Tænkte nok, at det var en hvepserede
Jeg er absolut ikke ekspert på hvornår der saltes, sidder på et kontor laaaangt væk fra vejen. Min pointe er bare, at vi bestemt ikke salter mere end vi behøver, fordi det er dyrt, men på den anden side også bliver nødt til at være helt sikre på, at vi undgår glatføreulykker. Og jo, man skal køre efter forholdene, men man ved jo nok, hvor lorten ender henne i dagens Danmark.
Bemærk iøvrigt, at de fleste saltninger bliver sat i gang klokken lort om natten, der hvor fugt og overfladetemperatur har skabt en situation, hvor risikoen for glatføre er så høj, at saltet må på. Vejtemperaturen kan falde meget drastisk om natten, især i lavninger og på broer. Så varm lufttemperatur kan stadig godt betyde glat vej.
Men vi kan vel trøste os ved, at der ikke bliver smidt sand og grus: Der skal mere end eet regnskyl til, før det er væk.
Nu vil jeg gå ned af gangen og skråle "væk med saltet" mens jeg truer med knytnæven.