Forfatter Emne: Hvilke ledninger er der i stikkontakten?  (Læst 9332 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Hvilke ledninger er der i stikkontakten?
« Dato: Januar 09, 2012, 12:12:00 am »
Hej gæve gutter

Jeg skal skifte en stikkontakt og blev lidt forvirret. I kontakten findes både en afbryder til en loftslampe og en stikkontakt.

Se deisse billeder: http://imgur.com/a/2UNu1

Jeg var for dum til at holde styr på ledningerne, så spørgsmålet er nu, hvad der er hvad.

Som man kan se på billedet, er der 5 ledninger. De to øverste er i samme kabel, og jeg vil antage at de går til loftslampen. Det passer også med at de kun er lange nok til at nå den del af kontanten der er en afbryder til loftslampen. Ingen af dem reagerer på en polsøger. De 3 nederste ledninger sidder i en slags metalring, men ellers går de ikke i et kabel. Den ene af disse er 230V, hvilket også passer med at den aktiverer polsøger og at der fra dennes tilslutning til stikkontakten var trukket en lille stump kabel op til afbryderen til loftslampen. Spørgsmålet er hvilken en af de to andre kabler der er jord, og hvad den anden overhovedet er til. Måler jeg mellem den der aktiverer polsøgeren og den ene af de ukendte ledninger, måler jeg 230V, men måler jeg mellem den der aktiverer polsøgeren og den anden, måler jeg kun ca. 200V. Måler jeg mellem begge de ukendte ledninger, måler jeg 0V. Den førstnævnte ukendte er den eneste der kan nå ned i bunden af stikkontakten, så den er sandsynligvis neutral, men den anden.. Hvad er den, og hvad skal den tilsluttes til?

Umiddelbart vil jeg forestille mig at den anden ukendte har noget med loftslampen at gøre, for det er jo ikke muligt at tænde lampen blot ved at kortslutte de to ledninger der går ud fra kablet. Afbryderen etablerer jo bare kontant mellem to ledere, og den ene skal være fase og gå til lampen, og den anden skal være neutral og gå til.. ja neutral.

Hvad er jeres bud?

PS: Alt er stofledninger, så der er ingen hjælp at hente der.

PPS: Isoleringsstoffet er i øvrigt ved at trevle op i kanterne. Jeg kan vel godt smide noget krympeflex rundt om enderne, for at isolere og holde på stoffet, ikke? Eller skal der en speciel type krympeflex til?
« Senest Redigeret: Januar 09, 2012, 12:19:40 am af pingo »
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Hvilke ledninger er der i stikkontakten?
« Svar #1 Dato: Januar 09, 2012, 12:33:30 am »
Er der korrespondanceafbryder? Er det ikke sådan det hedder når 2 kontakter tænder/slukker samme lampe. Så skal der nemlig bruges 3 ledninger
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Sv: Hvilke ledninger er der i stikkontakten?
« Svar #2 Dato: Januar 09, 2012, 12:44:35 am »
Er der korrespondanceafbryder? Er det ikke sådan det hedder når 2 kontakter tænder/slukker samme lampe. Så skal der nemlig bruges 3 ledninger

Nej, det er ikke en korrespondance-afbryder :) Ellers et godt bud.

Jeg må køre forbi i morgen og måle lidt mere på det. Jeg kunne ikke måle gennemgang med det multimeter jeg havde.
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

CarstenM

  • Gæst
Sv: Hvilke ledninger er der i stikkontakten?
« Svar #3 Dato: Januar 09, 2012, 07:38:44 am »
Hvad er jeres bud?

PPS: Isoleringsstoffet er i øvrigt ved at trevle op i kanterne.

Du skal bruge tændledning+nul i lampen. Det er det ene kabel.
Så har du sikkert fase+nul i et andet kabel.

Så er der den sidste leder. HMM. Jeg tror ikke på du overhovedet har jord i din installation. Den er så gammel (stofledninger) at det ikke var kotume at have jord.

Så lad være med at fokuser så meget på din sidste leder. Monter op på afbryder så din fase er monteret på afbryder, tændledning på afrbyder og N så er sløjfet videre.

Et godt råd, du skal ikke bruge multimeter til at måle med. Den forvirrer dig kun.

