Forfatter Emne: MOST April 2011 - en rookies oplevelse....  (Læst 5266 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Per

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2260
  • ...det dejlige SVin....
MOST April 2011 - en rookies oplevelse....
« Dato: April 18, 2011, 08:37:40 pm »
Hej med jer

En lille rookie historie (den korte version)  som jeg gerne vil dele med jer her på forummet.
Den kan være til inspiration eller afskrækkelse.....det kan du jo selv vurdere hvis du beslutter dig for at læse videre. (beklager stavefejl m.m   gad ikk tj kke d t I f rstr det si ert al igevel) :-)
***********************************

Som nogen sikkert har lagt mærke til, er der en del RACER gutter herinde på forummet. Deres tråde har jeg fulgt
af ren interesse og i forbindelse med et MesterSVinger kursus i 2010 blev jeg solgt til stanglakrids mht kørsel
på bane. Var en tur på Knutstorp banen, og jeg kan varmt anbefale dette kursus til alle.  :thumbsup:

Nå men for at komme tilbage på sporet, så kom muligheden for at erhverve mig en racer, da Jannik satte sin gamle
dame til salg henover vinteren. Da han så satte den yderligere ned ..måtte jeg bare slå til ....nu skulle det være.

Vi fik handlet og nu skulle der kigges på banedage. Most APril 2011 kom som tråd, og jeg havde set Luske's video på youtube
(kan anbefales at lure denne) og tænkte der ville jeg da gerne ned og køre.
På et tidspunkt var der så tilmelding, og jeg tog beslutningen, og meldte mig via Team Track Day, da der var grøn klasse
som er begynderklassen. Et godt sted at starte.

Jannik fik hjulpet mig med service af damen så hun blev klar til race. :respekt:

I starten af April begyndte sommerfuglene at melde sig - vi skulle jo afsted den 14/4 og så køre ræs fre/lør og søn.
Den sidste tid var svær ventemæssigt, men endelig blev det onsdag og vi skulle pakke.
Jeg havde fået tilbud om at køre med Flemming L og Sajmon (og desuden også Batman)   :thumbsup: :respekt: og jeg koblede mig på Sajmons store
kassevogn. Da jeg kom ud med pakkenilliker lå de 2 erfarne banedrenge og skruede på cyklerne. Typisk mig som troede
at jeg bare lige skulle smide cyklen og mit habengut ind i bilen og så hjem og putte med lillemor..næ nej... :whipped:
...ja jeg tog fejl...sådan spiller det ikke helt. Der bliver skruet til sidste øjeblik, så den blev 01:30 før
jeg lå i kassen...men sådan er det vist bare.... Vibeke ikke helt tilfreds  :innocent:  :oops:

04:15 ringede uret..op og pakke det sidste og så afgang mod Most kl 05:00...det virkede som et langt blink...

Uden at gå i detaljer - så havde vi en feeed og mega sjov tur derned. Længe siden jeg har hørt så mange sjove kommentarer
og der blev da også taget pis på hinanden... super fedt.  :lmao: [afro|

Torsdag eftermiddag - Endelig fremme ved banen..småkoldt og der var allerede en del biler..men hurtigt ud af bilen ..en kold øl og straks
var der lige pludselig en flok af danskere, hvor der blev snakket lystigt.
Jeg tænkte .. hold da op ... nu er vi her sgu....nu er det snart nu Per....muhahaha.. :tie: .og ja sommerfuglene var blevet til store
sommerfugle....  :mrgreen:

Endelig blev der lukket op for at køre ind ved banen...wow ...dette er sgu en rigtig racetrack...stor bane 40 pitgarager...store forhold
for en rookie. Godt at man var blandt erfarne. Selvom banen var ny for de fleste.

Vi fik pitgarage og kom på plads med cykler - udstyr- luftmadrasser - og dem ganzen molevitten.
I løbet af eftermiddagen/aften trillede de kendte hoveder (SVDRENGENE)  ind på pladsen og det var stor gensynsglæde.  :D
Vi fik skrevet os ind og fik transponder (flot ord ikk :-)) det er sådan en fin lille fætter som fortæller dig hvor hurtigt du kører
en omgang på ..eller sagt på en anden måde, hvor langsomt du kører... well jeg fik min på og som udgangspunkt, var det ikke tider
jeg var kommet efter...det var om at have det bredeste smil i pitten ifbm kørsel. Godt bakket op af Flemming....

