Først tak til Jannik, nu kan jeg vist kun skuffe.
He he, det er jo kun gas.
Den bedste måde for mig at tage på tur, er ved at vælge 2-3 ting/steder jeg vil opleve. Pakke let og primitivt, og så bare deruda'.
Jeg plejer at køre efter old school kort, magnetet fast på tanken. Men sidste år kørte jeg med GPS, og tror jeg vil vælge det fremover. Gør du det vil jeg dog anbefale at få opdateret den inden afrejsen, da det ellers kan give nogle ret frustrerende oplevelser, især hvis man på hjemvejen bare vil hurtigt hjem.
Med hensyn til overnatning er det en smagssag om man foretrækker telt eller fast tag. Du møder jævnligt MC Moteler(ses på skiltene ude foran). Der kan du møde ligesindede fra hele verden, og måske dele en løgnhistorie eller to. Priserne varierer meget i forhold til lande og bekvemmelighed, og de er generelt steget de sidste par år.
Har ikke kørt i Harzen, men kun hørt godt om det.
Ellers har Rasmus Modsat ret, Østrig, italien, Frankrig og Schweiz er fantastiske steder at køre på MC. Som Jørgen Leth måske ville sige, bjergene, vejene, motorcyklen og manden... Her føler man sig tættere på MC himlen. Har også hørt meget godt om Spanien og Portugal, og skal selv udforske disse to steder til sommer.
Vær opmærksom på vignetter og betalingsveje. her vil jeg anbefale at undersøge det gennem FDM, de ved hvordan det er aktuelt og i forhold til lokale regler i de områder du vil besøge. Som hovedregel kan det godt betale sig at bestille hjemmefra.
Passo Stelvio i 2760 meters højde er en klassikker, og en "need to go to" hvis du er i nærheden. Vejen fra byen Stelvio til Stelvio Passet bliver af mange betragtet som en af verdens bedste MC veje. Den bliver ofte brugt til testkørsel af nye modeller fra især de Italienske fabrikker. Fra byen Santa Maria Val Müstair i Schweiz er det også en fantastisk tur op(her er en lille del af vejen den oprindelige grusvej) over Umbrail Passet og videre op på Passo Stelvio. jeg vil foreslå du kigger på Google Earth i det område, det giver et godt indblik i hvad der venter.
Vælger du en bjergtur, så vær opmærksom på flere pas kan være snelukket langt ind i foråret. Gør også brug af de MC'ister du møder på din tur, på den måde har jeg fået fif og tips omkring hvor der er specielt fedt i det nærområde du nu befinder dig i.
Håber dette var en lille hjælp, og du har fået svar på nogle af dine spørgsmål. Du kan selvfølgelig altid spørge om mere, og jeg vil svare hvis jeg kan.
Det sidste jeg vil sige er:
GØR DET GØR DET GØR DET GØR DET GØR DET GØR DET GØR DET GØR DET