Forfatter Emne: Videokamera?  (Læst 2244 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Hollowpoint

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 657
  • Sømand så det gynger!
Videokamera?
« Dato: Marts 03, 2012, 09:27:43 pm »
Hej riders.

Jeg står i den lykkelige situation at jeg skal være far til efteråret, og i den forbindelse er jeg blevet beordret til at anskaffe et videokamera. Det kan man åbenbart ikke undvære når man for børn  :lmao: Men nu har jeg kigget lidt rundt og der er virkelig meget forskelligt at vælge imellem. Er der nogle der har erfaringer, i så fald vil jeg mægtig gerne høre dem  8)

Hvad jeg er kommet frem til so far:
Full hd, men om det SKAL være HD60p eller om 25p er rigeligt til almindelig optagelse? Det er jo ikke downhill bmx jeg skal optage :D
Zoom ligger ikke så højt på min prioritet, de bedste billeder/videor for man alligevel tæt på. Safari har jeg ingen planer om.
Indbygget kontra SD kort til lagring? Hvad er smart hvad er ikke smart?
Optisk billedstabilisering skulle være the shit!..?
Linse? Vidvinkel? hvad er fornuftigt? Er de fleste vidvinkel?
Jeg er fuldstændig ligeglad med indbygget projektor, stillbillede performance.

Mit budget ligger på ca. en 2-4k så der er lidt vælge imellem. Pt kigger jeg på et Canon M406, men har også set gode kandidater hos Sony.

I skal ikke være bange for at blive tekniske.. Jeg er ikke dum til elektronik/foto, jeg har bare aldrig rørt et videokamera  :loser:

Mvh
Nu: Hus, baby og bil.......
Tidligere: SV650SA K7

Andreas83

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 623
  • Aut viam inveniam aut faciam
Sv: Videokamera?
« Svar #1 Dato: Marts 03, 2012, 10:08:51 pm »
aner intet om kamera har et billigt fra bilka sony måske? :) hehe men tillykke med du skal være far.
Tidligere;
SV 650 S K6
"Winners never quit, quitters never win"

Kondi

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 887
Sv: Videokamera?
« Svar #2 Dato: Marts 03, 2012, 10:25:20 pm »
Hvis jeg var dig, ville jeg klart gå efter et Canon Eos 1100 eller et Nikon D3100 spejlreflekskamera. De kommer begge med full HD video optagelse. Man kan altid diskutere kvaliteten af kameraet (her taler vi nørderi), men til dit budget får du MEGET kamera til pengene. Hvis du ikke før har leget med spejlrefleks, vil emnet 'har fået børn' være ilddåben ;)
Når du har fået styr på det og er blevet vild med at tage billeder, så kan du kigge på et bedre objektiv (inkl. billedstabilisering), men indtil da klarer man sig fint med det medfødte.
Ja, det er et fotokamera... men tror du bliver gladere for ét produkt frem for flere - og det magter opgaven.

Tillykke med det!




Ca. 3900,-
« Senest Redigeret: Marts 03, 2012, 10:29:31 pm af Kondi »
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

Hollowpoint

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 657
  • Sømand så det gynger!
Sv: Videokamera?
« Svar #3 Dato: Marts 03, 2012, 10:45:59 pm »
Tak, det bliver godt nok spændene med sådan en bette størrelse i stalden lige pludselig!  :shock:

Mht til spejlrefleks så har jeg allerede (eller konen har) et Canon 500D, og det er bestemt ikke lige så "point and shoot" som et dedikeret videokamera. Der mangler kontinuerlig autofokus, zoom er djævelns svært at køre smooth, og lyden halter i forhold til. Jeg havde selv overvejet det samme for at spare et par tusind, men efter at have leget lidt med tidligere nævnte kamera syntes jeg ikke jeg vil ødelægge et "Kodak-moment" ved at fiddle med AF og dårlig lyd  :innocent:
Nu: Hus, baby og bil.......
Tidligere: SV650SA K7

Vendelboen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 349
Sv: Videokamera?
« Svar #4 Dato: Marts 03, 2012, 10:56:13 pm »
Tillykke med familieforøgelsen.  :)
The ride is the objective... The destination is the excuse.

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Sv: Videokamera?
« Svar #5 Dato: Marts 04, 2012, 06:24:26 pm »
Hej riders.

Jeg står i den lykkelige situation at jeg skal være far til efteråret, og i den forbindelse er jeg blevet beordret til at anskaffe et videokamera. Det kan man åbenbart ikke undvære når man for børn  :lmao: Men nu har jeg kigget lidt rundt og der er virkelig meget forskelligt at vælge imellem. Er der nogle der har erfaringer, i så fald vil jeg mægtig gerne høre dem  8)

Hvad jeg er kommet frem til so far:
Full hd, men om det SKAL være HD60p eller om 25p er rigeligt til almindelig optagelse? Det er jo ikke downhill bmx jeg skal optage :D
Zoom ligger ikke så højt på min prioritet, de bedste billeder/videor for man alligevel tæt på. Safari har jeg ingen planer om.
Indbygget kontra SD kort til lagring? Hvad er smart hvad er ikke smart?
Optisk billedstabilisering skulle være the shit!..?
Linse? Vidvinkel? hvad er fornuftigt? Er de fleste vidvinkel?
Jeg er fuldstændig ligeglad med indbygget projektor, stillbillede performance.

