Forfatter Emne: OT: Elektrikerråd søges.  (Læst 11989 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

nyg

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
OT: Elektrikerråd søges.
« Dato: Juli 11, 2011, 02:16:23 pm »
Vores vaskemaskine vil ikke længere, og jeg magter ikke at skifte kontakten til lågen selv, så jeg har bestilt en ny makine i en fart.
Men sådan en kommer jo med et 220 volt stik, hvor den gamle har et 380 volt.

Da der er et 380 volt udtag i væggen, lige der hvor vaskemaskinen skal stå, er det jo nærliggende at bruge det fremfor at trække en forlængerledning til 220 volt. Så kan man måske også dele faseledningerne op på flere ben??

Men kan man bare sådan skifte stikket ud? Eller sagt på en anden måde, er det noget man kan gøre med lidt almindelig omtanke, eller er der mulige faldgruber, som betyder at jeg skal ha' fat på den lokale elektriker?

P.S. lettere defekt vaskemaskine (med vand) kan afhentes i Meløse... :-)
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

CarstenM

• Gæst
Sv: OT: Elektrikerråd søges.
« Svar #1 Dato: Juli 11, 2011, 02:24:37 pm »
Da der er et 380 volt udtag i væggen, lige der hvor vaskemaskinen skal stå, er det jo nærliggende at bruge det fremfor at trække en forlængerledning til 220 volt. Så kan man måske også dele faseledningerne op på flere ben??

Men kan man bare sådan skifte stikket ud? Eller sagt på en anden måde, er det noget man kan gøre med lidt almindelig omtanke, eller er der mulige faldgruber, som betyder at jeg skal ha' fat på den lokale elektriker?

Du kan fint bruge dit flerpolede stik til at udtage 230V til din vaskemaskine. 230V er 1 fase og 1 Nul + Jord.

Så adskil dit flerpolede stik og monter ledning fra nye vaskemaskine. Det kan fint klare selv.

Kondi

• Sandt SVin
« Svar #2 Dato: Juli 11, 2011, 02:28:04 pm »
Typisk er blå nul, grøn/gul jord og så har du tre faser tilbage (måske sort, sort/hvid, brun) hvor du bruger én af dem. Mål for en sikkerheds skyld, og er du i tvivl så lad være med noget som helst ;)

« Senest Redigeret: Juli 11, 2011, 02:36:16 pm af Kondi »
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

Per

• Sandt SVin
  • ...det dejlige SVin....
« Svar #3 Dato: Juli 11, 2011, 03:42:16 pm »
Blot en tanke - hvis du begynder at rode med 380 installationen og "fixer" noget sammen så din 230V maskine kan køre er det jo fint nok.
Men hvis nu der er noget som installationsmæssigt kræver en aut. installatør og dette ikke bruges .... og der sker noget senere,  som evt giver en forsikringssag - ville jeg lige tænke mig en ekstra gang om....  :whatever:
Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Banen: Suzuki GSXR-750 med Öhlins Lir m.m

Synes godt om : http://team-trackday.com/

T. Brun

• Roadracer
« Svar #4 Dato: Juli 11, 2011, 04:36:27 pm »
Typisk er blå nul, grøn/gul jord og så har du tre faser tilbage (måske sort, sort/hvid, brun) hvor du bruger én af dem. Mål for en sikkerheds skyld, og er du i tvivl så lad være med noget som helst ;)

Det burde være som Kondi skriver, og realistisk burde du kunne bruge det yderste ben i hver side og jorden skal sidde i midten, men mål ALTID inden du foretager dig noget.

Det er ikke sikkert, at der er ført nul med frem, og så skal du lige have flyttet en ledning i tavlen.

Du må endlig ikke stole på at forrige person, har vidst hvad han lavede  :brok:

T. Brun
SV 650S K3
Rather dead and cool, than alive and uncool

GreenDevil

• Plastikrocker
  • ZX-6 aka kællingen
« Svar #5 Dato: Juli 11, 2011, 04:39:12 pm »
Jeg siger hvad de andre siger... det er lige til højrebenet.. Bare gem stikket fra den gamle maskine (klippe klippe), og smid det på den nye (skrue skrue) og du er kørende

http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/dansk_flerpolet_system.php

Du bruger bare N + PE + frit valg fra hylden (hvis du ikke har 3 faser, men kun 2 i installationen, kan det være der ikke er liv i dem alle sammen, så mål efter hvis du er i tvivl.. eller har fundet andet el-fusk et andet sted i huset, så er det en ide at være lidt på mærkerne)

Mikkel.. danmarks dovneste elektriker...
Dont drive faster than your angels can fly - or outrun the devil!
Either one works.

