Forfatter Emne: Omvendt gearskifte på 1000N 2006  (Læst 14108 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #15 Dato: Februar 20, 2012, 05:58:49 pm »
Det er kun på de baner med højresving som er så længe at man skal skifte gear op, hvor det er eller kan være et problem.

Jeg har problemet på eks Most hvis jeg ikke kørte med omvendt skifte.

Det er jo helt op til en selv hvad man vil køre med, men jeg kommer personligt aldrig til at køre andet end omvendt.
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #16 Dato: Februar 20, 2012, 10:26:41 pm »
Det er vel et større problem ved lange venstre-sving, da det kan være svært at få foden under gearpedalen? Eller har jeg misforstået noget?

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #17 Dato: Februar 20, 2012, 11:49:35 pm »

Jeg håber ikke du kører med foden under pedalen :club: :club: :club:


Øhhhh, jo! Det må jeg med skam erkende! Men må samtidig indrømme, at jeg har svært ved at se dødssynden i det...???? Men jeg fornemmer, at du har en pointe, du gerne vil dele med mig.  :wink:

Når jeg svinger, har jeg dog forfoden på fodhvileren. Da jeg første gang var på bane (i grøn klasse), kørte jeg bag en fyr på en GSXR1000, der på Knutstorp ufrivilligt skiftede gear med en god nedlægning på, da foden gik i jorden. Det så både skræmmende og lidt pudsigt ud! :)

Søren
Du nævner det selv. Hvis foden går i jorden er det overhovedet ikke sjovt. Foden skal kun ned til pedalerne, når de skal bruges. Ellers skal forfoden hvile på fodhvileren.
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #18 Dato: Februar 20, 2012, 11:50:56 pm »
Det er vel et større problem ved lange venstre-sving, da det kan være svært at få foden under gearpedalen? Eller har jeg misforstået noget?
Kan også være svært ved højresving. Hvis du hænger på siden af cyklen kan det være svært  at få foden ned under gear pedalen, men mindre man har lange ben :)
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #19 Dato: Februar 21, 2012, 12:37:03 am »

Kan også være svært ved højresving. Hvis du hænger på siden af cyklen kan det være svært  at få foden ned under gear pedalen, men mindre man har lange ben :)

Du og Jannik har sgu da fået strå-forkorter i sutteflasken!       :lol:

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #20 Dato: Februar 21, 2012, 01:06:30 am »

Kan også være svært ved højresving. Hvis du hænger på siden af cyklen kan det være svært  at få foden ned under gear pedalen, men mindre man har lange ben :)

Du og Jannik har sgu da fået strå-forkorter i sutteflasken!       :lol:
Nej mine ben er skam rigeligt lange, det er bare jannik :D
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #21 Dato: Februar 21, 2012, 09:53:47 am »

Kan også være svært ved højresving. Hvis du hænger på siden af cyklen kan det være svært  at få foden ned under gear pedalen, men mindre man har lange ben :)

Du og Jannik har sgu da fået strå-forkorter i sutteflasken!       :lol:

uanset om det går til højre eller venstre, så giver omvendt gearksifte MEGET MERE ro i cyklen, fordi man ikke skal ligge og skifte vægt og flytte fod etc.

I mine øjne er det hele humlen ved det .. RO i cyklen

og RO i en cykel er lig med mere vejgreb, renere linier, mere acceleration, senere bremsepunkter etc. etc . etc.  ja RO i cyklen er til gavn i ALLE situationer på en bane eller vej for den sagsskyld (hvis man da kører så aggresivt på offentlig vej - hvilket de færreste nok gør )

så se at få det vendt om boys,  i vil elske det :)  (det føles iøvrigt meget mere naturligt at lægge programmer i knallerten ved bare at trykke med foden)  - det er lidt ligesom biler med sekventielt gearskifte og flap- gearskefte på rattet..   der er det mest naturlige skift op gennem gearene når man hiver gear flapperne ind i mod sig.    ligeså naturligt er det et skifte op igennem gearene med foden ved at trykke på pedalen :) 

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #22 Dato: Februar 21, 2012, 12:05:11 pm »

uanset om det går til højre eller venstre, så giver omvendt gearksifte MEGET MERE ro i cyklen, fordi man ikke skal ligge og skifte vægt og flytte fod etc.

