Forfatter Emne: Tyske regler vedr nummerplader v. tysk bilkøb  (Læst 10022 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Tyske regler vedr nummerplader v. tysk bilkøb
« Dato: September 15, 2011, 12:23:37 pm »
hvis man køber en tysk bil/mc, der er indregistreret på købstidspunktet. Behøver sælger så indlevere nummerpladerne når han afmelder den, eller kan de i princippet godt blive siddende på, så man slipper for tyske prøveplader under hjemtransport?

jeg mener ikke at det er påkrævet. Men ret mig lige hvis jeg har misforstået det.
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Tyske regler vedr nummerplader v. tysk bilkøb
« Svar #1 Dato: September 15, 2011, 12:47:14 pm »
hvis man køber en tysk bil/mc, der er indregistreret på købstidspunktet. Behøver sælger så indlevere nummerpladerne når han afmelder den, eller kan de i princippet godt blive siddende på, så man slipper for tyske prøveplader under hjemtransport?

jeg mener ikke at det er påkrævet. Men ret mig lige hvis jeg har misforstået det.

Du må bare ikke køre på de tyske plader i DK... Ellers tror jeg at du har ret!
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Vendelboen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 349
Sv: Tyske regler vedr nummerplader v. tysk bilkøb
« Svar #2 Dato: September 15, 2011, 12:56:05 pm »
Du må godt køre til grænsen på de tyske plader , MEN sælger af bilen SKAL have nummerpladerne med på motorkontoret i Tyskland for at få et stempel på registeringsattesten. Det stempel VIL de danske myndigheder se for at du kan få bilen indregisteret i DK, og de tyske myndigheder giver ikke det stempel på attesten uden at man har pladerne med.
Så det vigtigste for dig er at at reg.attesten er korrekt stemplet, og husk af få begge halvdele af Reg.attesten.
Hvis du mangler del 2 kan du heller  ikke få bilen/MC'en indregisteret i dk.
Og det er først når du står på Motorkontoret at du bliver gjort opmærksom på hvis der er mangler, Told og Skat er ligeglade, du kan sagtens få lov at betale afgiften, men ikke få nummerplader..
Håber du kan bruge svaret ellers evt. send en PM.

Mvh. Per
The ride is the objective... The destination is the excuse.

Gregers

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 988
  • I ride naked...
Sv: Tyske regler vedr nummerplader v. tysk bilkøb
« Svar #3 Dato: September 15, 2011, 01:09:43 pm »
Hvis jeg har forstået dig rigtigt, så er jeg enig med Skurken og Per,

Når du køber en bil/MC i tyskland og den forsat er indregistreret på tyske plader, så må du teoretisk set kun køre den udenfor DK. Når du kommer ind i DK skal den enten være på prøveplader eller transporteres for at komme videre.

Du kan komme rundt om det til en vis grad, hvis du har et udenlandsk kørekort (eller kender der har), i det en dansk statsborger med dansk kørekort ikke må køre et udenlandsk registreret køretøj i Danmark. Dette kræver selvfølgelig at sælgerens forsikring dækker dig i Danmark også.

Har selv været igennem noget lignende, da jeg skulle have min svenske bil til Danmark. Da jeg har et Engelsk kørekort og den svenske forsikring dækkede min kørsel i DK, var det ikke noget problem. Dog var Motorkontoret ikke så sippede med pladerne på en svensk bil som de tilsyneladende er på en tysk. Jeg afleverede bare de svenske plader på motorkontoret og sendte papirerne til Sverige. Men så igen, jeg var jo også ejeren af bilen i forvejen, så måske det gjorde en forskel.
Always be youself.
Unless you can be a Pirate...
Then always be a Pirate!!
SV1000NK6 på gaden... og på banen.

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Sv: Tyske regler vedr nummerplader v. tysk bilkøb
« Svar #4 Dato: September 15, 2011, 01:32:48 pm »
Jeg er godt klar over problematikken i dk, ville bare tage danske prøveplader med, og skifte ved grænsen. Men det lyder som om der ikke er nogen vej uden om tyske prøveplader heller :-( tak for svarene.
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

Vendelboen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 349
Sv: Tyske regler vedr nummerplader v. tysk bilkøb
« Svar #5 Dato: September 15, 2011, 02:50:51 pm »
Jeg er godt klar over problematikken i dk, ville bare tage danske prøveplader med, og skifte ved grænsen. Men det lyder som om der ikke er nogen vej uden om tyske prøveplader heller :-( tak for svarene.

desværre nej.. Jeg har selv haft samme Idé  :innocent:
The ride is the objective... The destination is the excuse.