Mit budget ligger på ca. en 2-4k så der er lidt vælge imellem. Pt kigger jeg på et Canon M406, men har også set gode kandidater hos Sony.

I skal ikke være bange for at blive tekniske.. Jeg er ikke dum til elektronik/foto, jeg har bare aldrig rørt et videokamera  :loser:

Mvh
jeg har én kommentar:
Vælg noget med mulighed for hukommelseskort.
Jeg købte for ca. 3½ år siden et Canon FS11 med 16 GB indbygget hukommelse og mulighed for et SD kort på op til 16 GB. Siden jeg fik ny PC i efteråret, har det ikke været muligt at komme i kontakt med videokameraet. Pislort. Jeg  Kan nu reelt kun bruge det med SD kort. M.a.o. sørg altså for at vælge noget hvor du ikke er afhængig af, at producenten skriver nye drivere til produktet.
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Ronni

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 298
  • My name is Bruce Wayne, and I'm an alcoholic
Sv: Videokamera?
« Svar #6 Dato: Marts 12, 2012, 11:55:42 am »
Tak, det bliver godt nok spændene med sådan en bette størrelse i stalden lige pludselig!  :shock:

Mht til spejlrefleks så har jeg allerede (eller konen har) et Canon 500D, og det er bestemt ikke lige så "point and shoot" som et dedikeret videokamera. Der mangler kontinuerlig autofokus, zoom er djævelns svært at køre smooth, og lyden halter i forhold til. Jeg havde selv overvejet det samme for at spare et par tusind, men efter at have leget lidt med tidligere nævnte kamera syntes jeg ikke jeg vil ødelægge et "Kodak-moment" ved at fiddle med AF og dårlig lyd  :innocent:
Jep, jeg gider heller ikke bruge DSLR til video - det er måske fint hvis du har et followfocus og steadicam, men det er jo ikke det vi snakker om her. Jeg er selv på markedet, og har kigget på Canons M41, som såvidt jeg kan se har samme sensor som G10 (som har næsten samme sensor som XA10, som dog har flere features og bedre objektiv.

Framerates lyver lidt hvis du ikke kigger på bitrates i den sammenhæng, for du kan godt købe et billigt videokamera der kan lave 1080 50p, men så er det fordi den ikke smider det fulde billede over i streamen - det kan processoren i et billigt kamera slet ikke følge med til. Dvs. dårligere kvalitet pga. reduceret dynamic range. Personligt vil jeg gerne acceptere 720 24p/25p, hvis kameraet har en OK bitrate.

Hvis du har tænkt dig at blive nørd med kameraet, ville jeg også kigge på manuel indstilling af ISO, blænde og lukkertid. Og nu nævner du selv lyd - hvad med muligheden for at købe en bedre mikrofon at sætte på?

Lad mig endelig vide hvad du køber, altid rart med inspiration :) (Og sig til hvis jeg har misforstået noget, jeg er selv begynder)

(Og til lykke med den kommende faderrolle!)
« Senest Redigeret: Marts 12, 2012, 11:58:15 am af Ronni »
3/4 liter Gixxer and 4.16 BHP of italian fury

Hollowpoint

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 657
  • Sømand så det gynger!
Sv: Videokamera?
« Svar #7 Dato: Marts 13, 2012, 02:41:20 am »
Hehe, ja hvis man investerede i ordentlig focusservo og steady tror jeg også man kommer langt med et DSLR :P MEN så har man også brugt lidt mere end man kunne få et seriøst godt "alm" videocam for  :lmao: Der er jo heller ingen bekymringer hvis pengene ikke er et issue ;)

M41'eren skulle være meget lig M406 (og M46) som jeg kigger på. Forskellen skulle være lagermediet? HHV. 32GB, ingen og 16GB intern hukommelse :)

M406: 2700'ish + et par hundrede til flash.
M46: 3300'ish.
M41: 5300-5700'ish! men har indgang til ekstern mic

Så umiddelbart er det bedste køb M406, med mindre at man vægter ekstern lyd (som hurtigt koster 1000) meget højt, men så er der bestemt andre mærker til en billigere penge der også kan komme i betragtning. Jeg har f.eks. hørt meget godt om Panasonics HDC-SD60 (kan ikke finde pris i dk) som skulle have en bedre billedstabilisering end Canons og generelt et lidt bedre billede. Men igen, vil man nogensinde mærke en forskel, når man ikke laver side by side? Måske endda et HDC-SD90, men den kan jeg heller ikke finde priser på..

Til mit forbrug tror jeg egentlig godt jeg kan nøjes med et M406.. :) Men nu giver jeg det lige et par måneder. Sådan et barn er jo ikke bagt færdigt på en uge! ;)

Og tak til jer alle for lykønskningerne! Jeg så de første scanningsbilleder idag og det var ret vildt :D Kunne desværre ikke være med til scanningen dog :( Arbejde på grønland is a bitch..!  :whatever:
Nu: Hus, baby og bil.......
Tidligere: SV650SA K7