Forfatter Emne: Bagdæksudskridning :o(  (Læst 4875 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Bagdæksudskridning :o(
« Dato: Oktober 07, 2005, 09:15:07 am »
Godmorgen alle

Fik et mega chok hertil morgen.. Lige uden for porten ind til mit arbejde.. Kommer trillende.. og vil bremse for at dreje ind... men mærker at mit bagdæk wobler ( tror jeg nok det hedder ) ret meget..  . Besinder mig uden at gå i chok og slipper bremsen og gir gas istedet for... Og må så kører ned for enden af vejen og vende.. Og selvfølgelig ser en masse det her ske.. Heldigvis skete der ikke noget.. men jeg må nok indrømme at mit hjerte røg op i halsen...  Det var mega tåget og dermed også fugtigt på vejene.. FEDTET.. Pu-ha... måtte lige ud med min oplevelse..

Ha en god dag

Majse

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Bagdæksudskridning :o(
« Svar #1 Dato: Oktober 07, 2005, 09:19:32 am »
:shock: Ufed måde at starte dagen på  :?
Men alt i alt var det jo en positiv oplevelse, du gjorde jo det rigtige og kom HELT vågen på arbejde  :wink:
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

Paw

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1283
  • Rrrrrggghhhh! Donuts...
Bagdæksudskridning :o(
« Svar #2 Dato: Oktober 07, 2005, 09:20:11 am »
Du bruger vel ikke din bagbremse,vel :?:  :x

Den blokerer meget let, og så oplever du at baghjulet kører fra side til side. Ikke sjovt :evil:
Har tidligere rullet på Gsx600F - SV650S - Aprilia Tuono - Kawa Z750 - Gsx-r600 - og nu... Kawa ER6.

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Bagdæksudskridning :o(
« Svar #3 Dato: Oktober 07, 2005, 09:23:34 am »
Citat fra: Paw
Du bruger vel ikke din bagbremse,vel :?:  :x

Den blokerer meget let, og så oplever du at baghjulet kører fra side til side. Ikke sjovt :evil:


Jeg bruger mest forbremsen, men også bagbremsen... eller rettere sagt det gjore jeg... gør jeg nok ikke lige mere.. men man skal vel bruge den lidt.????

eller hvad?

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Bagdæksudskridning :o(
« Svar #4 Dato: Oktober 07, 2005, 09:28:29 am »
Citat fra: Majse


Jeg bruger mest forbremsen, men også bagbremsen... eller rettere sagt det gjore jeg... gør jeg nok ikke lige mere.. men man skal vel bruge den lidt.????

eller hvad?

Jeg bruger min flittigt..... Mindst tre gange om året  :wink:
Faktisk bruger jeg den KUN på græs/grus, og altid kun ved meget lav fart.
Under alle andre omstændigheder klarer forbremsen sagerne  8)
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

Paw

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1283
  • Rrrrrggghhhh! Donuts...
Bagdæksudskridning :o(
« Svar #5 Dato: Oktober 07, 2005, 09:29:42 am »
Der må nok en DMC-instruktør på banen her (Alex/Jannik), for der er da sikker regler og råd vedr. brug af bagbremse.

Jeg bruger den KUN når jeg har passager med, ellers aldrig :wink:

Hvis du bruger den sammen med forbremsen, vil vægtforskydningen fremefter, gøre at bagbremsen bliver ubrugelig.
Har tidligere rullet på Gsx600F - SV650S - Aprilia Tuono - Kawa Z750 - Gsx-r600 - og nu... Kawa ER6.

Bongers

  • Gæst
Bagdæksudskridning :o(
« Svar #6 Dato: Oktober 07, 2005, 09:42:23 am »
Jeg bruger kun fodbremsen, ved lav fart og når jeg har passager med, for at cyklen ikke skal dykke for meget !!

Men havde selv en forhjuls udskridning i går  :(  :(  skulle lige have en genvej over noget grus.. men der sket ikke noget  :D

Men venter også på nogle retningslinjer for brug af fodbremsen !!

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Bagdæksudskridning :o(
« Svar #7 Dato: Oktober 07, 2005, 09:58:31 am »
Ah hva'?! Jeg bruger næsten altid begge bremser i kombination, det er kun hvis det går meget meget langsomt jeg måske holder mig fra bagbremsen.

Det er en rigtig god ting at være vant til at dosere bagbremsen når man har brug for at stoppe NU.

Det er nok det dårligste råd jeg har hørt at man skal holde sig helt fra bagbremsen  :x
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Bagdæksudskridning :o(
« Svar #8 Dato: Oktober 07, 2005, 10:35:58 am »
Citat fra: n00bsmurf

Det er en rigtig god ting at være vant til at dosere bagbremsen når man har brug for at stoppe NU.

Det er nok det dårligste råd jeg har hørt at man skal holde sig helt fra bagbremsen  :x
Når jeg skal stoppe NU, er selv motorbremsen rigeligt til at SVinet logrer lystigt med halen.  :D
Jeg ved godt at det har meget med dæk, og underlag og gøre, og at man lærer det på div. køretekniske kurser.