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Tyske regler vedr nummerplader v. tysk bilkøb
« Svar #6 Dato: September 15, 2011, 02:52:10 pm »
Hvis du kommer i åbningstiden, er der noget med du kan aflevere de tyske plader i Kruså, få stemplet og derefter futte videre på dine danske prøveplader.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

SVenskeren SOLO

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 917
Sv: Tyske regler vedr nummerplader v. tysk bilkøb
« Svar #7 Dato: September 15, 2011, 04:02:23 pm »

Du kan komme rundt om det til en vis grad, hvis du har et udenlandsk kørekort (eller kender der har), i det en dansk statsborger med dansk kørekort ikke må køre et udenlandsk registreret køretøj i Danmark. Dette kræver selvfølgelig at sælgerens forsikring dækker dig i Danmark også.

Den holder ikke helt... Hvis du har bopæl i Danmark må du ikke køre et udenlandsk registreret køretøj i Danmark, ellers ville jeg nok ahr kørt på Svenske plader..  :innocent:
It's not how good you are, but how bad you want it that matters !
På vejen : SV1000S
På banen : GSXR1000

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Tyske regler vedr nummerplader v. tysk bilkøb
« Svar #8 Dato: September 15, 2011, 06:29:22 pm »

en dansk statsborger med dansk kørekort ikke må køre et udenlandsk registreret køretøj i Danmark.

Hvis du har bopæl i Danmark må du ikke køre et udenlandsk registreret køretøj i Danmark,

Johan, jeg vil ikke have at du kører mc hvis du stadig tager stærke smertestillende piller  :wink: :wink:  :loser:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

SVenskeren SOLO

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 917
Tyske regler vedr nummerplader v. tysk bilkøb
« Svar #9 Dato: September 15, 2011, 07:22:41 pm »
De er perfekte til Svingtur...
It's not how good you are, but how bad you want it that matters !
På vejen : SV1000S
På banen : GSXR1000

Vendelboen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 349
Sv: Tyske regler vedr nummerplader v. tysk bilkøb
« Svar #10 Dato: September 15, 2011, 08:19:29 pm »
Hej Igen
En lille update.
Du må gerne køre til grænsen på de tyske plader... MEN du må IKKE sætte prøveplader på et køretøj som ER indregisteret i et andet land...
Så du skal aflevere de tyske nummerplader ved toldstedet i Kruså inden du monterer de danske nummerplader.



en dansk statsborger med dansk kørekort ikke må køre et udenlandsk registreret køretøj i Danmark.

Hvis du har bopæl i Danmark må du ikke køre et udenlandsk registreret køretøj i Danmark,

The ride is the objective... The destination is the excuse.

Gregers

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 988
  • I ride naked...
Sv: Tyske regler vedr nummerplader v. tysk bilkøb
« Svar #11 Dato: September 15, 2011, 11:41:58 pm »

Du kan komme rundt om det til en vis grad, hvis du har et udenlandsk kørekort (eller kender der har), i det en dansk statsborger med dansk kørekort ikke må køre et udenlandsk registreret køretøj i Danmark. Dette kræver selvfølgelig at sælgerens forsikring dækker dig i Danmark også.

Den holder ikke helt... Hvis du har bopæl i Danmark må du ikke køre et udenlandsk registreret køretøj i Danmark, ellers ville jeg nok ahr kørt på Svenske plader..  :innocent:


Du nok ret i, at man rent juridisk ikke må køre et udenlandsk registreret køretøj hvis man har bopæl i danmark. Men ikke desto mindre har politiet direkte informeret mig om at jeg godt måtte køre både en vens svensk indregisrede bil samt mine forældres engelsk indregisrerede bil, i og med jeg havde et engelsk kørekort med engelsk adresse.

Kan ikke huske ordret hvad de begrundede det med, men det var noget i retningen af at man godt kunne have bopæl i Danmark, men f.eks. være ansat i udlandet med krav om udenlandsk kørekort. De sagde man skulle være varsom mht. skattereglerne, men de havde ingen skrubler ved at lade mig køre videre.