I mine øjne er det hele humlen ved det .. RO i cyklen

og RO i en cykel er lig med mere vejgreb, renere linier, mere acceleration, senere bremsepunkter etc. etc . etc.  ja RO i cyklen er til gavn i ALLE situationer på en bane eller vej for den sagsskyld (hvis man da kører så aggresivt på offentlig vej - hvilket de færreste nok gør )

Tænkte nok at ordene "ro i cyklen" ville komme, men jeg kan ikke helt lure den. På en omgang skal du lige mange gange op som ned i gear. Frem og tilbage er lige langt ;-)

Senere bremsepunkter?? Dén må du længere ud i leca'en med! Når du bremser skal du skifte "på den dårlige måde", så det kan umuligt hænge sammen med mere ro i modellen  :huh:
Jeg kan gå med til, at når der f.eks. bremses for enden af langsiden står cyklen ret op og ned, og så kan man bedre tillade den uro som et løft i geararmen (angiveligt) giver.

 :)
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #23 Dato: Februar 21, 2012, 12:50:10 pm »

uanset om det går til højre eller venstre, så giver omvendt gearksifte MEGET MERE ro i cyklen, fordi man ikke skal ligge og skifte vægt og flytte fod etc.

I mine øjne er det hele humlen ved det .. RO i cyklen

og RO i en cykel er lig med mere vejgreb, renere linier, mere acceleration, senere bremsepunkter etc. etc . etc.  ja RO i cyklen er til gavn i ALLE situationer på en bane eller vej for den sagsskyld (hvis man da kører så aggresivt på offentlig vej - hvilket de færreste nok gør )

Tænkte nok at ordene "ro i cyklen" ville komme, men jeg kan ikke helt lure den. På en omgang skal du lige mange gange op som ned i gear. Frem og tilbage er lige langt ;-)

Senere bremsepunkter?? Dén må du længere ud i leca'en med! Når du bremser skal du skifte "på den dårlige måde", så det kan umuligt hænge sammen med mere ro i modellen  :huh:
Jeg kan gå med til, at når der f.eks. bremses for enden af langsiden står cyklen ret op og ned, og så kan man bedre tillade den uro som et løft i geararmen (angiveligt) giver.

 :)

hvis du kan have ro i cyklen under nedbremsning, så er det det bedste..  jeg skrev jo ikke direkte at omvendt gearskifte giver RO ved nedmbremsning, jeg skrev bare RO i cyklen   ;-)

Niels "Påløb" Jørgensen   :-D

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #24 Dato: Februar 21, 2012, 01:54:11 pm »
Det er vel et større problem ved lange venstre-sving, da det kan være svært at få foden under gearpedalen? Eller har jeg misforstået noget?
Kan også være svært ved højresving. Hvis du hænger på siden af cyklen kan det være svært  at få foden ned under gear pedalen, men mindre man har lange ben :)

nemlig.. det giver uro i cyklen at skulle skifte vægten på cyklen, for at flytte foden ned under pedalen..

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #25 Dato: Februar 21, 2012, 02:42:24 pm »


nemlig.. det giver uro i cyklen at skulle skifte vægten på cyklen, for at flytte foden ned under pedalen..

