Well, der er vel ingen der betvivler at man altid kan stoppe den hurtigere hvis man bruger begge bremser. Man siger forbremsen giver et sted mellem 60% og 80% af den samlede bremseeffekt.
I tillæg til bremseeffekten synes jeg at jeg får meget mere kontrol over den ved brug af begge bremser - den gynger slet ikke i vingummi-forgaflen, men holder sin vægt fordelt jævnt på begge hjul. Faktisk vil der ske det, hvis man udelukkende benytter forbremsen, at hele vægten naturligvis ender på forhjulet, hvilket gør at baghjulet bliver let, hvilket igen gør det lettere for det at miste kontakten med asfalten. Så er man jo lige vidt, det var jo det man ville undgå til at starte med.
Selv en gammel hund vil kunne lære nye tricks på et DMC-kursus
Der vil man bl.a. blive mindet om at optimal nedbremsning foregår ved at aktivere bagbremsen et splitsekund før forbremsen. Det virker altså også på offentlig vej
Forbremsen alene virker selvfølgelig fint under normale omstændigheder de 99% af året man kører, men det er en rigtig god ting at kende sin bagbremse og bruge den dagligt så den er en naturlig del af rutinen.
Nå jeg ender vist bare med at gentage mig selv her