Det er endnu en gang et diskuteret emne. Jeg har en enkelt gang blevet stoppet af politiet og forklarede hvordan og hvorledes. Jeg fik ingen bøde.
Min gode kammerat, Jesper, har flere gange været ude for det.
Her er taget direkte fra
www.motorcykelgalleri.dkDet er Jesper der skriver det:
"Jeg har nu været tiltalt med en sigtets rettigheder 7 eller 8 gange, for overhaling inden om, den ene gang, mente han jeg stod til 32 klip i kortet iflg. hans kamera (politi MC der fulgte med mig gennem rækken, uden at stanse mig.)
Jeg er blevet stoppet for det flere gange end jeg kan huske.
Jeg kører imellem rækkerne HVER DAG på vej til arbejde.
ALLE tiltaler er frafaldet, alle de gange jeg er blevet skrevet, og har fået at vide, at jeg hører mere, er der intet sket.
De 7/8 gange, jeg er blevet tiltalt, er der inden for en uge, kommet tiltale frafald. FORDI den advokat som får sagen hos politiet, siger(ordret) det er en sag de ikke kan vinde)
Som regel når jeg passerer holder bilerne næsten stille (enden af amagermotorvejen ved sjællandsbroen i morgen myldretiden.) jeg passerer hvis de kører op til 40 kmt. der over, trækker jeg ind i køen.
Jeg kører hensynsfuldt, agtpågivende, og har i 18 år ALTID kunnet spoote dem der skifter vognbane eller spærer, så jeg har aldrig været i knibe. (måske 2 gange, som vær tæt på at blive i knibe dog LOL)..
Iflg. færdsels loven er der nemlig tvivl om lovligheden, den kan tolkes, og når en lov kan tolkes, er der intet der er 100%.
Jeg er blevet snuppet i at overhale på motorvej i venstre vognbane imellem linien og bilen, den del af loven der siger nødvendig afstand, er tolkbar, og ramte du ikke, var der altså nødvendig afstand... ERGO kan du ikke få bøden... SÅ skal de finde noget andet. feks. for høj fart, der gjorde manøvren til uforsvarlig...
JEG fortæller altid politiet, pænt og roligt, at de tager fejl, og de SKAL noterer, at jeg er uenig i deres udlægning, og den politiadvokat der får sagen, skal kontakte mig, for udredning af denne misforståelse.
DET gør de faktisk oftesst, og hver ENESTE gang, har jeg fået frafald.
FORDI de ikke kan sige med sikkerhed om det er ulofligt...
SÅ er der lige dem tilbage, der aldrig skulle have haft lov til at være betjent.
Den samme ældre MC betjent, har nu stoppet mig 4 gange, for at køre imellem rækkerne om morgenen, og HVER gang forklarer jeg ham at det er LOVLIGT, og hver gang flipper han ud, råber og bliver rød i hovedet.
Han hidser sig vildt op, og når han indrømmer jeg har ret, siger han, at det har intet med det at gøre, det er alt for farligt, og jeg får måske ikke skylden, men skaden, hvis der sker noget!!
DET giver jeg ham så ret i.... MEN siger at det er jo MIT problem ikke sant, det er der jo ingen grund til at stoppe mig for at fortælle mig...
SÅ kammer han over, råber at han håber fandme at nogen kører mig over, SÅ kan jeg fandme lære det, idiot og alt muligt, før han går hen til sin maskine og kører derfra......
MANGE Betjente har prøvet at belære mig, at jeg tager fejl. MINDST lige så mange fra MCG har prøvet det samme... MEN jeg kan ikke bevise for eller imod.. KAN kun sige, at får jeg en bøde en dag, så tager jeg den i retten, OG så får i alle svaret!! OG i 18 år, har jeg IKKE modtaget en bøde for det!!!
Jeg ved at flere personer, siger det samme som mig til Politiet, med samme resultat.
BLA. blev Rasmus herinde fra, stoppet af en nydelig kvindelig MC betjent, og efter høfligheds fraserne, sagde han, det som jeg har sagt. Hun sagde så også at JA der var tvivl, så hun gad ikke besværet... Han endte med at prøvesidde hendes maskine (ikke hende lol).
MEN det vigtigeste er, høflighed, forsigtighed.. FOR ellers er det jo under den del, med at udvise hensyn. det er ikke hensyn at køre 200 imellem dem der kører 25!!"
Ifølge færdselsloven gælder det:
§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant sving. Cyklist og fører af lille knallert kan overhale køretøjer af andre arter til højre.
Stk. 2. Kørende, der vil overhale, skal sikre sig, at dette kan ske uden fare, herunder særlig:
1) at den vognbane, hvor overhalingen skal foregå, på en tilstrækkelig lang strækning er fri for modkørende færdsel, og at der ikke er anden hindring for overhalingen,
2) at den foran kørende ikke giver tegn til overhaling af et andet køretøj,
3) at bagfra kommende køretøjer ikke har påbegyndt overhaling, og
4) at det, bortset fra tilfælde, hvor overhaling sker i en vognbane, hvor modkørende færdsel ikke må forekomme, efter overhalingen utvivlsomt er muligt atter at føre køretøjet ind i trafikstrømmen uden at være til ulempe for denne.
Det fik jeg af en kørelærer.