Customløsninger af cykler sælges; speciale i tankbuler og ridser!
Pris: et komplet sæt læder incl. støvler og hjelm.

NielSV650

• Sandt SVin
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
« Svar #6 Dato: Juli 11, 2011, 06:39:51 pm »
Skal NYGGI-NYGGI også huske at sætte en mindre sikring i gruppen? En 380v vaskemaskine plejer at have lidt længere tråd end de 10-13A som en 230v vel bør have(??)  :?
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Nick

• Sandt SVin
« Svar #7 Dato: Juli 11, 2011, 07:22:38 pm »
Skal NYGGI-NYGGI også huske at sætte en mindre sikring i gruppen? En 380v vaskemaskine plejer at have lidt længere tråd end de 10-13A som en 230v vel bør have(??)  :?

Alt der bliver lavet nu der er 230V er ihvertfald 10A sik. hvis jeg ikke husker helt forkert?
SV650k7... RIP...
alt død og solgt... Er her som spøgelse :D

nyg

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Your Mama!
« Svar #8 Dato: Juli 11, 2011, 08:50:33 pm »
Tak for rådene.

Nu hvor jeg har fået fjernet den gamle maskine og pillet det stikket fra hinanden, viser det sig at det også var en 220volt maskine, der var rigget til kraftstikket. Der var kun en faseleder, jord og nul.

Jeg tror sgu' bare jeg får lavet et 220 volt udtag ved siden af kraftstikket. 
Min oprindelige tanke var, at selvom en ny maskine kommer med 220 volt stik, så ville der være en fase til varmelegemet og en til resten, og det derfor ville kunne have givet en hurtigere vask, hvis man koblede hver faseleder til et ben i kraftstikket. Det have min forrige vaskemaskine nemlig.
Efter nærmere undersøgelse lader det imidlertid til ikke at være tilfældet ved nye maskiner, der desuden skal vaske langsomt og ved lavere temperaturer, for at enzymerne i moderne vakemidler er aktive :huh:
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Sperik

• Sandt SVin
  • Leistung ist alles !
« Svar #9 Dato: Juli 11, 2011, 10:24:12 pm »
Lad være med at lave en 230V stikk. ved siden af dit 400V kraftstikk.
Lav en samledåse istedet, klip stikproppen af og saml med samlemuffer i dåsen (husk aflastning !).
En 230V stikk. brænder af med tiden, hvis den belastes hårdt.
Og sæt evt. 10/13A sikringer i kraftgruppen, hvis den alligevel kun skal trække vaskemaskinen.
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Dan P

• Gæst
« Svar #10 Dato: Juli 11, 2011, 10:32:20 pm »
Jeg havde lavet en samledåse istedet for det gamle kraftstik...Men ellers bare samle det med det gamle stik.

Nick

• Sandt SVin
« Svar #11 Dato: Juli 11, 2011, 10:48:06 pm »
Spam - Hvor mange er egentlig udlært elektriker? :-D
SV650k7... RIP...
alt død og solgt... Er her som spøgelse :D

nyg

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Your Mama!
« Svar #12 Dato: Juli 11, 2011, 11:06:09 pm »
Lad være med at lave en 230V stikk. ved siden af dit 400V kraftstikk.
Lav en samledåse istedet, klip stikproppen af og saml med samlemuffer i dåsen (husk aflastning !).
En 230V stikk. brænder af med tiden, hvis den belastes hårdt.
Og sæt evt. 10/13A sikringer i kraftgruppen, hvis den alligevel kun skal trække vaskemaskinen.
Good point! Det vil jeg huske at sige når jeg bestiller en fagmand til opgaven  :)

CarstenM

• Gæst
« Svar #13 Dato: Juli 11, 2011, 11:49:42 pm »

Jeg er, eller det står ihvertifald på mit svendebrev. :)

langemand

• Sandt SVin
  • Fz1-N
« Svar #14 Dato: Juli 12, 2011, 07:48:47 am »

Blev det på aftens skole...    :innocent:

nå men har da LAUS :thumbsup:
nu med yamaha fz1 2008