Forfatter Emne: Hvor meget kan sådan en lille bolt dog koste?  (Læst 6147 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Hippie Hansen

• Sandt SVin
  • SV 650 S K6
Hvor meget kan sådan en lille bolt dog koste?
« Dato: Juli 18, 2011, 09:27:07 pm »
En historie fra en hippies liv:

Jeg har været så flink ved mig selv, at købe et stytteben til baneraceren - så jeg slipper for at skulle holde balancen med cyklen med den ene hånd, mens den anden roder med at få bagløfteren på plads efter hvert pas. Men der manglede de to skruer til at skrue støttebenet fast med.
Tænker straks ingen problem, jeg har så mange forskellige liggende i en rodekasse, så skal nok finde noget der passer.

Efter flere næsten har passet oprettede jeg en tråd på MCG om hvilket gevind der sad på sådan en gixxer, for en bolt med "normal" stigning i gevindet passede ikke - en venlig bruger svare at det er en 10x1,5xden længde jeg ønsker jeg skal lede efter.

Søger lidt omkring på nettet og beslutter mig hurtigt for at tage den nemme løsning.
Så i dag var jeg forbi min lokale Suzuki-pusher og spørger efter sådan et par skruer.

Den rare dame bag disken finder hurtigt frem til den rette bolt på sin computer og må beklage de ikke har den på lager men kan have den til mig i morgen.
Jeg svare det lyder godt, men lige for en god ordens skyld - hvad står sådan en lille satan i, tænker det er et spørgsmål om jeg skal have en stor eller lille af de guldfarvede mønter med i morgen.

Hun taster og svare som det mest naturlige i verden: 62 kroner.

:shock: :shock: :shock: Sjældent er jeg blevet så overrasket over hvad ting kan koste, og kunne ikke få mig selv til at betale så meget for så lidt.
Så er der nogle der ved hvor den slags skruer/bolte kan fåes billigere? De skal være ca. 25-30mm lange.

Gerne nær Odense eller på en hjemmeside med billig fragt.
Fra juicens hovedstad - Rynkeby
SV650 Sk6 trackday-raket, til jeg får råd til en nummerplade.

Hollowpoint

• Sandt SVin
  • Sømand så det gynger!
Sv: Hvor meget kan sådan en lille bolt dog koste?
« Svar #1 Dato: Juli 18, 2011, 10:49:07 pm »
http://www.weiling.dk/shop/bolt-m10x1-5x25-4092p.html sådan en dims her? :)

Aner ikke hvad fragtprisen er for sådan en :)
Nu: Hus, baby og bil.......
Tidligere: SV650SA K7

Hippie Hansen

• Sandt SVin
  • SV 650 S K6
« Svar #2 Dato: Juli 18, 2011, 10:56:55 pm »
http://www.weiling.dk/shop/bolt-m10x1-5x25-4092p.html sådan en dims her? :)

Aner ikke hvad fragtprisen er for sådan en :)

Lige nøjagtig, har fundet siden i min søgen, men havde ikke i min videste fantasi forestillet mig den skal være næsten 10 gange dyre fordi den kommer fra Suzukis lager.

BTW - af ren nysgerrighed, hvad er så den normale stigning på en 10mm bolt?
« Senest Redigeret: Juli 18, 2011, 11:01:46 pm af Hippie Hansen »

Hollowpoint

• Sandt SVin
  • Sømand så det gynger!
« Svar #3 Dato: Juli 18, 2011, 11:08:31 pm »
Kommer an på om det er med grov eller fin gevind.. :) Men så er det hhv 1.5mm og 1mm :)

kent

• Sandt SVin
  • hold hovedet koldt og hjulne på vejen
« Svar #4 Dato: Juli 21, 2011, 07:42:27 pm »
jeg ville gå i den lokale værktøjhandel/ isenkram, evt sanistål eller lignende og købe 2 af hver til et par kr stk :)
extraudstyr: TANKPAD m.m
nu med 3 x Skoda til regnvejr

langemand

• Sandt SVin
  • Fz1-N
« Svar #5 Dato: Juli 21, 2011, 09:44:10 pm »
jeg ville gå i den lokale værktøjhandel/ isenkram, evt sanistål eller lignende og købe 2 af hver til et par kr stk :)

tror næppe de har den stigning.........   
nu med yamaha fz1 2008

Hippie Hansen

• Sandt SVin
  • SV 650 S K6
« Svar #6 Dato: Juli 21, 2011, 11:53:00 pm »
... Og så er jeg endnu en gang blevet forvirret... Da jeg luftede mig "problem" på Facebuck var der er kær tidligere kollega der kunne fortælle at M10x1,5 bare er en NORMAL bolt!!!  :brok: :club: :puke: Så jeg har simpelthen jagtet en bolt med de specifikationer som den der lå ved siden af mig havde!  :oops:

Så nu går jagten eftersigende efter en M10 med FINgevind.

kent

• Sandt SVin
  • hold hovedet koldt og hjulne på vejen
« Svar #7 Dato: Juli 22, 2011, 03:42:14 pm »
det er jo bare en 10mm bolt med mmgevind (fingevind), det burde alle sanistål og autoværksteder have på lager, prøv at spørge ham på hjørnet :wink:
extraudstyr: TANKPAD m.m
nu med 3 x Skoda til regnvejr

T. Brun

• Roadracer
« Svar #8 Dato: Juli 22, 2011, 04:21:02 pm »
Standart 10mm bolt har en gevindstigning på 1,5.

