Forklaring på fotofælde !
Jeg skrev til ATK (Automatisk Trafik Kontrol) på et tidspunkt og spurgte lidt til fotofælderne.
De kan sagtens tage billeder af dig selv om der kun er nr. plade bagpå.
Det kom fordi en masse mennesker begyndte af afmontere den forreste nr.plade på bilerne. De fleste fotovogne er bemandet, og når de ser en Mc eller bil uden forreste nr.plade vender betjenten sig om og skal bare trykke på en knap, så er der et billede af din nr.plade i kassen.
Du kan være heldig at fotovognen er en af de få ubemandede, eller at billedet ikke blev til noget pga. den bil du var ved at overhale.
Mht. dit ansigt er det ikke noget krav at man kan se hvem som er fører. Det gælder både for bil og mc. Det er i færdselsloven bestemt, at du har oplysningspligt. Det betyder, at du har pligt til at oplyse politiet om hvem der har ført dit køretøj på det tidspunkt billedet er taget. Nægter man at oplyse det, kan man straffes med bøde. I tilfælde med fotofælder vil jeg faktisk tro, at du kan hænge på bøden hvis ikke du oplyser hvem der var fører.
Så kryds dine fingre og håb på at billedet ikke blev til noget.
Jeg blev "blitzet" i april i Kbh. og har ikke hørt noget. ATK mente ikke, at jeg ville høre noget da jeg skrev til dem. Det var ca. 1½ måned efter. Jeg fik at vide, at der typisk gik omkring 3 uger.
håber det var lidt brugbart svar fra en færdselsautist !