Forfatter Emne: Belgien tillader mc-overhaling mellem bilkøerne (som Sverige og England)  (Læst 3958 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

TOB

• Sandt SVin
  • Live to Ride - Ride to Live
Fra 1. september bliver det tilladt at sive mellem bilkøerne, akkurat som du må det i England, Sverige og formentlig mange andre lande. I Danmark kan sådan en manøvre hurtigt koste dig kortet.

Tekst: Klavs Lyngfeldt

Trafikken skal afvikles. Formentlig med det formål har man i Belgien besluttet, at motorcyklister pr. 1. september må sive mellem bilkøerne for at komme hurtigere frem.

Den særlige overhaling, som i England kaldes filtering, må dog høst ske med 50 km/t og med en hastighedsforskel mellem bil og mc på 20 km/t. Desuden skal siveoverhalingen ske mellem vognbanerne længst til venstre, når vejen har mere end to baner i samme retning.

Sverige tillader siveoverhalinger, ligesom England gør det. Men i Danmark koster det dig et klip i kortet, hver gang du passerer en bil på denne måde.

http://www.bike.dk/content/3220/
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S

melander

• Roadracer
Fra 1. september bliver det tilladt at sive mellem bilkøerne, akkurat som du må det i England, Sverige og formentlig mange andre lande. I Danmark kan sådan en manøvre hurtigt koste dig kortet.

Trafikken skal afvikles. Formentlig med det formål har man i Belgien besluttet, at motorcyklister pr. 1. september må sive mellem bilkøerne for at komme hurtigere frem.

Den særlige overhaling, som i England kaldes filtering, må dog høst ske med 50 km/t og med en hastighedsforskel mellem bil og mc på 20 km/t. Desuden skal siveoverhalingen ske mellem vognbanerne længst til venstre, når vejen har mere end to baner i samme retning.

Sverige tillader siveoverhalinger, ligesom England gør det. Men i Danmark koster det dig et klip i kortet, hver gang du passerer en bil på denne måde.

Forbuds Danmark. Vi har snart flere end de kære Svenskere!  :thumbsdown:
PT: Uden MC ;-(
Tidligere: SV 650 sa k7 og Sv1000 s K7 (08) med Bi-xenon/ angel eyes, KN filter/ stage 2 ramme, Rizoma lir og PC III ;-)

Søren F

• Sandt SVin
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Jep - men når køen holder stille er det ikke overhaling, men forbikørsel..... Og dem lavede jeg RIGTIG mange af i dag  :mrgreen:
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

SVenskeren SOLO

• Sandt SVin
Belgien tillader mc-overhaling mellem bilkøerne (som Sverige og England)
« Svar #3 Dato: Juli 05, 2011, 07:06:11 am »

Forbuds Danmark. Vi har snart flere end de kære Svenskere!  :thumbsdown:
I har allerede flere forbud end i Sverige... Et godt eksempel er jo bopælspligts og det der med at man skal være Dansker for at købe sommerhus..
Men da jeg kun har et hus og ikke gider sommerhus så har jeg det ret godt..
It's not how good you are, but how bad you want it that matters !
På vejen : SV1000S
På banen : GSXR1000

Nikolaj

• Sandt SVin
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Jep - men når køen holder stille er det ikke overhaling, men forbikørsel..... Og dem lavede jeg RIGTIG mange af i dag  :mrgreen:
Jeg tror stadig du får klip/bøde hvis politiet ser det. Så kan du kalde det forbikørsel alt det du vil.

Jeg tror forbikørsel er når du kører i 2 vognbaner og du i inderste vognbane kører hurtigere end den yderste (og ikke trækker ud i yderste vognbane igen).

Problemet med at køre imellem rækkerne er at du er nødt til at skifte vognbane ret tit (køre over stregerne) for at komme frem. Og så er det ikke længere kun en forbikørsel.

Men jeg kører da selv imellem bilerne når de holder i kø - man skal bare være klar over at det giver et klip, og ikke have en lang forklaring klar.
For jeg tror politiet er ligeglade med hvad du synes :)
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Mormad

• Roadracer
  • And yet it moves...
    • Rumlepotten
Er der nogen herinde, som har fået klip/bøde for at filtre på den ene eller anden måde? Jeg gør det jævnligt (ellers kunne jeg lige så godt lade være med at tage mc'en på arbejde i indre by). Jeg er flere gange stødt på polisen og de virker altså til at være lidt ligeglade (eller åbentsindede) så længe man ikke kværner forbi i tæt trafik med høj fart.
You never see a motorcycle parked outside a psychiatrist's office....

