Oktantallet er udelukkende en indikation for brændstoffets evne til at modstå tændingsbanken (selvantændelse). En PC ændrer kun på brændstoftilførslen og ikke tændingsavanceringen. I teorien kan en alt for mager blanding også give tændingsbanken, men så har du nok mærket andre problemer inden. Medmindre der er tale om en motor med banke-sensor, vil et højere oktantal (end foreskrevet) i sig selv aldrig give flere heste. Er der tale om en modificeret motor med højere kompressionsforhold, eller evt en trykladet motor, er det en anden snak. Her kan det være en nødvendighed for ikke at beskadige stempler, lejer eller andet isenkram. Men på en SV'er kan du ligeså godt spare dine skillinger!!!!
SA
Du har fuldstændig ret i ovenstående, men der er gode additiver i f.eks V-power.
En SV kan ikke udnytte det højere oktantal, da den (såvidt jeg ved) ikke har bankesensor, og der ikke rigtig er nogle der ved noget om tændingen.
Og grunden til min post ang. luxusbenzin er egentlig, at når nu folk alligevel kaster penge i grams til "bolt on tingeltangel", PC mv. så kunne man jo ligesågodt forkæle motoren med det bedste brændstof.
Men det er ikke nødvendigt - den er mappet til 89 oktan !
Og det er sikkert ikke mange SV ere, der får lov til at kokse til i motoren