme og jeg sidder lettere overrasket.

Sådan vil jeg også sælge min MC ..    Har du pengene, vil jeg gerne have dem, INDEN du kører afsted på min MC...   you brake it, you buy it !

Syntes et eller andet sted at sælger virker seriøs når han stiller det krav.  Det giver et signal om at han er fornuftig og sætter pris på sine ting


Andreas83

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 623
  • Aut viam inveniam aut faciam
Sv: Penge med for at prøvekøre?
« Svar #12 Dato: Marts 22, 2012, 04:23:07 pm »
Er det noget I er stødt på før, at en sælger forlanger at man tager hele købsprisen med i kontanter for at få lov at prøvekøre deres mc?

Den er ny for mig må jeg indrømme og jeg sidder lettere overrasket.

Sådan vil jeg også sælge min MC ..    Har du pengene, vil jeg gerne have dem, INDEN du kører afsted på min MC...   you brake it, you buy it !

Syntes et eller andet sted at sælger virker seriøs når han stiller det krav.  Det giver et signal om at han er fornuftig og sætter pris på sine ting
Man kan vel også "bare" deponere pengene i sælgers bank og så medbringe bevis. (a´la paypal)? Spørg i en bank, det må jo være muligt at de har en løsning.
Tidligere;
SV 650 S K6
"Winners never quit, quitters never win"

Nyrup

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 122
Sv: Penge med for at prøvekøre?
« Svar #13 Dato: Marts 22, 2012, 05:22:49 pm »
Ronni, ingen af os blev spor mugne, bare overraskede.
Jeg har aldrig hørt om den praksis før, hverken da jeg selv solgte eller da jeg købte min sidste år eller da manden prøvekørte en i mandags.
Jeg synes et depositum og aftalte spilleregler er super, jeg synes bare at 52k er mange kontanter at skulle i banken og hæve og tage med.

Nå, men en anden maskine er nu prøvekørt og manden er besluttet på at det skal være en sådan fætter. Så nu får jeg snart mit gule lyn for mig selv.  :D

Så forstår jeg slet ikke, at jeg ikke har hørt fra ham
http://www.dba.dk/suzuki-sv-650-sak8-med-abs/id-81429987/
Kbh Ø,  - Nu uden MC.

Cobra

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 236
Sv: Penge med for at prøvekøre?
« Svar #14 Dato: Marts 22, 2012, 08:28:19 pm »
Jeg opfatter det faktisk nærmere useriøst at bede køber komme med sådan en kæmpe sum cash i hånden. Hvem kan være sikker på at man så ikke dukker op og bliver frarøvet pengene? Den går jo altså begge veje.

Nyrup, han er til naked versionen, han får ondt i ryggen af kørestillingen på S'eren.
Men imorgen bliver han ejer af en rigtig lækker maskine, jeg er næsten misundelig over den han har fundet.  :D