10x1.0 bruges typisk til finere ting, hvor man har brug for større styrke/finere tilpasning.
Feks. er motorophænget/crashpadsene på SVén også lavet med mindre stigning.

Jeg ved, at jeg har den stigning siddende på flere af mine maskiner på fabrikken, men har desværre ikke nogen bolte liggende, har dog bakke og tappe liggende, til når jeg får brug for det.

Jeg ville trille forbi det lokale maskinværksted, ikke plæneklippermanden men en finmekaniker/formmager, de plejer at ligge inde med den slags, og ellers ville jeg bore hullet op og skære et større gevind, hvis der er gods til det.
T. Brun
SV 650S K3
Rather dead and cool, than alive and uncool

Hippie Hansen

• Sandt SVin
  • SV 650 S K6
« Svar #9 Dato: Juli 22, 2011, 05:20:09 pm »
Og for det ikke skal være løgn findes der også bolte med 1,25 mm stigning - og det er sådan nogle der passede!  :orkester:

Jeg prøvede i ren afmagt med en banjobolt fra de ekstra forgaffel jeg har liggende og den er åbenbart med 1,0 stigning.
Men den passede lige så dårligt. Der efter prøvede jeg at tage det øverste monteringsbeslag af den ZX6R dæmper jeg har liggende OG DEN PASSEDE, bortset fra den var for lang.

Men nu havde jeg noget at sammenligne gevind med uden jeg skulle ligge under banegeden.
Efter noget mere søgning og en nyfundet gejst fandt jeg ud af bremsekalibrene på en oldschool SV er monteret med lige præsis den selv samme slags bolte jeg skulle bruge. 10x1,25x30 - modsat kalibrene på gixxergeden hvor støttebenet skal monteres.

Noget der har undret mig mange gange i min søgning er hvor ufatteligt mange der sælger snittapper og gevindbakker til både 1 og 1,25 gevind - hvor i mod det er ca. umuligt at finde nogle der sælger bolte til.  :shock:

sircajun

• Sandt SVin
  • >>> Z-Bull <<<
« Svar #10 Dato: Juli 22, 2011, 07:05:42 pm »

Noget der har undret mig mange gange i min søgning er hvor ufatteligt mange der sælger snittapper og gevindbakker til både 1 og 1,25 gevind - hvor i mod det er ca. umuligt at finde nogle der sælger bolte til.  :shock:

Det er nok fordi det er gængs metervare der købes i hele sortimentsskuffer eller kasser af 100 eller 200 eller 1000 stk.
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!

Sperik

• Sandt SVin
  • Leistung ist alles !
« Svar #11 Dato: Juli 22, 2011, 08:27:18 pm »
Jeg er ret sikker på du kan finde 2 rustfaste unbracobolte hos Sanistål i Odense.
De sælger i "løs vægt", og jeg køber tit forskelligt isenkram af Sanistål eller Carl F (samme biks).
Ved ikke om du absolut skal have konto, men jeg tror det ikke - ellers kan de sikkert lave et kontantsalg via etellerandet CVR/SE nr.
De små afd. af Sanistål har ikke så meget grej, men Odense burde have de par bolte...

Stop evt. 6½-caliperbolten i lommen, og tryk gevindet mod de nye, så du er sikker på rynkerne passer sammen !
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Hippie Hansen

• Sandt SVin
  • SV 650 S K6
« Svar #12 Dato: Juli 23, 2011, 01:22:53 pm »
Jeg er ret sikker på du kan finde 2 rustfaste unbracobolte hos Sanistål i Odense.
De sælger i "løs vægt", og jeg køber tit forskelligt isenkram af Sanistål eller Carl F (samme biks).
Ved ikke om du absolut skal have konto, men jeg tror det ikke - ellers kan de sikkert lave et kontantsalg via etellerandet CVR/SE nr.
De små afd. af Sanistål har ikke så meget grej, men Odense burde have de par bolte...

Stop evt. 6½-caliperbolten i lommen, og tryk gevindet mod de nye, så du er sikker på rynkerne passer sammen !

Ja, det hjælper nu jeg faktisk har noget at sammenligne med.  [afro|
Problemet har været at hverken Carl Ras, Hassing eller F eller nogle andre dukker op når man søger på fingevind, 10x1, 20x1,25 osv.
Har også spurgt nede hos AO Johansen og hvor jeg ellers har været (når jeg alligevel var der og skulle bruge noget til arbejdet).
Men ingen har kunne komme med et positivt svar.

Men som sagt, nu må jeg bare med til Carl F og sammenligne gevind.  :grin:

Hollowpoint

• Sandt SVin
  • Sømand så det gynger!
« Svar #13 Dato: Juli 23, 2011, 01:34:39 pm »
Kan godt huske det var halvsvært at finde fingevind. Selvom på maskinværkstedet hvor jeg arbejdede kunne jeg ikke finde fingevind i deres kæmpe lager af bolte.. :S

Rasmus Modsat

• Sandt SVin
  • Super Velocity
« Svar #14 Dato: Juli 23, 2011, 07:22:08 pm »
Købte to skruer og to møtrikker hos TG Motor til min vindskræm til min gamle honda... Måtte slippe 165,-  :whatever:

Kunne ikke finde de anderledes bolte som skulle bruges.....
Throttles on the right hand side, for max fun, twist and hold
SV1000N K7 - V2 Power
Lidt om mine Hobbyer: www.jerrild.dk
Mit Kilo SVin: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39637&ipc=131256