Forfatter Emne: Købeloven og handel imellem private  (Læst 4031 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thilemann

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 207
Købeloven og handel imellem private
« Dato: Oktober 27, 2011, 10:17:54 am »
Hej Riders!
Da min mor for et par måneder siden gik bort, fik jeg til opgave at sælge hendes symaskine. Den blev smidt på gul og gratis, og blev hurtigt solgt for 2500. Da køber var hjemme ved mig havde jeg alle tingene fremme og åben, og indrømmede blankt at jeg ikke aner noget om symaskiner og at hun selv måtte sikre sig at det var som det var. Hun kiggede hurtigt igennem og tog maskinen med. Nu ringer hun så og siger at der mangler nogle ting, som jeg ikke aner hvad er - hun har fået alt hvad vi havde/kunne finde til den. Desuden siger hun så at jeg kan få maskinen igen, hvilket jeg jo ikke er interesseret i, og derfor sagde til hende at det vil jeg ikke.

Hun sagde så at jeg ville høre fra hende  :rant:.
Men hun kan vel aldrig nogensinde tvinge mig til at annullere købet, når det er foregået som jeg har beskrevet ovenfor. Det må vel være det man kalder købt som beset?

Har googlet lidt, men synes ikke lige jeg finder noget der passer på min situation.
Suzuki SV 650 S k3

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Købeloven og handel imellem private
« Svar #1 Dato: Oktober 27, 2011, 10:42:46 am »
Der tror jeg ikke hun har noget at komme efter! Det eneste måde jeg kender, hvor købet skal annulleres er. Hvis sælger har skjult fejl eller mangler for køber. Så hvis du sagde hun selv måtte finde ud af om alt var der, tror jeg ikke hun har så meget at komme efter.
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

MMN

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 719
  • SV650S 05'
  • Bike: Sv650S
Købeloven og handel imellem private
« Svar #2 Dato: Oktober 27, 2011, 10:43:19 am »
Nej det kan hun ikke og slet ikke flere måneder efter.
2005 SV650S. SP Enginering Carbon potte. Piazzo greb. Rizoma Blå br. væskebeholder. S2 undertray og forblink's shutter. Puig Carbon look hugger, blå DB kæbeglas. Gel Sæde, Plasma m/ blå/rød led intrument. Carbon Motorbeskytter, PiperX, PCIII.

Kondi

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 887
Sv: Købeloven og handel imellem private
« Svar #3 Dato: Oktober 27, 2011, 10:48:10 am »
Købt som beset. Ingen returret what so ever.
Selv under købeloven er butikkerne ikke forpligtet til at annullere en handel. De kan imødekomme det, ved at tilbyde den vare du forventede eller give et afslag. Men fuld returret er faktisk kun en ekstra service en forretning selv kan tilbyde.

Så for nemhedens skyld, så husk altid at udfærdige en købsaftale - hvor det netop fremgår at produktet er købt som beset/afprøvet. Så er det så meget nemmere.

Havde selv fornøjelsen at sælge en synthesizer til en ung fyr, hvor jeg netop gjorde opmærksom på at en tangent var lidt 'stiv' i det. Det afprøvede han og konkluderede at det ikke ville blive et problem. Der gik 1 time og så modtog jeg en lang mail hvor han følte sig snydt og ikke kunne bruge synth'en alligevel. Så han forventede at kunne komme retur. Der måtte jeg skuffe ham. Han gik selvfølgelig i selvsving og truede bål og brand med købelov osv.
Det endte med at faderen ringede og undskyldte....  8)

« Senest Redigeret: Oktober 27, 2011, 10:52:20 am af Kondi »
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

thilemann

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 207
Sv: Købeloven og handel imellem private
« Svar #4 Dato: Oktober 27, 2011, 10:59:27 am »
Okay. Det lyder godt. Godt nok har jeg ikke på papir at den er solgt som beset. Men i og med at det hele var der, og hun kom og så det, så kan man vel kun gå ud fra at det er solgt som beset. Desuden fik hun den til 40% mindre end hvad jeg havde sat den til, så hun burde sgu ikke klage  :rant:!!!
Har også læst noget med at hvis parterne ikke kan blive enige, skal der en retsag til at afgøre det, og formoder ikke at hun har lyst til at bruge 10000 på advokater for at få de sølle 2500 igen.
Suzuki SV 650 S k3