Men hvem ved, kan være reglerne bliver ændret under Rød blok???
Always be youself.
Unless you can be a Pirate...
Then always be a Pirate!!
SV1000NK6 på gaden... og på banen.

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Sv: Tyske regler vedr nummerplader v. tysk bilkøb
« Svar #12 Dato: September 16, 2011, 07:43:07 am »
Nu er det ganske vist 10 år siden jeg foretog den øvelse, så ting kan have ændret sig.  Men jeg måtte, jf. daværende skatteregler, altså godt køre en tysk indregistreret bil i danmark i 14 dage, da jeg flyttede fra Tyskland til Danmark.

Da jeg afmeldte min bil i Tyskland, fik jeg fjernet syns- og skatte vignetterne nummerpladerne, fik refunderet overskydende skat og fik i øvrigt lov at beholde nummerpladerne.
Der var mulighed for at få et sæt "røde" nummerplader, som er en slags midlertidige nummerplader med gyldighed i og udenfor Tyskland, der gælder i 14 dage. Det fra valgte jeg nu fra, og troppede op med nummerpladerne alene.

Da jeg jeg købte bilen fik jeg i øvrigt "ønskenummerplader" til 10 DM: KN-EP 69 6 *fnis*
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Gregers

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 988
  • I ride naked...
Sv: Tyske regler vedr nummerplader v. tysk bilkøb
« Svar #13 Dato: September 16, 2011, 10:15:17 am »
Nu er det ganske vist 10 år siden jeg foretog den øvelse, så ting kan have ændret sig.  Men jeg måtte, jf. daværende skatteregler, altså godt køre en tysk indregistreret bil i danmark i 14 dage, da jeg flyttede fra Tyskland til Danmark.

Da jeg afmeldte min bil i Tyskland, fik jeg fjernet syns- og skatte vignetterne nummerpladerne, fik refunderet overskydende skat og fik i øvrigt lov at beholde nummerpladerne.
Der var mulighed for at få et sæt "røde" nummerplader, som er en slags midlertidige nummerplader med gyldighed i og udenfor Tyskland, der gælder i 14 dage. Det fra valgte jeg nu fra, og troppede op med nummerpladerne alene.

Da jeg jeg købte bilen fik jeg i øvrigt "ønskenummerplader" til 10 DM: KN-EP 69 6 *fnis*

Da jeg flyttede fra England til Danmark måtte jeg have bilen i DK på engelske plader i 3 uger. Samme galdte for 6 år siden da jeg flyttede fra Sverige tilbage til DK.

Men det kræver jo så også at du har boet i et andet land end Danmark, eller?
Always be youself.
Unless you can be a Pirate...
Then always be a Pirate!!
SV1000NK6 på gaden... og på banen.

melander

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 354
Tyske regler vedr nummerplader v. tysk bilkøb
« Svar #14 Dato: September 16, 2011, 09:02:32 pm »
Nu er det ganske vist 10 år siden jeg foretog den øvelse, så ting kan have ændret sig.  Men jeg måtte, jf. daværende skatteregler, altså godt køre en tysk indregistreret bil i danmark i 14 dage, da jeg flyttede fra Tyskland til Danmark.

Da jeg afmeldte min bil i Tyskland, fik jeg fjernet syns- og skatte vignetterne nummerpladerne, fik refunderet overskydende skat og fik i øvrigt lov at beholde nummerpladerne.
Der var mulighed for at få et sæt "røde" nummerplader, som er en slags midlertidige nummerplader med gyldighed i og udenfor Tyskland, der gælder i 14 dage. Det fra valgte jeg nu fra, og troppede op med nummerpladerne alene.

Da jeg jeg købte bilen fik jeg i øvrigt "ønskenummerplader" til 10 DM: KN-EP 69 6 *fnis*

Da jeg flyttede fra England til Danmark måtte jeg have bilen i DK på engelske plader i 3 uger. Samme galdte for 6 år siden da jeg flyttede fra Sverige tilbage til DK.

Men det kræver jo så også at du har boet i et andet land end Danmark, eller?
Samme historie da jeg flyttede fra Sverige til DK for 3 år siden....
PT: Uden MC ;-(
Tidligere: SV 650 sa k7 og Sv1000 s K7 (08) med Bi-xenon/ angel eyes, KN filter/ stage 2 ramme, Rizoma lir og PC III ;-)