Og hvad angår din stofledning der trevler. Brug noget isolerbånd, krympeflex eller bare lad det trevle. Har jo ingen betydning alligevel.
« Senest Redigeret: Januar 09, 2012, 07:43:04 am af CarstenM »

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Sv: Hvilke ledninger er der i stikkontakten?
« Svar #4 Dato: Januar 09, 2012, 07:36:55 pm »
Jeg har ved nærmere eftertanke konkluderet at det tredje kabel skal gå til fase. Det skyldes at der, jo mere jeg tænker over det, var skubbet to ledninger ned i ét hul til klemrækken bag på stikkontakten. Og da der ikke har været nogen grund til at gøre det, hvis ikke det andet hul i klemrækken var optaget, vil jeg konkludere at det må være sådan det er :)
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

T. Brun

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 441
Sv: Hvilke ledninger er der i stikkontakten?
« Svar #5 Dato: Januar 10, 2012, 09:18:03 am »
Som Carsten skriver havde man ikke jord i gamle installationer.
Dengang brugte man sort til nul og hvid eller grå som fase.
Er alle fem ledere afisolerede?

Du skriver at nummer 3 ledning i tre leder kablet også er en fase, men det lyder ikke rigtigt at du har to faser i samme kabel.

Er du sikker på at kablet med to ledere går til lampen?

Kunne det ikke tænkes at det er en videresløjfning af fase og nul til resten af installationen, og at du har fase, nul og tændledning i dit tre lederkabel?
Således at det kommer fra lampestedet og at du skal have tændledningen retur i samme kabel som tilgangen?

Det kan også forklare hvorfor du kan måle 230V mellem to af lederne og 200V mellem de to andre, fordi du trækker nullen i gennem pæren.

jeg ville lige afmontere lampeudtaget og se hvilket kabel der ender deroppe inden jeg monterede noget.
T. Brun
SV 650S K3
Rather dead and cool, than alive and uncool

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Sv: Hvilke ledninger er der i stikkontakten?
« Svar #6 Dato: Januar 10, 2012, 05:16:32 pm »
Kunne det ikke tænkes at det er en videresløjfning af fase og nul til resten af installationen, og at du har fase, nul og tændledning i dit tre lederkabel?

Jo, det tænker jeg også, nu hvor jeg har spekuleret det lidt mere igennem. Men det der undrer mig med en videreføring er, at de øverste ledninger ikke ser ud til at være lange nok til at kunne nå ned til N, som jo sidder i bunden af stikkontakten(nederst nede i rammen). Men jeg vil lige tjekke hvor videreføringen går hen, og hvilke ledninger der er i lampeudtaget.

Men nu kommer så det nye spørgsmål:

Jeg kan kun få een type underlag(den kasse som kontakten sidder i), og det er mindre end det tideligere underlag, som var en gammel type af træ. Hvordan fylder jeg mellemrummet ud, så det bliver pænt? Det der er tilbage på væggen, er jo gamle kanter af maling og glasfibervæv. Hvordan glatter jeg dette ud, så det er pænt, og hvordan fylder jeg mellemrummet ud? Og med hvad? Umiddelbart tænker jeg på en lilleplade træ, men måske skal der noget mørtel på? Hvad siger i?

Jeg tager lige nogle bedre billeder i morgen, så man kan se hvad problematikken er :)
,
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Hvilke ledninger er der i stikkontakten?
« Svar #7 Dato: Januar 10, 2012, 05:24:07 pm »
Indmuringsdåse og polyfilla. Når fillaen er lidt tørret op, kan du præge overfladen med et stykke løst glasvæv med samme struktur som det på væggen - og så lidt snigermaling, så er den i vinkel.
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Sv: Hvilke ledninger er der i stikkontakten?
« Svar #8 Dato: Januar 10, 2012, 05:37:25 pm »
Indmuringsdåse og polyfilla. Når fillaen er lidt tørret op, kan du præge overfladen med et stykke løst glasvæv med samme struktur som det på væggen - og så lidt snigermaling, så er den i vinkel.