Om det er et godt eller dårligt råd skal jeg ikke sige noget om :roll:  Men det kommer fra erfaringer samlet ved at kører 8-9 måneder om året, hver dag i alt vejr, de sidste fem år  :D
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Bagdæksudskridning :o(
« Svar #9 Dato: Oktober 07, 2005, 10:42:36 am »
Bagbremsen er fin nok som en lille hjælper (meget lille) til forbremsen, bruger den selv dagligt.
Medmindre man selvfølgelig bremser max, så har baghjulet aligevel ingen kontakt med vejen  :shock:
Men hvor tit er det lige man bremser max  :?:  ikke dagligt for mig ihvertfald.
Og som smølfen skriver er det jo meget fedt at kende doseringen på bagbremsen, til den dag man virkelig for brug for den  :D

Olfert
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Letmatros

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 134
  • Til kamp mod travlheden...
    • New 2 Mountain Biking
Bagdæksudskridning :o(
« Svar #10 Dato: Oktober 07, 2005, 11:51:20 am »
Det var godt Majse at du klarede skærerne  :D  

Når der kommer en udskridning eller et ryk i MC,en så kan man (har jeg læst og følger selv rådet) holde gassen på og ikke stivne/panikke i kroppen, så redder MC,en sig selv og rytteren.....

Ang. bagbremse så bruger jeg den på græs og grus og ellers en gang om dagen, lige så den ikke sætter sig. Jeg har også brugt den med fordel når jeg har en med bag på...

God weekend
Blå SV1000S K4
Forskærm- og spejlforlænger, Tankpad, LSL Crash-pads, Hamicad Radiator & Oil Cooler Grill Set, Hamicad Fender Eliminator, Fuel Exhausts, LighTech Hex Style Oil Filler Cap

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Bagdæksudskridning :o(
« Svar #11 Dato: Oktober 07, 2005, 01:35:04 pm »
Well, der er vel ingen der betvivler at man altid kan stoppe den hurtigere hvis man bruger begge bremser. Man siger forbremsen giver et sted mellem 60% og 80% af den samlede bremseeffekt.

I tillæg til bremseeffekten synes jeg at jeg får meget mere kontrol over den ved brug af begge bremser - den gynger slet ikke i vingummi-forgaflen, men holder sin vægt fordelt jævnt på begge hjul. Faktisk vil der ske det, hvis man udelukkende benytter forbremsen, at hele vægten naturligvis ender på forhjulet, hvilket gør at baghjulet bliver let, hvilket igen gør det lettere for det at miste kontakten med asfalten. Så er man jo lige vidt, det var jo det man ville undgå til at starte med.

Selv en gammel hund vil kunne lære nye tricks på et DMC-kursus ;) Der vil man bl.a. blive mindet om at optimal nedbremsning foregår ved at aktivere bagbremsen et splitsekund før forbremsen. Det virker altså også på offentlig vej :)

Forbremsen alene virker selvfølgelig fint under normale omstændigheder de 99% af året man kører, men det er en rigtig god ting at kende sin bagbremse og bruge den dagligt så den er en naturlig del af rutinen.

Nå jeg ender vist bare med at gentage mig selv her :)
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Bagdæksudskridning :o(
« Svar #12 Dato: Oktober 07, 2005, 02:19:55 pm »
n00bsmurf har fuldstændigt ret i sine udtagelser!!!
Optimal bremsning er ved først bagbremsen for at få energien presset ned i asfalten ved bremsning før man bremser optimalt med forbremsen, samtidigt med man letter trykket på bagbremsen. Faktisk skal man trække koblingen ved nedbremsningerne, så motorbremsen ikke spiller ind og gør bagbremsen svær og dossere.

Det vigtigste i dit tilfælde Majse, var at du slap bremsen og brugte grebet i dækkene til at styre med i stedet for at prøve at bremse og styre samtidigt.
Det ville nok have medført en omlakering. :?  :?
Godt reageret og lad nu være med at glemme bagbremsen, for det er gerne motorbremsen der gør at den låser samtidigt med nedbremsningen.

HVAD??? Bruger i ikke jeres bagbremse når i holder i lyskrydsene??? :evil:  :evil:  :evil:  :evil:

Jeg opgiver!!! :roll:  :lol:  :lol:  :lol:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

michael.

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 233
Bagdæksudskridning :o(
« Svar #13 Dato: Oktober 07, 2005, 08:36:08 pm »
godt der ikke skete noget majse.. rigtigt som jannik skriver. jeg bruger selv bag og forbremse hver gang jeg bremser.. har bedre føling med cyklen :lol:  :lol:
suzuki Hayabusa...

FALCO

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 42
Bagdæksudskridning :o(
« Svar #14 Dato: Oktober 08, 2005, 12:06:59 am »
Citat fra: Jannik
n00bsmurf har fuldstændigt ret i sine udtagelser!!!
Optimal bremsning er ved først bagbremsen for at få energien presset ned i asfalten ved bremsning før man bremser optimalt med forbremsen, samtidigt med man letter trykket på bagbremsen. Faktisk skal man trække koblingen ved nedbremsningerne, så motorbremsen ikke spiller ind og gør bagbremsen svær og dossere.

Det vigtigste i dit tilfælde Majse, var at du slap bremsen og brugte grebet i dækkene til at styre med i stedet for at prøve at bremse og styre samtidigt.
Det ville nok have medført en omlakering. :?  :?
Godt reageret og lad nu være med at glemme bagbremsen, for det er gerne motorbremsen der gør at den låser samtidigt med nedbremsningen.

HVAD??? Bruger i ikke jeres bagbremse når i holder i lyskrydsene??? :evil:  :evil:  :evil:  :evil:

Jeg opgiver!!! :roll:  :lol:  :lol:  :lol:


Der er jo ligesom en grund til, at man har sat en bagbremse på en mc.
 :roll: det er rigtigt Jannik, den er god at bruge ved lyskryds, særligt når der er vejstigning, op eller ned  :?  
Den er også god til "freestyle" baghjulskørsel  :shock:  eller hvis man skal lyne jakken :shock:  
nu skal jeg nok la´ vær med at komme med flere gode ideer :wink:

Men den lille skive bag på, kan ikke undvære :!:  :!:
Martin Sørensen
**************
Fræk SL 1000.. Racing potter m/Chip