Forfatter Emne: Fordele ved brede dæk?  (Læst 5917 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Fordele ved brede dæk?
« Dato: November 15, 2011, 05:51:05 pm »
Jeg er lige kommet hjem fra en lang dag, og i løbet af den har jeg haft en mindre diskussion med en kørelærer. Han sagde den ENESTE fordel ved bredere dæk, var de køler bedre. Han mente også de havde dårligere greb i vådt vejr, og selvfølgelig sne. Men ellers kan de præcis det samme som en smalt dæk. Jeg mente det måtte være nogle andre fordele ved dem, så som bedre greb, større kontaktflade eller sådan. Snakken startede på bildæk, men han mente også det galt for mc dæk. Nogen der har nogle links eller noget fakta så jeg kan tryne ham? :)
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

CooN

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 78
Sv: Fordele ved brede dæk?
« Svar #1 Dato: November 15, 2011, 06:57:59 pm »
Fandt den her til biler, der er et lille fint skema i bunden.
http://www.daek-og-faelge.dk/daekstoerrelse.php

Husum

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 348
Sv: Fordele ved brede dæk?
« Svar #2 Dato: November 16, 2011, 09:00:31 am »
Jeg synes bare du skal overbevise ham om at montere cykeldæk på hans 1000cc'er, og så få ham til at vride øret helt rundt. Så er han sikkert enig i at det giver mere greb.
Min SV 1000 N på MCG: http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=35338&xl=true

Der findes kun én ting der er sjovere end ting på 2 hjul - De samme ting på 1 hjul.

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Sv: Fordele ved brede dæk?
« Svar #3 Dato: November 16, 2011, 09:40:51 am »
Jeg tror ikke man på samme måde som bildæk kan sige at bredere MC dæk giver mere greb, da den ikke har samme flade profil, og derfor ikke væsentlig større trædeflade.
Dog bliver bagdækket lidt fladere når man giver gas, så et bredere bagdæk på MC burde give lidt mere greb.

Men tvivler på hvor meget det reelt er/giver.
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Fordele ved brede dæk?
« Svar #4 Dato: November 16, 2011, 09:51:16 am »
Fandt den her til biler, der er et lille fint skema i bunden.
http://www.daek-og-faelge.dk/daekstoerrelse.php

Hvad er øget indvendig diameter? Fælg-størrelsen??
Når "Mindre risiko for aquaplaning" nedsættes, hvad betyder det så? At der er større risiko, eller hvad?
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Fordele ved brede dæk?
« Svar #5 Dato: November 16, 2011, 04:20:19 pm »
Fandt selv nogle udemærket artikler og test, då den er i vinkel :thumbsup:
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Fordele ved brede dæk?
« Svar #6 Dato: November 16, 2011, 07:40:24 pm »
Fandt selv nogle udemærket artikler og test, då den er i vinkel :thumbsup:

Vil du dele??
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Fordele ved brede dæk?
« Svar #7 Dato: November 16, 2011, 08:18:12 pm »
Fandt selv nogle udemærket artikler og test, då den er i vinkel :thumbsup:

Vil du dele??
http://www.adac.de/_mm/pdf/Breit_oder_schmal_23603.pdf
Er den eneste jeg lige kan finde igen. Resten ligger på min bærbar. Men det er i det hele taget mange der har skrevet noget om det, og de skriver alle det samme.
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Sv: Fordele ved brede dæk?
« Svar #8 Dato: November 17, 2011, 10:35:02 pm »
.........og Rossi, Stoner og alle de andre GP drenge, kører kun på bredt gummi fordi de synes det ser sejt ud!! :hand:


 :lmao: :lmao:

motormouth

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 111
Sv: Fordele ved brede dæk?
« Svar #9 Dato: November 18, 2011, 08:39:09 am »
Jeg mener at huske at der var en ducati model der styrede bedre med et 180/55-17 i stedet for det original monterede 190/55-17.
En ting har jeg dog lært af erfaring: dæk skal ikke være større end fælgen er beregnet til.

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Fordele ved brede dæk?
« Svar #10 Dato: November 18, 2011, 09:52:39 am »
.........og Rossi, Stoner og alle de andre GP drenge, kører kun på bredt gummi fordi de synes det ser sejt ud!! :hand:


 :lmao: :lmao:

Har du kigget på linket??? De brede dæk øger greb og "handling". Jeg tror GP drengene er ligeglade med hvor meget dækkene larmer, og rullemodstanden er nok også til at overse.  :wink:

(Mht "handling" burde de dog tage dæk med samme skulderhøjde for bedre sammenlignelighed)
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Sv: Fordele ved brede dæk?
« Svar #11 Dato: November 18, 2011, 10:11:28 am »
Jeg mener at huske at der var en ducati model der styrede bedre med et 180/55-17 i stedet for det original monterede 190/55-17.
En ting har jeg dog lært af erfaring: dæk skal ikke være større end fælgen er beregnet til.

de fleste maskiner født med 190 dæk styrer bedre med et 180 dæk ...

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Sv: Fordele ved brede dæk?
« Svar #12 Dato: November 18, 2011, 02:22:48 pm »
.........og Rossi, Stoner og alle de andre GP drenge, kører kun på bredt gummi fordi de synes det ser sejt ud!! :hand:


 :lmao: :lmao:

Har du kigget på linket??? De brede dæk øger greb og "handling". Jeg tror GP drengene er ligeglade med hvor meget dækkene larmer, og rullemodstanden er nok også til at overse.  :wink:



Nej jeg har faktisk ikke set linket. Jeg tager heller ikke stilling til om 180 styrer bedre eller har bedre greb end 190 eller 200. Det overlader jeg fuldstændig til folk der har forstand på det. Jeg mener bare, at kigger man på ræs, det være sig MotoGp eller Formel1, så er der da vist noget der tyder på, at bredde har lidt at sige.....

Da jeg i mine unge dage kørte lidt gokart i ungdomsskolen, var der dog nogle regndæk, der var væsentligt smallere end slicks. Og jeg mener da også at have set, at de i WRC kører med nogle meget smalle pigdæk. Men på tør asfalt, tror jeg nu nok, at billedet er lidt anderledes.

SA

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).