Med respekt for dine evner på bane (har set et par klip!), så vil jeg alligevel påstå, at denne del af din pointe er lidt søgt. Om du skal løfte gearpedalen, eller om du trykker ned, kan ikke gøre nogen forskel mht ro i cyklen. Jeg vil indrømme, at ved højresving hvor der samtidig skal lægges gear i, kan der være lidt langt til pedalen, når man skal have foden under, og hermed kan der vel opstå lidt uro, hvis man skal rykke sig for at nå. Men at den ene løsning skulle "føles mere naturlig end den anden", den køber jeg ikke. Jeg ved selvfølgelig godt, at alt kræver tilvænning, men min korte tur på en Ducati Monster 900 med omvendt gearskifte på en italiensk hårnålevej imponerede mig bestemt ikke....     :?    Men igen, havde jeg haft en hel dag til at øve, var det måske en helt anden sag. Men i det daglige, ville det ihvertfald irritere mig, at jeg skulle løfte foden over pedalen, hver gang jeg skulle lægge gear i. På banen derimod, kan man jo se, at størsteparten af jer hard core racernørder bruger omvendt gear, og jeg kommer kun på bane ca 2 -3 gange om året, og det kommer aldrig til at gå rigtig stærkt. Så der må jo være noget om snakken, og vi hobby-kørere burde måske lytte. Selvom jeg dog mistænker nogle for at starte med omvendt gear, fordi "det gør man, når man er rigtig banekører....". Men jeg må altså igen fremhæve, at der rent faktisk er top-kørere, der stadig kører med konventionelt gearskifte. Max Biaggi er som sagt én af dem. Og ved WSB på Brno sidste år, hvor vi var nogle stykker afsted for at se ræs, der var ihvertfald èn mere, der "trak" gear i med overlæderet på vej ud på langsiden......

Søren

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #26 Dato: Februar 21, 2012, 02:43:35 pm »
hvis du kan have ro i cyklen under nedbremsning, så er det det bedste..  jeg skrev jo ikke direkte at omvendt gearskifte giver RO ved nedmbremsning, jeg skrev bare RO i cyklen   ;-)

Niels "Påløb" Jørgensen   :-D

Nej, men du skrev "senere bremsepunkter" og det får du kun ved større klodser eller mere ro i cyklen når du kaster ankeret. 

PS. Jeg nakker dig  :club: ;-)


PPS. Ja, lange højrekurver laver lidt lort i midt knæ, når jeg skal under pedalen for at lægge et nyt program ind, men jeg er gammel og stædig, så jeg ændrer det ikke  :brok:
Lange venstrekurver må være endnu værre da man risikerer at komme i klemme  :thumbsdown:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #27 Dato: Februar 21, 2012, 02:54:45 pm »
........ men jeg er gammel og stædig, så jeg ændrer det ikke  :brok:


God pointe!!!!  Jeg nedlægger veto og henviser til samme begrundelse.         :whipped:

Søren

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #28 Dato: Februar 21, 2012, 04:57:24 pm »

Kan også være svært ved højresving. Hvis du hænger på siden af cyklen kan det være svært  at få foden ned under gear pedalen, men mindre man har lange ben :)

Du og Jannik har sgu da fået strå-forkorter i sutteflasken!       :lol:
Nej mine ben er skam rigeligt lange, det er bare jannik :D
:lmao: :lmao: :lmao: Det er et problem for mig som alle andre i venstresvingene, men specielt i højresvingene der kan jeg simpelthent ikke nå ned under med foden, når jeg hænger ude på højre side.
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #29 Dato: Februar 21, 2012, 05:38:51 pm »
I lange højrekurver sørger jeg bare for at planlægge mine gearskift, så foden allerede er nede hvor den skal være når jeg går igang med svinget. Jeg er ikke så statisk på cyklen at jeg ikke kan flytte mig lidt.   :blink:

I lange venstrekurver hænger jeg bare mindre ud så foden kan være hvor den skal - jeg har aldrig fodhvilerne i alligevel, så der er plads nok på min.

Jeg har altid kørt med almindeligt gearskifte, og kan ikke se anden grund til at skifte end hvad smag / behag er. Som sagt tidligere - dur det til Biaggi, så dur det også til mig.   :thumbsup:
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!