Forfatter Emne: Batteri opladning  (Læst 9257 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mr.Sv

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 86
Batteri opladning
« Dato: Oktober 21, 2011, 11:03:25 am »
Ja nu nærmere vinteren sig, og min er kommet i Hi i min kolde garage som er tæt, men ikke isoleret. Den står under en mcgarage også. Jeg har læst flere steder man ikke skal starte den op en gang imellem, så det vil jeg nu lade være med. Hvordan lader man den nemmest op ? Skal batteriet helt af, eller kan man bare løsne sædet og sætte de 2 poler fra laderen ned over batteriet ? Er der ikke noget med at man kan få instaleret et stik i siden, og købe en lader som lige kan kobles til ??

Mvh og god weekend
Sv1000N K6

Kondi

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 887
Sv: Batteri opladning
« Svar #1 Dato: Oktober 21, 2011, 11:38:09 am »
Jeg er i samme situation som dig, og vælger at afmontere batteriet helt, og tage det indenfor. Når den nye sæson nærmer sig, vil jeg med min pulslader banke strøm i batteriet igen, så det bliver fit for fight, og jeg er kørende.
Alternativt kan du sætte selvsamme lader til batteriet vinteren over (vedligeholdelsesladning), men jeg ser ingen grund til at lade batteri sidde i cyklen. Og da garagen ikke er isoleret, kan vi med de hårde vintre forvente minusgrader i stor stil igen, som virkelig slår hårdt på batteriet.

Mit råd - afmonter batteri og tag det med indenfor. Lad det helt op igen til foråret med en pulslader.
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

Henrik306

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 579
Batteri opladning
« Svar #2 Dato: Oktober 21, 2011, 11:53:07 am »
Er der ikke noget med at batteriet helst ikke må komme under 50% i strøm for så kan det tage skade?

Jeg tænker bare at hvis I først oplader det igen til foråret, så kan det godt være kommet under en kritisk grænse...

Jeg regner med at afmontere det helt og så sætte det til en lader i ny og næ....

Edit: hvad er reglen nu egentlig: er det pluspolen af først? Siger man ikke at minuspolen skal sidde på længst tid, så den af sidst og først på??
Mvh Henrik
Tidligere mørkeblå SV1000S K4 - 112 db v. Bulderdag 2011 :-)

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Batteri opladning
« Svar #3 Dato: Oktober 21, 2011, 07:06:00 pm »

Edit: hvad er reglen nu egentlig: er det pluspolen af først? Siger man ikke at minuspolen skal sidde på længst tid, så den af sidst og først på??

Nej ALTID minus på sidst og af først.

Logikken bag det er:

Når du afmontere + mens - er monteret og du rammer stel med værktøjet som du skruer + af med sker en kortslutning.

Hvis du skruer - af først og rammer stel så er det jo samme potentiale og der sker intet.

Når - er pillet af, så sker der intet ved at du rammer stel med værktøjet du skruer + af med, da - jo allerede er demonteret.


Det samme med at koble 2 biler sammen.

Hvis du sætter - sammen først, vil der ske en kortslutning hvis du taber + ledningen ned i motorrummet på bil nr 2.

Hvis du sætter + på først, sker der intet ved at tabe - ledningen, da den jo bare rammer stel.


Tommelfingerregl: Kan du lave en kortslutning med værktøjet du piller polskoen af med er det den forkerte pol!

Gav det mening????
« Senest Redigeret: Oktober 21, 2011, 07:09:41 pm af Jannik »
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Rasmus Modsat

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1170
  • Super Velocity
Sv: Batteri opladning
« Svar #4 Dato: Oktober 21, 2011, 08:20:14 pm »
Hvis man skal koble 2 biler sammen, så det mest rigtige at + på +polen og - til stel på bilen og ikke batteriet....

http://www.fdm.dk/nyheder/giv-bilen-den-rigtige-starthjaelp
« Senest Redigeret: Oktober 21, 2011, 08:22:13 pm af Rasmus Modsat »
Throttles on the right hand side, for max fun, twist and hold
SV1000N K7 - V2 Power
Lidt om mine Hobbyer: www.jerrild.dk
Mit Kilo SVin: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39637&ipc=131256

Henrik306

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 579
Batteri opladning
« Svar #5 Dato: Oktober 21, 2011, 11:19:39 pm »

Edit: hvad er reglen nu egentlig: er det pluspolen af først? Siger man ikke at minuspolen skal sidde på længst tid, så den af sidst og først på??

Nej ALTID minus på sidst og af først.

Logikken bag det er:

Når du afmontere + mens - er monteret og du rammer stel med værktøjet som du skruer + af med sker en kortslutning.

Hvis du skruer - af først og rammer stel så er det jo samme potentiale og der sker intet.

Når - er pillet af, så sker der intet ved at du rammer stel med værktøjet du skruer + af med, da - jo allerede er demonteret.


