Forfatter Emne: Køb af MC i vinterperiode  (Læst 4341 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Flamer

  • Wannabe
  • Indlæg: 2
Køb af MC i vinterperiode
« Dato: Januar 09, 2012, 02:04:20 pm »
Hej alle erfarne SVin!  :D
Jeg står i den situation, at jeg skal til at at tage mit mc kørekort til marts. Min oprindelige plan var at jeg ville vente til at jeg var færdig med kortet, og så ellers prøvekøre nogle forskellige MC'er. Men her på det seneste har jeg brugt meget tid på at læse på forums, læse tonsvis af reviews og se film på youtube af forskellige mc.

Det er så endt med at jeg er blevet totalt hooked på Suzuki SV650S, og jeg kan ikke se mig på nogen anden cykel. Den er jo alt for fed  :grin: mere specifikt den her:
http://www.dba.dk/suzuki-sv-650s/id-79957331/

Men jeg tror jeg har brug for jeres viden og erfaring.
Er de (meget?) billigere at købe mc her i vinterperioden?
Er det forsvarligt at købe en mc uden at have prøvekørt den?
Kommer der flere mc på brugtmarked til forår?
Er det en stor fordel at tage kørekortet på sin egen mc?
« Senest Redigeret: Januar 09, 2012, 02:10:43 pm af Flamer »

haldo

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 280
  • Lev stærkt, dø ung og efterlad et smukt lig.
Sv: Køb af MC i vinterperiode
« Svar #1 Dato: Januar 09, 2012, 02:34:59 pm »
Det ser ud til at være en fed cykel, til de penge. Og jeg kan klart anbefale maskinen, jeg har den samme, bare et år yngre. Men..............

Jeg ville ikke købe den uden at have prøve kørt den. Den har trillet over 20k, og hvis det var min maskine du ville købe, (som har kørt 25k), så har der da været forskellige ting der midlertidigt ikke har været som de skulle, (fordi ham der kører den er en tosse, der ikke vil hvad der er godt for maskinen, men hvad der er godt for ham  :evil: ).

Bare mit subjective input. Maskinen er rigtig god - det overstående hensynstagen skyldes alene råden kørsel, SVeren er et solidt stykke legetøj, der ikke spontant går i smadder.

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Køb af MC i vinterperiode
« Svar #2 Dato: Januar 09, 2012, 02:43:13 pm »
Velkommen til :orkester:
Jeg siger, go for it! :thumbsup:
Det er en glimrende maskine, og prisen er sq fin. Det behøver ikke være billigere her i vinter perioden, det handler bare om at slå til når tilbudet er der. Og det kan det altså være på at tider af året.
Jeg har selv købt 2 mc'er om vinteren uden at prøvekøre dem, og det har jeg ikke det mindste bekymringer ved. Det kan også bare være jeg har været heldig, hvem ved, men jeg synes at man kan danne sig et godt indtryk ud fra vedligeholdelsen og lyden. Tag evt. en løftebuk med, så kan man lige rende gearene igennem. Og 21k er altså ingen ting for en SV'er!
Mener du om det er samrt at tage kørekort på sin egen mc, eller en magen til? For at tage det på ens egen er super dyrt! Først skal den indregistreres som skolekøretøj, også skal du have en speciel forsikring + der sikkert er nogle andre ting jeg ikke kender til. Da jeg tog kørekort, kørte jeg på 3 forskellige maskiner, det gjorde personligt ikke mig noget.
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Andreas83

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 623
  • Aut viam inveniam aut faciam
Sv: Køb af MC i vinterperiode
« Svar #3 Dato: Januar 09, 2012, 03:44:10 pm »
Hejsa Flamer og velkommen.

Først held og lykke med kortet, super bare at komme i gang, så skal man jo nok få det på et tidspunkt  :innocent: hehe

Det kan vist ikke betale sig at køre skolecykel på sin egen, har ikke lige hørt nogle steder der tilbyder det heller. Så drop den idé. (hvis du spørger mig)

Jeg kørte primært på en Hyosung 650 N da jeg kørte skole, men nåede også en kawasaki og en honda på køreteknisk anlæg. Så det er godt at komme lidt rundt.

Kan godt forstå du har svært ved at vente med at købe, det tog mig 2 måneder at tage kortet og købe en cykel (SV 650S 2007)  :shock: (uden at have prøvekørt den og blev ikke skuffet)

Det er en fed maskine, både af udsende og performance. Den er også billig at style efter ens egens smag.

