Forfatter Emne: Løbe træning  (Læst 4965 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Brix

• Sandt SVin
Løbe træning
« Dato: Februar 20, 2012, 09:19:32 am »
Jeg har tidligere været i ganske fin løbeform, 10km lå fast under 40 min. Men når jeg har trænet, har jeg bare løbet fordi jeg godt kunne lide det. Altså jeg har aldrig forsøgt at optimere min trænning. Nu står jeg og skal i form på 1 måned, hvordan udnytter jeg tiden bedst? Min grundform er nogenlunde, men jeg løber langt fra 10km på 40 min mere, da jeg har ligget stille et helt år på grund af skader. Jeg er stadig i gang med gennemoptræningsprogram efter jeg rykkede mine indaffører over i venstre ben, så det er vigtigt løbe programmet starter stille ud. Nogen der har forstand på det? Jeg har søgt lidt på nettet men har endnu ikke fundet det jeg søger.
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Andreas83

• Sandt SVin
  • Aut viam inveniam aut faciam
Sv: Løbe træning
« Svar #1 Dato: Februar 20, 2012, 09:28:21 am »
Jeg har tidligere været i ganske fin løbeform, 10km lå fast under 40 min. Men når jeg har trænet, har jeg bare løbet fordi jeg godt kunne lide det. Altså jeg har aldrig forsøgt at optimere min trænning. Nu står jeg og skal i form på 1 måned, hvordan udnytter jeg tiden bedst? Min grundform er nogenlunde, men jeg løber langt fra 10km på 40 min mere, da jeg har ligget stille et helt år på grund af skader. Jeg er stadig i gang med gennemoptræningsprogram efter jeg rykkede mine indaffører over i venstre ben, så det er vigtigt løbe programmet starter stille ud. Nogen der har forstand på det? Jeg har søgt lidt på nettet men har endnu ikke fundet det jeg søger.

Altså mit bedste råd er LAD VÆRE. hahaha

Check http://www.loebesiden.dk/ de har en masse. (bereginger, programmer osv)

Hvor lang en distance træner du op til? (fremgår ikke så tydeligt, ellers er jeg bare mandagstræt)

Overvej at svømme lidt, hvis foden driller når du løber.
Tidligere;
SV 650 S K6
"Winners never quit, quitters never win"

Brix

• Sandt SVin
« Svar #2 Dato: Februar 20, 2012, 09:37:24 am »

Altså mit bedste råd er LAD VÆRE. hahaha

Check http://www.loebesiden.dk/ de har en masse. (bereginger, programmer osv)

Hvor lang en distance træner du op til? (fremgår ikke så tydeligt, ellers er jeg bare mandagstræt)

Overvej at svømme lidt, hvis foden driller når du løber.
Distancerne er alt fra 2 til 10 km. Foden har det fint nok :wink: Det er låret der driller, så selv svømning har ikke været på programmet. Det er kun cyklen jeg har kunnet svinge det sidste års tid.
Den side har jeg selv kigget på, det hjalp mig ikke rigtigt, eller også forstår jeg det bare ikke helt.
http://politiskolen.skysite.dk/?side=161006%20%20%20
Det link synes jeg f.eks. forklarer intervaltræning super, jeg har dog aldrig prøvet det før. Er intervaltræning ikke det med størst udbytte?
« Senest Redigeret: Februar 20, 2012, 09:43:07 am af Brix »
MCG

Jesper Jensen

• Sandt SVin
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
« Svar #3 Dato: Februar 20, 2012, 10:34:31 am »
Er intervaltræning ikke det med størst udbytte?

Jo, jeg ligger pt. og laver 10x500m med mellem 2:50->3:10min/km - det booster løbeformen rigtigt meget.

Husk at udstrække din inderfører rigtigt godt - jeg døjer selv med "lysken-smerter" grundet for "stram" inderfører :( (den er pisse svær at ramme)

Ellers brug google til at finde et godt begynderprogram - som du sikkert ved, så anbefales der ikke at du øger distance med 10% for at undgå skader.

Har du ikke problemer med inderfører når du cykler? - spinning vil booste din kondition ret godt, men vil nok næppe gøre det vilde ved din løbeform.
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Brix

• Sandt SVin
« Svar #4 Dato: Februar 20, 2012, 11:08:26 am »
Jo, jeg ligger pt. og laver 10x500m med mellem 2:50->3:10min/km - det booster løbeformen rigtigt meget.
Det er lige sådan noget jeg leder efter! Det giver jeg et forsøg.

Husk at udstrække din inderfører rigtigt godt - jeg døjer selv med "lysken-smerter" grundet for "stram" inderfører :( (den er pisse svær at ramme)

Ellers brug google til at finde et godt begynderprogram - som du sikkert ved, så anbefales der ikke at du øger distance med 10% for at undgå skader.

Har du ikke problemer med inderfører når du cykler? - spinning vil booste din kondition ret godt, men vil nok næppe gøre det vilde ved din løbeform.
Nej jeg kan sagtens cykle, så længe jeg ikke bruger klikpedaler. Så min kondition er egentlig fin nok, jeg skal bare have nogle "løbe km" i benene til at starte med også lige have puttet det sidste på løbeformen.
MCG

Jesper Jensen

• Sandt SVin
« Svar #5 Dato: Februar 20, 2012, 11:34:27 am »

Læg nu stille og roligt ud ik? :) - evt. nogle 100m intervaller

Blev faktisk spammet med dette idag på min Facebook - måske kunne det være noget for dig?
http://www.kaisersport.dk/files/documents/lobendestart.pdf

Ifølge dem er det først i "uge 4" at der kommer intervaller på - så måske skulle du vænne dig til kropsbærende aktivitet inden du moser dig selv på intervallerne.