Rumlepotten: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=31446&ipc=106683

Bubbi

• Søndagskører
  • **
Det er altså ikke utvetydigt ulovligt i DK!  :)

Se her http://www.magacin.dk/motorcykler/artikler/vis.php?elementID=2175
:cool: Keep ur head cool, see the big picture  :cool:

haldo

• Roadracer
  • Lev stærkt, dø ung og efterlad et smukt lig.
Bare fordi det står på indernettet, så er det jo ikke nødvendigvis sandt. Savner en kilde, som eksempelvis kunne være rigspolitichefen, til at bekræfte dette udsang.

Bubbi

• Søndagskører
  • **
Nogle love i dette land er nu engang bløde og op til fortolkning (jeg arbejder selv i staten og har lidt erfaring med den slags). Ellers ville der sikkert heller ikke være så mange retssager, hvor det netop er lovens bogstav der træffes afgørelser omkring.

I artiklen står: "Informationerne kommer fra motorcykelbetjente hos Københavns Politi samt flere kørelærere. Færdselslovens §24 omhandler emnet. FDM kom tidligere frem til selvsamme konklusion."

Det vælger jeg at tage for gode varer, jeg tror ikke man kommer tættere på en afgørelse. I virkelighedens verden er det nok også op til den enkelte  :police:'s humør  :wink:

skyggen

• Sandt SVin
  • 90*V2 sjover
Har snakket med en god kammarat som er :police: men som selv kører mc ( i sin fritid ) og den er god nok, det er helt lovligt hvis man gør det som beskrevet i Færdselslovens §24  :angel:
normal venlig og nede på "jorden" V2 bisse.
                         MEN
er der fest så drikker jeg til jeg vælter eller blir smidt ud til lukketid :o

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=10277

TOB

• Sandt SVin
  • Live to Ride - Ride to Live
Har snakket med en god kammarat som er :police: men som selv kører mc ( i sin fritid ) og den er god nok, det er helt lovligt hvis man gør det som beskrevet i Færdselslovens §24  :angel:
Altså venstre om indenfor samme vognbane?
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S

Bubbi

• Søndagskører
  • **
Præcis  :thumbsup:

Rasmus T

• Søndagskører
  • **
  • Er fra Greve og er altid frisk på en tur !
Det er endnu en gang et diskuteret emne. Jeg har en enkelt gang blevet stoppet af politiet og forklarede hvordan og hvorledes. Jeg fik ingen bøde.
Min gode kammerat, Jesper, har flere gange været ude for det.

Her er taget direkte fra www.motorcykelgalleri.dk
Det er Jesper der skriver det:
"Jeg har nu været tiltalt med en sigtets rettigheder 7 eller 8 gange, for overhaling inden om, den ene gang, mente han jeg stod til 32 klip i kortet iflg. hans kamera (politi MC der fulgte med mig gennem rækken, uden at stanse mig.)

Jeg er blevet stoppet for det flere gange end jeg kan huske.

Jeg kører imellem rækkerne HVER DAG på vej til arbejde.

ALLE tiltaler er frafaldet, alle de gange jeg er blevet skrevet, og har fået at vide, at jeg hører mere, er der intet sket.
De 7/8 gange, jeg er blevet tiltalt, er der inden for en uge, kommet tiltale frafald. FORDI den advokat som får sagen hos politiet, siger(ordret) det er en sag de ikke kan vinde)

Som regel når jeg passerer holder bilerne næsten stille (enden af amagermotorvejen ved sjællandsbroen i morgen myldretiden.) jeg passerer hvis de kører op til 40 kmt. der over, trækker jeg ind i køen.

Jeg kører hensynsfuldt, agtpågivende, og har i 18 år ALTID kunnet spoote dem der skifter vognbane eller spærer, så jeg har aldrig været i knibe. (måske 2 gange, som vær tæt på at blive i knibe dog LOL)..

Iflg. færdsels loven er der nemlig tvivl om lovligheden, den kan tolkes, og når en lov kan tolkes, er der intet der er 100%.