Ud og hyggespise torsdag aften med nogen af gutterne.

Efter hyggesnak med de andre om aftenen, blev det tid til at putte eller hvad man nu kalder det... i en pitgarage, hvor der er mindst -100 grader koldt..
Havde lidt svært ved at falde i søvn - delvist pga lyset i pit garagen ved siden af os, men nok mest fordi
det var fredag morgen lige om lidt.... og jeg skulle ud og race med gutterne, og var begyndt at tænke kraftigt. Var det for heftigt...der var jo ikke en rigtig grøn
klasse som vi ellers kender det fra Team Track Day....alle havde baneerfaring... jeg kan yderst begrænset baneerfaring...
Vi skulle have gået banen rundt torsdag, men nåede aldrig dette. Godt at jeg havde et lille indtryk fra Luskes video.

Fredag - teknisk kontrol - eller mangel på samme !!!!!!! Well ingen kommentarer til den Gamle Dame hun røg lige igennem.
Der var 4 grupper - de sindssyge hurtige (A) de monster hurtige (B) de virkelige hurtige (C) og så - de rimelige hurtige (D).
Jeg gik ud og så dagens første pas med A gruppen og tænkte straks, hvor er min gruppe (F) :  :innocent:

Inden første pas blev der tisset 3-4 gange og jeg var meget stille....og jeg vidste at jeg skulle ud på banen med nogen
som var meget hurtigere end mig..og så her på en ny cykel, som jeg ikke havde kørt 1 meter på..hva fanden tænker jeg på...er der sprunget en sikring... :facepalm:

Nå men det blev så vores tur.. D gruppen ud på banen og hold da op hvor hun slingerede den gamle dame..var der noget galt
med hende ...nej da ..Jannik havde jo fortalt mig hvis ikke hun kører snorlige, er det fordi du kører bøsset.... :whipped:   = kører for langsomt..

Hold da kæft jeg var bøsset i samtlige sving i første pas..på langsiden var eneste sted hun ikke slingrede...hmm...
Og man blev overhalet med en fart, hvor man tænkte holder jeg i pitlane eller ...nå nej du er på vej igennem s-kurven... der kunne jeg
godt have brugt lidt toiletpapiret par gange, med jeg overlevede passet.
Tilbage i pitten....og her måtte jeg sande, at jeg var nybegynder...havde glemt at slukke for dækvarmerne da jeg kørte ud...Så Batman du må have et par nye...
hvilken begynder fejl... :facepalm:nå men hvor der handles der spildes... Bagvarmeren var ok og jeg fik hurtigt lov at låne en dækvarmer til fordækket.
Hold kæft folk er hjælpsomme.

Efter de 3 første pas blev man gruppe opdelt efter de tider man havde kørt, og som ventet blev jeg jo i D, mens andre rykkede op i C (de hurtige erfarne)

4 pas blev også bedre da overhalinger ikke gik så stærkt ...altså når jeg blev overhalet...så man begyndte at blive vant til, at de andre kom højre og venstre om alle steder
på banen. Det vigtigste er ...kør og hold dine linjer...lav ikke noget sindssygt med at krydse banen... eller pludselig at tage gassen af uden at makere med en hånd inden ...osv

Jeg valgte at holde mig til mine egne pas om fredagen og tog ikke ud i den frie træning...fordi det gik for stærkt..og jeg skulle samle rutine...
ikke samle på dårlige oplevelser og frygt...og brunde underhørmere..
Fredagagen afslutning af sidste pas...kørte i pit med et smil om munden .... og med en tanke der var ...det gik sgu da godt nok.... og ja havde da forbedret mine tider og fået mere ro på Damen selvom hun stadig slingerede visse steder i indstyringen af svingene....for lidt fart....hvad skal der på ...der skal fart på  :evil:

Lørdag - skulle blive en lærerig dag for mit vedkommende...
1 pas forsigtigt ud på de 2 første omgange - nu kendte jeg banen og der blevet givet lidt mere gas og mindre slinger. Fedt.
Efter 3-4 omgange bliver jeg overhalet indenom i sidste sving inden bag siden af banen starter... han fik hurtigt 10-15 meter ... men jeg fik hurtigt kontakt med ham igen..underligt tænkte jeg..
kunne mærke at jeg var noget hurtige på denne del af banen end han var..men kunne ikke rigtig komme forbi....tænkte ved mig selv... bliv her ikke nogen risiko.. prøv på langsiden...
lå ca 5-6 meter efter ham på langsiden hvor vi begge gav fuld gas ...lå i 5 gear med fuld skrald, da han pludselig lukker af for gassen....længe før jeg havde regnet med det...
fuck det gik hurtigt...fat i bremsen og jeg røg helt op på venstre side af hans baghjul med mit forhjul....brems for helvede Per..læne sig til venstre ..ja kom jeg lidt fri af ham...ja ...neeeeej
han bremser mere end mig og herfter gik alt i slowmotion..ramte ham blødt med forhjulet mens min balance var kommet over mod højre..og jeg kunne se hvilken vej det skulle gå..
jeg tænke ret meget af mit liv igennem - alle mine kære ....da jeg vidste at jeg ville falde .... mon det ville gøre ondt...egentlig var jeg fattet og rolig og herfra husker jeg ikke så meget...

..det næste jeg kan huske var følelsen af, at jeg ramte asfalten på ryggen og så blev der kuret ...kunne mærke hvordan asfalten havde godt fat i dragten og rygskjoldet...jeg tænkte ...godt at man har dragt og rygbeskytter på og egentlig følte jeg mig lige i de sekunder rutscheturen varede..utrolig sikker i min dragt....og alt foregik stadig i slow...

Jeg stoppede på ryggen, og så var det bare at komme på benene..rejse mig .. så cyklen ligge midt på banen inden jeg farede ud mod venstre i sikkerhed ved hegnet...mit adrealin kørte rundt i kroppen..
og først der begyndte jeg at tænke på om jeg havde slået mig...det snurrede i 2 af mine fingre..mine handsker.. intet at se...intet at se foran på dragten, og jeg bevægede mig fint...en marshal kom ilende ..
er du ok ? Ja tommelfingeren op jeg var ok... vild oplevelse...ind i fejebladet og over i pitten...jeg fik ikke tid til at tænke ..alle var henne ..er du ok... jaja jeg er ok og hel...fedt...lad os få set
på cyklen...Sajmon var allerede igang med at spørge efter mine reservedele og inden jeg fik set mig om var han igang med reparationen..
mærkelig at stå og tænke på et styrt på langsiden... og 3-4 minutter efter er flere igang med at udbedre skader på cyklen så jeg kan komme ud igen....vildt....

Med god hjælp fra flere især Sajmon   :respekt:  fik vi hende på ret køl med nye clip-ons - bremse pedal - fodhviler osv....og en del flot grå gaffa....
Ud og låne koblingsgreb og jeg blev klar til at køre til den frie træning.

Respekt for jer allesammen som var med til at hjælpe Damen tilbage til køreklar og respekt for jeres måde at samle mig op på rent mentalt...
super støtte ... :thumbsup: :respekt:  hvilket gav mig lidt mod....selvom jeg sad og tænkte lidt over tingene.
Besluttede dog at springe det frie pas over, da jeg mente det var bedre at samle mig selv om i min egen gruppe og genfinde selvtilliden.
Og det skulle så blive om søndagen, så ikke mere kørsel lørdag.Nikolaj diskede op med et rygskjold og Jannik med en heldragt.. :respekt: :respekt: respekt og tak gutter.  :orkester:

Der var delte meninger om hvis skyld det var..men jeg hælder mest til mig selv..den er altid den bagvedkørende som skal have styr på sit shit....selvom man ikke bør tage gassen af midt på langsiden...det er lidt uventet... :brok: men igen...havde jeg blot tænkt lidt mere (haft mere erfaring) så skulle jeg jo bare ligge mig en halv meter til højre for ham..så var jeg jo
bare blæst forbi ham da han tog gassen af...en god ting er at tænke det hele igennem og tage ved lære og erkende sine fejl.

Søndag - selvtilliden skulle genfindes.
Ude i første pas..ventede til alle var trillet ud af pit-lane inden jeg skulle ud og tjekke om alt var ok med cyklen og genfinde mig selv. Alt virkede - dog lidt svup på gassen.hmmm
Efter første pas var jeg kommet tilbage mentalt og jeg vidste at Damen var ok på nær et lille problem med gassen som nogen gange reagerede sent...