Husum

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 348
Sv: Købeloven og handel imellem private
« Svar #5 Dato: Oktober 27, 2011, 01:49:10 pm »
I et sådan tilfælde (hvor advokat-omkostninger overstiger sagens omfang) vil det normalt være taberen af retssagen der skal betale sagsomkostningerne.
Min SV 1000 N på MCG: http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=35338&xl=true

Der findes kun én ting der er sjovere end ting på 2 hjul - De samme ting på 1 hjul.

thilemann

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 207
Sv: Købeloven og handel imellem private
« Svar #6 Dato: Oktober 27, 2011, 02:04:07 pm »
Det er jo lige det. Men man skal være ret sikker i sin sag for at risikere 10kg for at kunne vinde 2.5, vil jeg mene. Men håber nu bare hun opgiver, og så er det det. For har i hvert fald ikke snydt nogen og kunne aldrig finde på det.
Suzuki SV 650 S k3

Per

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2260
  • ...det dejlige SVin....
Sv: Købeloven og handel imellem private
« Svar #7 Dato: Oktober 27, 2011, 04:54:04 pm »
Hejsa

Har talt lidt med mit gudbarn som blandt andet læser jura m.m.

Han indspark
Altså hun har købt symaskine og der er forklaret at sælger intet vidste om symaskiner mv, og derfor ikke har nogen anelse om der mangler noget eller ej. Alligevel vælger hun at købe den og det er derfor hendes eget problem hvorvidt der mangler noget eller ej. Hun kan derfor ikke kræve at få pengene retur eller lign. Det er bare surt for hende..

Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Banen: Suzuki GSXR-750 med Öhlins Lir m.m

Synes godt om : http://team-trackday.com/

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Købeloven og handel imellem private
« Svar #8 Dato: Oktober 27, 2011, 05:16:26 pm »
Retten er helt på din side, især når du spiller med åbne kort.

Sig hun kan rende og skide i en hat.  :D
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Morten1970

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 140
  • Forskellen på drenge & mænd - prisen på deres gear
Sv: Købeloven og handel imellem private
« Svar #9 Dato: Oktober 27, 2011, 07:18:03 pm »
Som kommentar til ovenstående tråd, vil jeg med 99,9% sikkerhed påstå at Købeloven ikke dækker over private handler, men udelukkende forbrugerkøb (privat/erhverv)...

Så ro på....  :D
SV650SA K7, Devil Carbon, lille nr. plade holder
Fuldkåbe, Hugger, Egosæde, LED blink

soldier

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 266
Sv: Købeloven og handel imellem private
« Svar #10 Dato: Oktober 27, 2011, 07:32:06 pm »
Som kommentar til ovenstående tråd, vil jeg med 99,9% sikkerhed påstå at Købeloven ikke dækker over private handler, men udelukkende forbrugerkøb (privat/erhverv)...

Så ro på....  :D
FEEJL!


Om den så virker, er noget andet.  :oops:

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Købeloven og handel imellem private
« Svar #11 Dato: Oktober 27, 2011, 08:00:51 pm »
Den gælder skam, men den er tæt på umulig at håndhæve til punkt og prikke.

I det her tilfælde må det være købers problem at vedkommende ikke er kyndig nok til at spotte manglerne - og derved træder "købt som beset" i kraft. Det betyder sur røv for hende...
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Sv: Købeloven og handel imellem private
« Svar #12 Dato: Oktober 27, 2011, 08:16:53 pm »
Den gælder, ja, og det skal du være glad for.
Citér
§ 47. Har køberen før købets afslutning undersøgt salgsgenstanden eller uden skellig grund undladt at efterkomme sælgerens opfordring til at undersøge den, eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed til at undersøge en prøve af salgsgenstanden, kan han ikke påberåbe sig mangler, der ved sådan undersøgelse burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

thilemann

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 207
Sv: Købeloven og handel imellem private
« Svar #13 Dato: Oktober 27, 2011, 08:51:29 pm »
Tak for hjælpen gutter, så kan jeg sove trygt, uden at skulle tænke en masse over hvad den krage sætter i værk!
Suzuki SV 650 S k3

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Sv: Købeloven og handel imellem private
« Svar #14 Dato: Oktober 28, 2011, 06:38:39 pm »
Citér
Sig hun kan rende og skide i en hat. 

Og kan få en medalje for at ramme hvis de to nævnte aktiviteter sker simultant !!!!
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3