Forfatter Emne: Kædehjuls tilspændingsmoment på SV1000N  (Læst 2072 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Neptune

• Wannabe
Kædehjuls tilspændingsmoment på SV1000N
« Dato: April 29, 2011, 08:31:51 pm »
Hej,

Er der nogen der ved hvilket moment de 5 stk 10 mm bolte der holder kædehjulet skal spændes med ?

Jeg har fået modtsridende oplysninger og vil bare være sikker på at de er spændt korrekt.

Hvor "lige" skal kædehjulet være ?

Årsagen er at jeg kan se det slår 2-3 mm til siden. Har det nogen betydning, så jeg skal be om at få et nyt ?

NielSV650

• Sandt SVin
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Kædehjuls tilspændingsmoment på SV1000N
« Svar #1 Dato: April 29, 2011, 08:39:21 pm »
Hej,

Er der nogen der ved hvilket moment de 5 stk 10 mm bolte der holder kædehjulet skal spændes med ?

Jeg har fået modtsridende oplysninger og vil bare være sikker på at de er spændt korrekt.

Hvor "lige" skal kædehjulet være ?

Årsagen er at jeg kan se det slår 2-3 mm til siden. Har det nogen betydning, så jeg skal be om at få et nyt ?

Det skulle gerne rulle helt lige  :| 
Er det med hjulet monteret og akslen spændt at det slår så meget?

Boltene skal have 60Nm ifølge denne her, men som flere siger lyder det af ret meget. 45Nm burde være rigeligt. Du risikerer at kvadre gevindet hvis du giver dem for meget eller fedter dem for meget ind inden  :?
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Neptune

• Wannabe
« Svar #2 Dato: April 29, 2011, 08:58:42 pm »
Hej Niels,

Tak for hurtigt svar  :D

Jeg har spændt møtrikkerne på tandhjulet meget løst til (kendte jo ikke momentet før nu), men ikke spændt bagakslen, da jeg har bestilt en ny. Desværre viste det sig at gevindet var smadret på både aksel og møtrik, hvilket jeg simpelthen ikke forstår. Jeg bruger jo altid min momentnøgle, så spørgsmålet er om låsetappene i møtrikken kan være årsagen ? Jeg har i øvrigt bestilt det i Tyskland til 870,- mod 1400,- i DK

NielSV650

• Sandt SVin
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
« Svar #3 Dato: April 30, 2011, 02:25:25 pm »
Jeg har spændt møtrikkerne på tandhjulet meget løst til (kendte jo ikke momentet før nu), men ikke spændt bagakslen, da jeg har bestilt en ny. Desværre viste det sig at gevindet var smadret på både aksel og møtrik, hvilket jeg simpelthen ikke forstår. Jeg bruger jo altid min momentnøgle, så spørgsmålet er om låsetappene i møtrikken kan være årsagen ? Jeg har i øvrigt bestilt det i Tyskland til 870,- mod 1400,- i DK

Hold da fest! :-S  Man kunne godt forestille sig at tandhjuls"hubben" ikke sidder helt lige i shockkoblingen før du spænder bagakslen. Derfor bliver du nødt til at spænde den før du kan vurdere om tandhjulet er skævt, oder was.
Er der ikke også låseværk i tandhjulsmøtrikkerne? Ellers skader lidt Locktite af medium karakter aldrig.
Husk at hvis skruer og møtrikker er fedtet ind i fedt, passer momenttabellen ikke. Det fandt en kammerat ud af på netop bagtandhjulsboltene da han gav dem 45Nm efter en klat fedt :-s
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Neptune

• Wannabe
« Svar #4 Dato: Maj 13, 2011, 03:22:55 pm »
Hej Niels,

Nu er SV'eren endelig rulleklar igen, med nyt kædekit og møtrikkerne i kædehjulet spændt 60 Nm. Jeg gjorde det endda 2 gange, da tandhjulet jeg fik først var skævt, og det skete der altså ikke noget ved :D

Min eneste anke er dog at jeg har svært ved at afgøre om kædenitningen er i orden, så jeg triller nok lige forbi et værksted for at få et par mekanikerøje på.

Endnu engang tak for hjælpen

MVH
Thomas