Forfatter Emne: Hjælp! Sprang ud af gear  (Læst 6863 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Brix

• Sandt SVin
Hjælp! Sprang ud af gear
« Dato: September 01, 2011, 03:35:34 pm »
Jeg er lige kommet hjem fra en frisk køretur, men undervejs sprang den ud af gear. Jeg kørte i 3. eller 4. gear. Det var midt i en overhaling det skete, så jeg panikkede en smule. Synes ikke det var rart at ligge i modsatte vognbane uden trækkraft. Jeg havde dog fået nok fart i cyklen til jeg kunne trille ind foran bilen. Jeg slog katastrofeblinket til, og bremsede ned. Da jeg holdt helt stille prøvede jeg at geare ned. Jeg tror den sprang i gear med det samme, og jeg fortsatte indtil den var i 1. gear. Derefter smed jeg den i frigear. Kunne hverken se, høre eller lugte noget underligt, så jeg prøvede at sætte igang igen. Det gik fint, og alt lød stadig som det skulle. Jeg skyndte mig at vende næsen hjem, og nu er jeg ret bekymret. Sekundet efter det skete er jeg ret sikker på jeg trådte på gear pedalen for at få den i gear igen, men der skete indtil. jeg er dog ikke helt sikker på hvad jeg gjorde, fordi jeg gik i panik.
Er der noget i vejen med den?
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Hjælp! Sprang ud af gear
« Svar #1 Dato: September 01, 2011, 04:37:08 pm »
 :D Du har ramt et af de falske frigear der er på en mc.

Hvis du ikke er bestemt når du skifter, kan du ramme et "frigear" fordi den ikke er kommet ordentligt i gear.

Det er jeg også kommet ud for et par gange på min, men det er på 50.000 km så det er normalt ikke noget der sker ofte.

Kør du bare videre... (Er din geararm justeret ordentligt ind til dig???)
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Brix

• Sandt SVin
« Svar #2 Dato: September 01, 2011, 04:52:01 pm »
:D Du har ramt et af de falske frigear der er på en mc.

Hvis du ikke er bestemt når du skifter, kan du ramme et "frigear" fordi den ikke er kommet ordentligt i gear.

Det er jeg også kommet ud for et par gange på min, men det er på 50.000 km så det er normalt ikke noget der sker ofte.

Kør du bare videre... (Er din geararm justeret ordentligt ind til dig???)
Pyyyha. Det lyder godt. Troede bare kun det kunne ske mellem 1. og 2. gear.
Ja, geararmen sidder vist som den skal. Den sidder i hvertfald så det er behageligt.
MCG

TOB

• Sandt SVin
  • Live to Ride - Ride to Live
« Svar #3 Dato: September 01, 2011, 05:40:32 pm »
Hej Brix,
Jeg har prøvet det samme et par gange, hvor det har gået lidt stærkt og jeg ikke har fået løftet gearpedalen korrekt. Jeg kunne så ikke komme ind i vigespor og tvang den i gear (et hak op) med et grimt *klonk* tilfølge. Det giver noget af en forskrækkelse. Der var ikke spåner på bundproppen da jeg skiftede olie ;)
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S

Brix

• Sandt SVin
« Svar #4 Dato: September 01, 2011, 05:44:16 pm »
Hej Brix,
Jeg har prøvet det samme et par gange, hvor det har gået lidt stærkt og jeg ikke har fået løftet gearpedalen korrekt. Jeg kunne så ikke komme ind i vigespor og tvang den i gear (et hak op) med et grimt *klonk* tilfølge. Det giver noget af en forskrækkelse. Der var ikke spåner på bundproppen da jeg skiftede olie ;)
Og det er ikke bare mellem 1 og 2 gear det er sket?
MCG

TOB

• Sandt SVin
  • Live to Ride - Ride to Live
« Svar #5 Dato: September 01, 2011, 05:48:16 pm »
Hej Brix,
Som jeg husker det, så var det mellem 2 og 3 gear jeg oplevede det. Fik det råd at sætte en TL eller GSX-R gear-arm på (kortere vandring) - men har i stedet "lært mig" at skifte gear som SV'en gerne vil have det :)
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S

