Forfatter Emne: Rens af mørtel  (Læst 4503 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pingo

• Sandt SVin
Rens af mørtel
« Dato: April 26, 2011, 11:17:09 am »
Hej Gutter

Jeg tænkte at der måtte være et par håndværkere eller gør-det-selv-folk herinde, som er klar til at svare på et spørgsmål. Min mors hus har et halvtag der skal males på undersiden, altså på loftet. Halvtaget består af sådan noget strå-halløj, som er dækket af mørtel, som i så mange andre gamle huse. I mange år har der siddet nogle flamingoplader på det her loft. De begyndte sidste sommer at falde af, dels fordi limen var gammel, men mest fordi en vedbend havde kravlet ind under. Denne vedbend havde også gravet sig ind i det mørtel som loftet bestod af, hvilket gav et hul da jeg pillede det ned. En murer der var der i en anden forbindelse, lappede hullet.

Så spørgsmålet er nu: Hvordan får jeg lettest fjernet de rester af lim, flamingo og vedbend der sidder på loftet, så jeg kan male det hele? Kan det være så simpelt som bare at tage noget sandpapir og gå i gang? Eller er den mørtel for grov til at sandpapiret kan klare det? Jeg har prøvet lidt med en spartel, men den tager desværre ikke det hele.
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

claus 1000 exmc

• Roadracer
    • www.exterminators.dk
Sv: Rens af mørtel
« Svar #1 Dato: April 26, 2011, 12:02:25 pm »
mit bedste bud er at du tager og skraber det af du kan og så pudser du det op igen
Man er først voksen når man tør at indrømme man har behov for at lege.

how is my Driving ??? 1-800-eat-shit

Gade : Harley Davidson, road King Classic.

Bane : noget Kawaski

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
« Svar #2 Dato: April 26, 2011, 12:09:39 pm »
Hvis du må støve ville jeg køre en skovl på og rive pudsen ned med strå ståltråd og søm.

Over det er der træforskalning, som du kan skrue gipsplader op i.

Spartle gipspladerne og mal direkte på dem, så har du et færdigt loft der er pænt og ikke revner.
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

pingo

• Sandt SVin
« Svar #3 Dato: April 26, 2011, 02:21:56 pm »
Hvis du må støve ville jeg køre en skovl på og rive pudsen ned med strå ståltråd og søm.

Over det er der træforskalning, som du kan skrue gipsplader op i.

Spartle gipspladerne og mal direkte på dem, så har du et færdigt loft der er pænt og ikke revner.

Jeg ville helst undgå at rive hele lortet ned.. Jeg snakkede med en byggemand, han foreslog at jeg tog en spartel og skrabede flamingo-resterne ned, og så tog noget afrenser og fjernede resten med.. Så det har jeg i sinde at gøre.

Her er et par billeder af området:

Onkellas

• Søndagskører
  • **
  • sv1000s
« Svar #4 Dato: April 26, 2011, 04:02:58 pm »
På med en sparktel som du selv skriver.... Og så "bare" derud af ;)

Go lyst...

melander

• Roadracer
Rens af mørtel
« Svar #5 Dato: April 26, 2011, 06:21:19 pm »
Du behøver ikke rive hele loftet ned. Du kan reparere et pudset loft, men det kan være omstændigt og er til tider nemmest at starte forfra med gips plader istedet, som forslået tidligere i tråden.
På nr 2 billed. Er det loftet som har givet sig? Hænger pudsen løs???
PT: Uden MC ;-(
Tidligere: SV 650 sa k7 og Sv1000 s K7 (08) med Bi-xenon/ angel eyes, KN filter/ stage 2 ramme, Rizoma lir og PC III ;-)

Sortberg

• Roadracer
  • Tømrer af guds nåde
    • MCG
« Svar #6 Dato: April 26, 2011, 07:25:05 pm »
Er det løst, bank det ned, da det er udendørs, og med garanti har sluppet bag ved, er det ikke løst, brug en slibemaskine, eventuelt excentersliber med grovt papir, og derefter låner du naboens malersprøjte, og maler det.
Done Dirt Cheap....

pingo

• Sandt SVin
« Svar #7 Dato: April 26, 2011, 08:11:46 pm »
Pudsen er ikke løs, eller hænger.. Jeg kan godt nok trykke lidt på den i nogle af hjørnerne, men i midten er den fin og fast. Problemet med at pille det ned er som sagt, at der ikke er nogen nævneværdig træ-konstruktion inden under. Kun nogle siv, som man jo lavede vægge med i gamle dage.