Det samme med at koble 2 biler sammen.

Hvis du sætter - sammen først, vil der ske en kortslutning hvis du taber + ledningen ned i motorrummet på bil nr 2.

Hvis du sætter + på først, sker der intet ved at tabe - ledningen, da den jo bare rammer stel.


Tommelfingerregl: Kan du lave en kortslutning med værktøjet du piller polskoen af med er det den forkerte pol!

Gav det mening????

God forklaring, men forbindelsen mellem forklaring og forståelse sker ligesom ikke oppe i min hjerne, så jeg husker bare på at det er minus der skal sidde kortest tid på batteriet i forhold til plus, og skriver det ned for en sikkerheds skyld :-)
Mvh Henrik
Tidligere mørkeblå SV1000S K4 - 112 db v. Bulderdag 2011 :-)

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Batteri opladning
« Svar #6 Dato: Oktober 21, 2011, 11:46:48 pm »

Edit: hvad er reglen nu egentlig: er det pluspolen af først? Siger man ikke at minuspolen skal sidde på længst tid, så den af sidst og først på??

Nej ALTID minus på sidst og af først.

Logikken bag det er:

Når du afmontere + mens - er monteret og du rammer stel med værktøjet som du skruer + af med sker en kortslutning.

Hvis du skruer - af først og rammer stel så er det jo samme potentiale og der sker intet.

Når - er pillet af, så sker der intet ved at du rammer stel med værktøjet du skruer + af med, da - jo allerede er demonteret.


Det samme med at koble 2 biler sammen.

Hvis du sætter - sammen først, vil der ske en kortslutning hvis du taber + ledningen ned i motorrummet på bil nr 2.

Hvis du sætter + på først, sker der intet ved at tabe - ledningen, da den jo bare rammer stel.


Tommelfingerregl: Kan du lave en kortslutning med værktøjet du piller polskoen af med er det den forkerte pol!

Gav det mening????

God forklaring, men forbindelsen mellem forklaring og forståelse sker ligesom ikke oppe i min hjerne, så jeg husker bare på at det er minus der skal sidde kortest tid på batteriet i forhold til plus, og skriver det ned for en sikkerheds skyld :-)

Hehehe... men du ved at - og stel er det samme ik?

Derfor sker der intet ved at du "kortslutter" de to punkter med dit værktøj, så derfor er det den du først skal skrue af.
Når den så er fjernet, kan du kun kortslutte dit batteri hvis du rammer de 2 poler på batteriet med dit værktøj.
Derfor sker der ikke noget ved at + polen kortsluttes mod stel med dit værktøj, efter du har fjernet  - ledningen.

Det samme gælder når de skal monteres igen, bare modsat.  :wink: først + på og til sidst - på, så er du home free...
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Henrik306

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 579
Batteri opladning
« Svar #7 Dato: Oktober 22, 2011, 12:26:43 pm »

Edit: hvad er reglen nu egentlig: er det pluspolen af først? Siger man ikke at minuspolen skal sidde på længst tid, så den af sidst og først på??

Nej ALTID minus på sidst og af først.

Logikken bag det er:

Når du afmontere + mens - er monteret og du rammer stel med værktøjet som du skruer + af med sker en kortslutning.

Hvis du skruer - af først og rammer stel så er det jo samme potentiale og der sker intet.

Når - er pillet af, så sker der intet ved at du rammer stel med værktøjet du skruer + af med, da - jo allerede er demonteret.


Det samme med at koble 2 biler sammen.

Hvis du sætter - sammen først, vil der ske en kortslutning hvis du taber + ledningen ned i motorrummet på bil nr 2.

Hvis du sætter + på først, sker der intet ved at tabe - ledningen, da den jo bare rammer stel.


Tommelfingerregl: Kan du lave en kortslutning med værktøjet du piller polskoen af med er det den forkerte pol!

Gav det mening????

God forklaring, men forbindelsen mellem forklaring og forståelse sker ligesom ikke oppe i min hjerne, så jeg husker bare på at det er minus der skal sidde kortest tid på batteriet i forhold til plus, og skriver det ned for en sikkerheds skyld :-)

Hehehe... men du ved at - og stel er det samme ik?

Derfor sker der intet ved at du "kortslutter" de to punkter med dit værktøj, så derfor er det den du først skal skrue af.
Når den så er fjernet, kan du kun kortslutte dit batteri hvis du rammer de 2 poler på batteriet med dit værktøj.
Derfor sker der ikke noget ved at + polen kortsluttes mod stel med dit værktøj, efter du har fjernet  - ledningen.

Det samme gælder når de skal monteres igen, bare modsat.  :wink: først + på og til sidst - på, så er du home free...