Brix

• Sandt SVin
« Svar #6 Dato: September 01, 2011, 05:51:14 pm »
Hej Brix,
Som jeg husker det, så var det mellem 2 og 3 gear jeg oplevede det. Fik det råd at sætte en TL eller GSX-R gear-arm på (kortere vandring) - men har i stedet "lært mig" at skifte gear som SV'en gerne vil have det :)
Det var også rart at høre. Kan bare ikke lige få det banket ud af hovedet.
MCG

Hollowpoint

• Sandt SVin
  • Sømand så det gynger!
« Svar #7 Dato: September 01, 2011, 06:55:17 pm »
Jeg har også oplevet det når jeg køre lidt frisk til.. :) Oftest fordi jeg har været en klovn til at slække på gassen, rive koblingen ordentlig ind, eller ikke trampet/revet nok i pedalen  :whatever: :innocent: Det er ligesom at køre veteran, der skal være lidt spøjse finurligheder ved sådan en lækker gris  :thumbsup: :lmao:
Nu: Hus, baby og bil.......
Tidligere: SV650SA K7

Jannik

• Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #8 Dato: September 01, 2011, 08:10:09 pm »
Du skal bare skifte til en kort arm og vende til omvendt gearskifte, så oplever du ikke det mere.  :blink:

Brix

• Sandt SVin
« Svar #9 Dato: September 01, 2011, 08:49:17 pm »
Du skal bare skifte til en kort arm og vende til omvendt gearskifte, så oplever du ikke det mere.  :blink:
Hvilken kort arm passer lige over? Og er det nemt er lave omvendt gearskift? Man kan vel ikke abre vende den om?
MCG

Helen

• Plastikrocker
« Svar #10 Dato: September 01, 2011, 09:07:08 pm »
Hej Brix,

Jeg har prøvet det på Helsingørmotorvejen imellem 4-5 eller 5-6 - tror de ligger hele vejen imellem gearene, nogle er bare lettere at finde end andre måske. Heldigvis har jeg ikke oplevet de store problemer med at få den sat rigtig i gear bagefter, de par gange eller tre jeg har fået overraskelsen
You can´t buy happiness - but you can buy a bike - and thats pretty close :D

Gul SV650S Old School
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=35873&ipc=119964

Jannik

• Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #11 Dato: September 01, 2011, 09:14:29 pm »
Hvilken kort arm passer lige over? Og er det nemt er lave omvendt gearskift? Man kan vel ikke abre vende den om?
Fra en gsxr 98´ og frem til noget ´01 agtigt samt TL1000S/R og jo det er simpelt at vende, og burde være lavet sådan fra fabrikken!!!  :D

KP (6700)

• Søndagskører
  • **
Hjælp! Sprang ud af gear
« Svar #12 Dato: September 01, 2011, 09:28:42 pm »
Fra en gsxr 98´ og frem til noget ´01 agtigt samt TL1000S/R og jo det er simpelt at vende, og burde være lavet sådan fra fabrikken!!!  :D
[/quote]

Det er meget simpelt at lave men er det en grisling skal der skæres et lille hjørne af bundkåben - ellers går den på.
Og ja omvendt gearskift burde være standard!
SV650SAK8 med en masse gejl - Rossi Dreamtime hjelm :-)

Jannik

• Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #13 Dato: September 01, 2011, 10:18:48 pm »

Det er meget simpelt at lave men er det en grisling skal der skæres et lille hjørne af bundkåben - ellers går den på.
Og ja omvendt gearskift burde være standard!

Også hvis man bruger den korte arm???

Jeg har selv kun gjort det på min 1000 og jeg ved at armene ikke vender ens på 650 og 1000 men at den skulle ramme på med den korte arm har jeg ikke hørt om før.  :huh:

Andre der har gjort det på sin grisling og ved om det er et problem?

KP (6700)

• Søndagskører
  • **
Hjælp! Sprang ud af gear
« Svar #14 Dato: September 02, 2011, 08:18:45 am »
Man kan dreje lidt på skiftearmen men jeg synes det gjorde skiftet mere besværligt pga vinklen, derfor satte jeg armen mere lodret og så går den desværre lidt på kåben.
SV650SAK8 med en masse gejl - Rossi Dreamtime hjelm :-)