Jeg er blevet snuppet i at overhale på motorvej i venstre vognbane imellem linien og bilen, den del af loven der siger nødvendig afstand, er tolkbar, og ramte du ikke, var der altså nødvendig afstand... ERGO kan du ikke få bøden... SÅ skal de finde noget andet. feks. for høj fart, der gjorde manøvren til uforsvarlig...

JEG fortæller altid politiet, pænt og roligt, at de tager fejl, og de SKAL noterer, at jeg er uenig i deres udlægning, og den politiadvokat der får sagen, skal kontakte mig, for udredning af denne misforståelse.
DET gør de faktisk oftesst, og hver ENESTE gang, har jeg fået frafald.
FORDI de ikke kan sige med sikkerhed om det er ulofligt...

SÅ er der lige dem tilbage, der aldrig skulle have haft lov til at være betjent.
Den samme ældre MC betjent, har nu stoppet mig 4 gange, for at køre imellem rækkerne om morgenen, og HVER gang forklarer jeg ham at det er LOVLIGT, og hver gang flipper han ud, råber og bliver rød i hovedet.
Han hidser sig vildt op, og når han indrømmer jeg har ret, siger han, at det har intet med det at gøre, det er alt for farligt, og jeg får måske ikke skylden, men skaden, hvis der sker noget!!
DET giver jeg ham så ret i.... MEN siger at det er jo MIT problem ikke sant, det er der jo ingen grund til at stoppe mig for at fortælle mig...

SÅ kammer han over, råber at han håber fandme at nogen kører mig over, SÅ kan jeg fandme lære det, idiot og alt muligt, før han går hen til sin maskine og kører derfra......

MANGE Betjente har prøvet at belære mig, at jeg tager fejl. MINDST lige så mange fra MCG har prøvet det samme... MEN jeg kan ikke bevise for eller imod.. KAN kun sige, at får jeg en bøde en dag, så tager jeg den i retten, OG så får i alle svaret!! OG i 18 år, har jeg IKKE modtaget en bøde for det!!!

Jeg ved at flere personer, siger det samme som mig til Politiet, med samme resultat.
BLA. blev Rasmus herinde fra, stoppet af en nydelig kvindelig MC betjent, og efter høfligheds fraserne, sagde han, det som jeg har sagt. Hun sagde så også at JA der var tvivl, så hun gad ikke besværet... Han endte med at prøvesidde hendes maskine (ikke hende lol).

MEN det vigtigeste er, høflighed, forsigtighed.. FOR ellers er det jo under den del, med at udvise hensyn. det er ikke hensyn at køre 200 imellem dem der kører 25!!"

Ifølge færdselsloven gælder det:
§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant sving. Cyklist og fører af lille knallert kan overhale køretøjer af andre arter til højre.

Stk. 2. Kørende, der vil overhale, skal sikre sig, at dette kan ske uden fare, herunder særlig:

1) at den vognbane, hvor overhalingen skal foregå, på en tilstrækkelig lang strækning er fri for modkørende færdsel, og at der ikke er anden hindring for overhalingen,

2) at den foran kørende ikke giver tegn til overhaling af et andet køretøj,

3) at bagfra kommende køretøjer ikke har påbegyndt overhaling, og

4) at det, bortset fra tilfælde, hvor overhaling sker i en vognbane, hvor modkørende færdsel ikke må forekomme, efter overhalingen utvivlsomt er muligt atter at føre køretøjet ind i trafikstrømmen uden at være til ulempe for denne.

Det fik jeg af en kørelærer.
Der er ikke noget galt hvis en kvindes bryster hænger! Så længe de bare er lige lange ..

Bubbi

• Søndagskører
  • **
Fin beretning fra virkelighedens verden, der understøtter det de skriver i den artikel jeg linkede til tidligere  :) Efter at have læst beretningen vil jeg helt sikkert altid nægte mig skyldig, hvis jeg bliver standset for det hehe  :cool:

Nikolaj

• Sandt SVin
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
På frederikssunds vej kan det være svært at blive i den højre vognbane når man kører gennem rækkerne. Det kan det mange steder på motorvejen.
Og jeg er sikker på at hvis en betjent filmer at du kører "slalom" imellem vognbanerne imens du kører forbi bilerne, har de nok til en sag om at du har overhalet indenom.

Jeg vælger altid at lade være hvis jeg ser politiet holde i rækken... Gider ikke snakken eller besværet.
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.