Mht dit spørgsmål, så er det for mig svært at sige hvornår man skal købe.
Folk er nok mest villige til at gå ned i pris om vinteren, omvendt folk der ikke får skudt deres cykler af i vinterperioden sætter dem enten billigere til foråret eller shiner dem op (nye dæk, olie, osv osv)
Så gå efter din mavefornemmelse.

Du skal selvfølgelig være opmærksom på de ekstra udgifter der er ved at købe den nu, vægtafgift omkring 500 kr (om året) samt evt forsikring (tyveri) og modregne det at vente. (plus hvis vi er meget tekniske, så devalueringen på de par måneder hehe)

Og husk penge til udstyr, (jakke, bukser, rygskjold, hjelm, støvler, handsker osv) (nogle forhandlere har pakker til omkring 5-7000) MEN man kan også købe en hjelm til de penge  :shock:

Hvis/når du skal ud og se på en cykel så skriv lige, måske en af os har tid at kigge med :)

Som altid, så check om servicebogen er udfyld og hvornår den sidst har fået lavet service (og husk fx 24,000km service er lidt pebret omkring 3500-4000 kr) så hvis det ikke er udført, så skal det medregnes.



Tidligere;
SV 650 S K6
"Winners never quit, quitters never win"

amagerdk

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 684
    • www.amagerdemons.dk
Sv: Køb af MC i vinterperiode
« Svar #4 Dato: Januar 09, 2012, 03:51:31 pm »
Hej alle erfarne SVin!  :D
Jeg står i den situation, at jeg skal til at at tage mit mc kørekort til marts. Min oprindelige plan var at jeg ville vente til at jeg var færdig med kortet, og så ellers prøvekøre nogle forskellige MC'er. Men her på det seneste har jeg brugt meget tid på at læse på forums, læse tonsvis af reviews og se film på youtube af forskellige mc.

Det er så endt med at jeg er blevet totalt hooked på Suzuki SV650S, og jeg kan ikke se mig på nogen anden cykel. Den er jo alt for fed  :grin: mere specifikt den her:
http://www.dba.dk/suzuki-sv-650s/id-79957331/

Men jeg tror jeg har brug for jeres viden og erfaring.
Er de (meget?) billigere at købe mc her i vinterperioden?
Er det forsvarligt at købe en mc uden at have prøvekørt den?
Kommer der flere mc på brugtmarked til forår?
Er det en stor fordel at tage kørekortet på sin egen mc?

Hej Falmer

Jeg var lidt i samme situation som dig da jeg skulle købe min første MC :)
Kunne simpelthen ikke vente, og efter megen research og spørgen venner mm. så endte jeg med at købe en SV650S uden som meget som at have kørt på den.
Forumet her, MCgalleri og det at min svorger havde en gjorde udslaget.

Det eneste jeg kan se tilbage på og spekulere i, er at havde jeg købt en SV1000 fra start havde jeg nok ikke skiftet efter 2 år for at få mig en større.

Held og lykke :)

og lige en sidenote: den cykel du linker til ser rigtig fin ud mht pris, stand og km :), tag evt en ven med som allerede kører ud for at sige god for den hvis den skal prøvekøres.
« Senest Redigeret: Januar 09, 2012, 03:54:26 pm af amagerdk »

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Sv: Køb af MC i vinterperiode
« Svar #5 Dato: Januar 09, 2012, 08:16:41 pm »
Flamer, jeg var ude og kigge på lige netop dén cykel med en gut her fra sitet, og den er rigtig fin.
Meget velholdt cykel til fornuftige penge.
Dog skal den snart til 24K service, og dér skal den sikkert osse have et nyt bagdæk.
Men det er jo bare alm. vedligehold (måske 5 sedler).
Der er egentlig ikke rigtig noget at pege fingre ad på den cykel, og jeg ville ikke bekymre mig ret meget om prøvekørsel mv.
Jeg kender ikke sælger, men han er en rar ung mand, som har nusset om sin SV  :thumbsup:

Put i kurv  :mrgreen:
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Flamer

  • Wannabe
  • Indlæg: 2
Sv: Køb af MC i vinterperiode
« Svar #6 Dato: Januar 13, 2012, 10:12:02 pm »
Mange tak for alle jeres svar, det er sgu dejligt med noget input fra nogle erfarne gutter  :)
Jeg har besluttet mig for at jeg slår til lige så snart jeg render ind i en mc jeg ikke kan stå for og har den rette pris og stand, og det er selvfølgelig en SV  :mrgreen:

Men lige nu har jeg også sv1000'eren i mine overvejelser, og tak for det input amagerdk :)
Men hvor "nem" er den at køre i forhold til en 650'er, er der stor forskel på dem? rettere sagt kan den bruges som førstegangsmotorcykel, eller bliver den for stor?