Jep jep stel og - er det samme, men det er alt det der med kortslutning hvis det ene og ikke det andet osv osv. Tror jeg skal stå med det en dag før det går op for mig... :-) men tak for den ihærdige indsats for at forklare mig det :-)

Indtil videre starter jeg bare med - af først og på sidst :-D
Mvh Henrik
Tidligere mørkeblå SV1000S K4 - 112 db v. Bulderdag 2011 :-)

Morten1970

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 140
  • Forskellen på drenge & mænd - prisen på deres gear
Sv: Batteri opladning
« Svar #8 Dato: Oktober 22, 2011, 06:00:27 pm »
En CTEK lader, med fast monteret ladestik, så behøver man ikke at huske på alt det  :shock: blot at tænde for strømmen i stikkontakten - og kan tilmed give lidt massage midt på sæsonen, hvis det skulle være påkrævet  :innocent:

En kanon lader - findes i T. Hansen til fornuftige penge..
SV650SA K7, Devil Carbon, lille nr. plade holder
Fuldkåbe, Hugger, Egosæde, LED blink

Henrik306

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 579
Batteri opladning
« Svar #9 Dato: Oktober 22, 2011, 11:11:12 pm »
En CTEK lader, med fast monteret ladestik, så behøver man ikke at huske på alt det  :shock: blot at tænde for strømmen i stikkontakten - og kan tilmed give lidt massage midt på sæsonen, hvis det skulle være påkrævet  :innocent:

En kanon lader - findes i T. Hansen til fornuftige penge..

Det gør så mig lidt nysgerrig - hvilken skal man købe???

http://www.thansen.dk/search.asp?inputsearchtext=Ctek&c=5949077131&n=0

Der skulle gerne være et link til thansens liste over deres ladere oven over denne linje, men den bliver ikke vist i mit Tapatalk .... ??

Linkfix - blz
Via tapatalk ;)
« Senest Redigeret: Oktober 24, 2011, 06:48:25 am af blz »
Mvh Henrik
Tidligere mørkeblå SV1000S K4 - 112 db v. Bulderdag 2011 :-)

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: Batteri opladning
« Svar #10 Dato: Oktober 24, 2011, 06:49:56 am »
Problemet var fejl i linket...

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Morten1970

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 140
  • Forskellen på drenge & mænd - prisen på deres gear
Sv: Batteri opladning
« Svar #11 Dato: Oktober 24, 2011, 01:06:35 pm »
En CTEK lader, med fast monteret ladestik, så behøver man ikke at huske på alt det  :shock: blot at tænde for strømmen i stikkontakten - og kan tilmed give lidt massage midt på sæsonen, hvis det skulle være påkrævet  :innocent:

En kanon lader - findes i T. Hansen til fornuftige penge..

Det gør så mig lidt nysgerrig - hvilken skal man købe???

http://www.thansen.dk/search.asp?inputsearchtext=Ctek&c=5949077131&n=0

Der skulle gerne være et link til thansens liste over deres ladere oven over denne linje, men den bliver ikke vist i mit Tapatalk .... ??

Linkfix - blz
Via tapatalk ;)

Jeg har en CTEK Multi XS 3600....
Den kan lade fra 1,2 - 120 Ah og har indstilling til bil, MC og vedligeholdelse...
Købte den på tilbud til omkring 400,- hos TH

Har fastmonteret ladestik, som kan tilgåes under passagersædet...
Om vinteren afmonterer jeg dog batteriet, og opbevarer det indendørs..
SV650SA K7, Devil Carbon, lille nr. plade holder
Fuldkåbe, Hugger, Egosæde, LED blink

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Sv: Batteri opladning
« Svar #12 Dato: Oktober 24, 2011, 04:43:22 pm »
CTEC er en fin lader, men der er ingen grund til at lade den sidde tilkoblet i lang tid.
Lidl har lige haft en fin lader til 111,- og Aldi har en tilsvarende nu her på onsdag til 149,- http://www.aldi.dk/OFFER_DK_MI/OFFER_43/OFF10.SHTML

Vigtigst for batteriet er, at det ikke bliver overladet igennem længere tid.
De ovennævnte ladere kobler af ved ca. 14,7V. En vanlig gammel lader kobler ikke af, og kan koge batteriet tørt på under 24 timer, hvis den står og hamrer +15V på batteriet.

Jeg har dog ikke ladet på min SV i de godt 4 år jeg har haft den, men den står osse inde i varmen.
Næste gang jeg trykker på knappen bliver til marts  :mrgreen:
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Henrik306

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 579
Batteri opladning
« Svar #13 Dato: Oktober 30, 2011, 04:10:51 pm »
Thansen har en Ctek XS 0,8 12V på tilbud. Den ser fin ud men der er jo langt fra 0,8 til 3600???
Mvh Henrik
Tidligere mørkeblå SV1000S K4 - 112 db v. Bulderdag 2011 :-)

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Batteri opladning
« Svar #14 Dato: Oktober 30, 2011, 04:34:33 pm »
Det er deres nye modelbetegnelser...
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!