Væggen er ikke tyk nok til indmuringsdåser :( Og den slags er også ulovligt at lave selv, ligesom det er lidt for omstændigt i forhold til hvad jeg gider giver mig i kast med :p
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Hvilke ledninger er der i stikkontakten?
« Svar #9 Dato: Januar 10, 2012, 09:20:26 pm »
Det er sgu nemmere at lave det ordentligt, end at bruge lang tid på at opfinde en klyt-løsning.... (ikke at jeg ikke selv er faldet i på den, ind i mellem).

Skær bagsiden af en indmuringsdåse, så har du en fin ramme, eller brug den dåse du selv nævner, etc. Det tager 10 min at blande og fikse med filla, 5 min til at drikke en øl mens overfladen tørrer, og så bare derudaf.

Og det er nok lige så kvalificeret og lovligt som en træplade, vil jeg mene.

Held og lykke ;-)

Ellers kan du jo bestille en elektriker
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

soldier

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 266
Sv: Hvilke ledninger er der i stikkontakten?
« Svar #10 Dato: Januar 10, 2012, 09:33:13 pm »
Totalt OT. Hvorfor må man godt skifte en stikkontakt selv i DK, men ikke selv sætte en ny udendørs lampe op???? (Ombytter fx) ikke ny installation.

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Sv: Hvilke ledninger er der i stikkontakten?
« Svar #11 Dato: Januar 10, 2012, 09:45:44 pm »
Totalt OT. Hvorfor må man godt skifte en stikkontakt selv i DK, men ikke selv sætte en ny udendørs lampe op???? (Ombytter fx) ikke ny installation.

Jeg kan til nød godt forstå det med udendørs installation. Der er jo tale om ting der kan komme til at få vand, og der kan sikkert findes en eller anden teoretisk begrundelse for at det kan give brandfare eller fare for andre. Men det med hvorfor man ikke selv må sætte en stikkontakt op, men godt må udskifte en, det forstår jeg heller ikke. Man må jo godt trække et el-kabel langs et panel og slå det fast i væggen med clips, og man må godt udskifte stikkontakter(så længe der ikke er jord i). Så jeg kan ikke se hvorfor to huller i væggen giver anledning til ekstra problemer.
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Hvilke ledninger er der i stikkontakten?
« Svar #12 Dato: Januar 10, 2012, 09:46:23 pm »
Totalt OT. Hvorfor må man godt skifte en stikkontakt selv i DK, men ikke selv sætte en ny udendørs lampe op???? (Ombytter fx) ikke ny installation.

Fisk!  :|  Jeg troede faktisk ikke engang at man måtte lave det som Pingo har gang i, men det må man tilsyneladende godt.
Snipset fra Harald Nyborgs hjemmeside:


Så lærte man også lidt idag.


Edit: Det var iøvrigt en dobbelt afbryder jeg fiskede billedet fra. En indmuringsdåse må man ikke selv installere.  :police:
« Senest Redigeret: Januar 10, 2012, 10:08:03 pm af NielSV650 »
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Sv: Hvilke ledninger er der i stikkontakten?
« Svar #13 Dato: Januar 10, 2012, 09:47:23 pm »
Totalt OT. Hvorfor må man godt skifte en stikkontakt selv i DK, men ikke selv sætte en ny udendørs lampe op???? (Ombytter fx) ikke ny installation.

Fisk!  :|  Jeg troede faktisk ikke engang at man måtte lave det som Pingo har gang i, men det må man tilsyneladende godt.
Snipset fra Harald Nyborgs hjemmeside:


Så lærte man også lidt idag.

Pingo bryder ikke loven! Slet ikke her, for det er hans mors hus, og så bliver hun bare bange og sådan noget.
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Sv: Hvilke ledninger er der i stikkontakten?
« Svar #14 Dato: Januar 11, 2012, 01:35:58 am »
Totalt OT. Hvorfor må man godt skifte en stikkontakt selv i DK, men ikke selv sætte en ny udendørs lampe op???? (Ombytter fx) ikke ny installation.

Fordi du ikke må rode med noget med jordledning i.

Det burde faktisk osse være forbudt at skifte stikk. + underlag - se nu bare hvor svært det kan være for lægmand (ingen hån ment).

Men tingene bliver jo ligesåstille liberaliseret, og man kan købe isenkrammet alle steder alligevel.

De værste eksempler er dem der siger + & -, og som ukritisk bruger lampeledninger overalt, men det er som regel osse dem der dør først... :innocent:

Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...