Rettelse:
Har lige fundet et par tråde om forskellen bl.a:
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=16863.15
Efter at have sat plusser og minusser er jeg blevet enig med mig selv at jeg holder mig til 650'eren :)

Fedt forum! her kommer jeg sgu til at bruge meget tid  :innocent:
« Senest Redigeret: Januar 13, 2012, 10:37:34 pm af Flamer »

MKN

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 600
  • SV 1000 S - Kører som en drøm!
Køb af MC i vinterperiode
« Svar #7 Dato: Januar 13, 2012, 10:18:05 pm »
Hejsa.

Jeg købte en Sv 1000 som førstegangs maskine, 25 år gammel og aldrig kørt mc eller crosser før.

Den er stor, og den har et kanon optræk, men når du først har vænnet dig til den, så bliver du hamrende glad for den.

Hvis du er bange for en SV 650 bliver for kedelig efter kort tid, så gå efter en 1000'ner. Men hav respekten for cyklen i baghovedet når du drejer højrehånden :-)
SV 1000 S - Hvid - 2005 - Yoshimura Carbon potter - Powercommander - Sinter metal klodser - Hyperpro forgaffel fjedre - Justerbar styrdæmper - Egosæde - Klar baglygte med blink. Titax Greb.

Hippie Hansen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1250
  • SV 650 S K6
Sv: Køb af MC i vinterperiode
« Svar #8 Dato: Januar 13, 2012, 10:43:54 pm »
Om det ligner et godt kåb? Havde jeg haft pengene, havde jeg købt den for næsen af dig.  :blink:

Jeg har haft både SV1000 og SV650. Personligt ofre jeg gerne noget bundtræk til fordel for mere kørevenlighed. Så næste gang jeg har råd til til at blive SV-ridder igen, bliver det på en 6½´er.

Men det må siges at være smag og behag.
Fra juicens hovedstad - Rynkeby
SV650 Sk6 trackday-raket, til jeg får råd til en nummerplade.

Cobra

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 236
Sv: Køb af MC i vinterperiode
« Svar #9 Dato: Januar 13, 2012, 10:58:04 pm »
Lækker maskine du linker til.
Jeg har selv en 6½'er, det er rigeligt til mig, om det er fordi jeg er en tøs ved jeg ikke.  :mrgreen:
Jeg synes personligt den kører rigeligt hurtigt, trækker som den skal, så længe jeg ikke har manden bagpå. Men han regner med selv at købe mc til foråret, så er det problem løst.  :D

Jeg tror såmænd nok du skal blive tilfreds med 6½'eren, ellers kan den jo altid skiftes ud.

Mormad

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 381
  • And yet it moves...
    • Rumlepotten
Sv: Køb af MC i vinterperiode
« Svar #10 Dato: Januar 14, 2012, 10:03:15 am »
Lækker maskine. Jeg har aldrig set en sv'er med 8 gear før  :rolleyes:
You never see a motorcycle parked outside a psychiatrist's office....

Rumlepotten: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=31446&ipc=106683

Andreas83

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 623
  • Aut viam inveniam aut faciam
Sv: Køb af MC i vinterperiode
« Svar #11 Dato: Januar 16, 2012, 08:41:54 am »
Mange tak for alle jeres svar, det er sgu dejligt med noget input fra nogle erfarne gutter  :)
Jeg har besluttet mig for at jeg slår til lige så snart jeg render ind i en mc jeg ikke kan stå for og har den rette pris og stand, og det er selvfølgelig en SV  :mrgreen:

Men lige nu har jeg også sv1000'eren i mine overvejelser, og tak for det input amagerdk :)
Men hvor "nem" er den at køre i forhold til en 650'er, er der stor forskel på dem? rettere sagt kan den bruges som førstegangsmotorcykel, eller bliver den for stor?

Rettelse:
Har lige fundet et par tråde om forskellen bl.a:
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=16863.15
Efter at have sat plusser og minusser er jeg blevet enig med mig selv at jeg holder mig til 650'eren :)

Fedt forum! her kommer jeg sgu til at bruge meget tid  :innocent:

Du bliver ikke skuffet hvis du køber 650, den har gode egenskaber :)

Lyder godt du kommer til at bruge lidt tid her, må jeg opfordre dig at du udylder din profil liiiidt mere end bare brugernavn :)
Tidligere;
SV 650 S K6
"Winners never quit, quitters never win"