Status for dag 1: Jeg har været i gang med en spartel og fjernet alt snask, men noget af limen hænger godt fast.  Dertil har jeg skrabet malingen af den bjælke man ser på billede 1. Endeligt har jeg vasket loft og bjælke med afrenser. Jeg håber at det kan gøre noget ved limen, ellers må jeg i gang med rystepudseren.. Det kommer jeg dog nok alligevel, for at få det sidste maling væk fra bjælken. Afrensningen skal tøre en dags tid, men jeg har alligevel heller ikke tid til at arbejde så meget på det i morgen.

Hvad angår den endelige malingsopgave, bliver den udførst med go gammeldags pensel og evt. rulle :)

Sortberg

• Roadracer
  • Tømrer af guds nåde
    • MCG
« Svar #8 Dato: April 26, 2011, 08:13:44 pm »
Der er med garanti brædder under de siv der. De som   regel sømmet der i, og nemme at fjerne. Men kan du lade det sidde, er det som sagt NR 1.
Sæt i gang :)

pingo

• Sandt SVin
« Svar #9 Dato: April 27, 2011, 07:06:14 pm »
Status for dag 2: Næsten alt maling er fjernet. Dog mangler jeg at rengøre det gule loft ordenligt. Jeg havde tængt mig at slibe det med en excentersliber, men der står i manualen til min excentersliber at man ALDRIG må bruge den på pudsede overflader. Hvorfor ikke?

Alternativet er en højtryksrenser, men vil den være effektiv nok? Vil den fjerne alle de små sorte ting, og den lim der sidder på loftet?

Sortberg

• Roadracer
  • Tømrer af guds nåde
    • MCG
« Svar #10 Dato: April 27, 2011, 07:08:55 pm »
Højttryk vil sikkert fjerne det hele :) Du skulle vel bare slibe limen af, så den var plan med det pudsede, så kan du godt bruge den sliber.

kent

• Sandt SVin
  • hold hovedet koldt og hjulne på vejen
« Svar #11 Dato: April 27, 2011, 08:40:10 pm »
grunden til du ikke "må" bruge excentersliber på pudset overflader er at sand/pudsestøv kommer ind i maskinen og kan ødelægge den.
husk briller hvis du pudser loft,  de har travlt på skadestueerne. :)
extraudstyr: TANKPAD m.m
nu med 3 x Skoda til regnvejr

pingo

• Sandt SVin
« Svar #12 Dato: April 27, 2011, 09:30:41 pm »
grunden til du ikke "må" bruge excentersliber på pudset overflader er at sand/pudsestøv kommer ind i maskinen og kan ødelægge den.
husk briller hvis du pudser loft,  de har travlt på skadestueerne. :)

Så det er kun fordi at min dyre maskine til 200 kr kan gå i stykker? Det er ikke fordi der opstår noget supersmåt lort der kan gå igennem støvmasker og smadrer mine lunger, eller sådan noget?

Og ja, jeg har fået meget lort i øjnene de sidste par dage.. Jeg må skaffe en ansigtsskærm

kent

• Sandt SVin
  • hold hovedet koldt og hjulne på vejen
« Svar #13 Dato: April 29, 2011, 06:38:25 pm »
kan ikke forestille mig at det kan blive så småt, mdfstøv og eternit kommer ikke igennem masken.
klø du bare på, værktøj under 200 er lavet til lorteopgaver hvor det bliver hårdt brugt :thumbsup:. køb, brug, ombyt og brug igen. holder det stadig efter den behandling kan det få lov at blive :mrgreen:
extraudstyr: TANKPAD m.m
nu med 3 x Skoda til regnvejr