Nej jeg kan sagtens cykle, så længe jeg ikke bruger klikpedaler. Så min kondition er egentlig fin nok, jeg skal bare have nogle "løbe km" i benene til at starte med også lige have puttet det sidste på løbeformen.

Men eneste forskel på klik-pedaler og normale pedaler er at din fod (og derved dit knæ osv) er fikseret fast, samt at du kan "trække op".

Hvis dine klamper under skoene er monteret rigtigt burde det jo ikke være et problem - du kan jo sagtens lade være med at trække
med foden (ikke at jeg kan se hvorfor det skulle påvirke dine inderfører)
« Senest Redigeret: Februar 20, 2012, 11:36:30 am af Jesper Jensen »
- Jesper Jensen -
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)

Brix

• Sandt SVin
« Svar #6 Dato: Februar 20, 2012, 04:11:57 pm »

Læg nu stille og roligt ud ik? :) - evt. nogle 100m intervaller

Blev faktisk spammet med dette idag på min Facebook - måske kunne det være noget for dig?
http://www.kaisersport.dk/files/documents/lobendestart.pdf

Ifølge dem er det først i "uge 4" at der kommer intervaller på - så måske skulle du vænne dig til kropsbærende aktivitet inden du moser dig selv på intervallerne.

Men eneste forskel på klik-pedaler og normale pedaler er at din fod (og derved dit knæ osv) er fikseret fast, samt at du kan "trække op".

Hvis dine klamper under skoene er monteret rigtigt burde det jo ikke være et problem - du kan jo sagtens lade være med at trække
med foden (ikke at jeg kan se hvorfor det skulle påvirke dine inderfører)
Jeg venter et par uger med intervaller så og sørger bare for at få lidt muskler i benene igen. Linket ser fint ud, men jeg springer nok de første uger over :D
Jeg kan sagtens køre med klikpedaler, jeg kan bare ikke trække. Efter mine indadfører er rykket over er mine hoftebøjer blevet overbelastet, derfor kan jeg ikke trække :wink:
MCG

Jesper Jensen

• Sandt SVin
Sv: Sv: Løbe træning
« Svar #7 Dato: Februar 20, 2012, 07:09:14 pm »
Jeg venter et par uger med intervaller så og sørger bare for at få lidt muskler i benene igen. Linket ser fint ud, men jeg springer nok de første uger over :D
Jeg kan sagtens køre med klikpedaler, jeg kan bare ikke trække. Efter mine indadfører er rykket over er mine hoftebøjer blevet overbelastet, derfor kan jeg ikke trække :wink:

Lyder fornuftigt, du kan evt lave lidt lunges uden vægt for at styrke det lidt
- Jesper Jensen -
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)

bowman76

• Plastikrocker
  • Jute per dei gratiam
« Svar #8 Dato: Februar 22, 2012, 04:19:46 pm »
Er der nogen speciel grund til, du skal nå i form på en måned ?

Hvor længe har du trænet i denne omgang ? Altså regelmæssigt og seriøst ?

Hvis jeg var dig, ville jeg vente med at starte på intervaltræning, som minimum indtil du har afsluttet genoptræningsprogrammet. Der skal så lidt til, førend det går galt og intervaltræning er ikke noget, man bare lige starter på; der skal være nogen km i benene - især efter en operation, som din. Det er noget andet, end "alm." løb og belaster dine led, ledbånd og sener mere.  :)
« Senest Redigeret: Februar 22, 2012, 04:31:04 pm af bowman76 »

vogelius

• Scooterfjæs
  • *
« Svar #9 Dato: Februar 28, 2012, 01:05:03 am »
Hvad kører du af genoptræning ? Har selv haft bøvl med den dybe hofte bøjer under maraton træning, ved ikke om det er helt det samme men en kirug Med speciale i hofte lysken skade sendte mig til stadion klinikken Århus , hvor jeg fik en blokade. De anbefalede mig et program inde på sportnetdoc, deres egen hjemmeside som skulle være ret god, det må bare absolut ikke gøre ondt... (de har også programmer for de fleste sportsskader).

Har så samtidigt fået at vide af min fysio terapeut at jeg går forkert og er derfor jeg har fået skaden, så jeg skal træne alle andre muskler end netop den der gør ondt indtil jeg kan finde ud af at gå ordenligt. Lidt modsigende anbefalinger syntes jeg?

Håber dog programmet kan bruges, og lad vær med at overbelaste eller tro man kan "løbe sig varm", det kan man slet ikke, man mister bare fornemmelsen af skaden. Det var sådan jeg endte hos kirurgen ;-)

Nikolaj

• Sandt SVin
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
« Svar #10 Dato: Februar 28, 2012, 09:10:06 am »
Er der ikke et forum på fitness.dk endnu :)
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Morten1970

• Plastikrocker
  • Forskellen på drenge & mænd - prisen på deres gear
« Svar #11 Dato: Februar 28, 2012, 06:30:57 pm »
Er der ikke et forum på fitness.dk endnu :)

:grin: :grin: :lmao:
SV650SA K7, Devil Carbon, lille nr. plade holder
Fuldkåbe, Hugger, Egosæde, LED blink