2 pas - tænkte jeg .. Per nu må du give noget gas for at komme forbi - frygten  :evil: - og så det blev der så givet...stadig slup på gassen pga en stift var for lille men tilbage i god stil.
Sajmon hjalp lige med at få løst problemet med en manglende stift...hokus pokus super lim ståltråd skrue og så var gassen klar igen. Hvis nogen synes Rune Klan kan trylle..så har I ikke set Sajmon  :lmao: :thumbsup:
3 pas - gassen perfekt fuld skrue ...nu skulle jeg bare komme helt tilbage og det skal jeg da lige love for at jeg gjorden - havde 6-7 hurtige omgange hvor alt begyndte at spille igen og mere til og kappede 10 sek af min bedste tid fra fredag. Jeg måtte skrige inde i hjelmen, da passet blev flaget af ....what a feeling... feeeeeeeeeeeeedt..... og jeg kom til at tænke på Alex
som havde fortalt mig på et tidspunkt, at racing lå i top 3 over det man kan gøre med tøj på... lige i det øjeblik forstod jeg ham helt  [afro|  ...yehaaaaa

Ind i pitten og igen oplever man bare den venlighed der eksisterer... alle hen og spørge er du ok - gik det godt - og jeg var lidt høj der .. high five ... og det er bare så vigtigt, at
komme godt tilbage efter et styrt og genfinde selvtilliden.
4 pas - ren nydelse og mit sidste pas på banen var overstået. Hun kører sgu godt den gamle dame ..fik godt fart i hende efter min målestok og hun slingrer ikke mere ... jeg var lykkelig og havde et
fedt smil om læben - da hun blev parkeret i garagen efter 3 fantastiske dage i et verdensklasse selskab.
 

Og så det kedelige - nedpakningen ... det er sgu sjovere at komme frem og pakke ud...men ved fælles indsats fik vi pakket ned og ind i bilen - hvorefter vi trætte men glade..satte kursen mod lille Danmark.

Jeg fik ofret lidt metal, glasfiber og læder til Racergudinderne..må de være mig nådige fremover....og jeg fik lærdom tilbage...
 

Eftertanker : Om jeg skal afsted igen..... klart jeg skal  :evil: ...Most I'll be back - du er for fed en bane... :orkester: . mere gas tidligere... :evil:
              Hvorfor...fordi det ER i top 3 over det man kan lave med tøj på...det suveræne samvær med nogle dejlige mennesker....og jeg har besluttet mig for længe siden, at mit liv
              skal leves hver dag...og jeg har meget at lære...

           
En varm hilsen og tak til alle de dejlige SV Gutter, som jeg delte denne oplevelse med, og i særdeleshed tak til Nikolaj for lån af rygskjold, Claus for lån af greb, Jannik for salg,service, hjælp og lån af dragt og så speciel tak til Sajmon og Flemming for hjælpen, råd og vejledning ude jer allesammen, havde det bare ikke været det samme tur..håber at jeg kan give tilbage på en eller anden vis...  :thumbsup: :respekt: :orkester: [afro|

Hilsen Per med blå mås, blå albuer og øm ryg og nakke.... :-)
« Senest Redigeret: April 19, 2011, 05:15:44 pm af Per »
Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Banen: Suzuki GSXR-750 med Öhlins Lir m.m

Synes godt om : http://team-trackday.com/

-BR-

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 628
Sv: MOST April 2011 - en rookies oplevelse....
« Svar #1 Dato: April 18, 2011, 08:59:42 pm »
Fedt at se i havde en god tur, spændende læsning, må se at skrabe lidt penge sammen til en bane cykel, lyder helt klart som noget der skal opleves :)
GSX-R 600 K7

melander

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 354
Sv: MOST April 2011 - en rookies oplevelse....
« Svar #2 Dato: April 18, 2011, 09:09:09 pm »
Fedt at se i havde en god tur, spændende læsning, må se at skrabe lidt penge sammen til en bane cykel, lyder helt klart som noget der skal opleves :)
X2. Det lyder rigtigt fedt!!!!
PT: Uden MC ;-(
Tidligere: SV 650 sa k7 og Sv1000 s K7 (08) med Bi-xenon/ angel eyes, KN filter/ stage 2 ramme, Rizoma lir og PC III ;-)

TOB

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 611
  • Live to Ride - Ride to Live
Sv: MOST April 2011 - en rookies oplevelse....
« Svar #3 Dato: April 18, 2011, 09:23:07 pm »
Super beskrivelse Per - tillykke med dåben :)
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S

SVenskeren SOLO

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 917
Sv: MOST April 2011 - en rookies oplevelse....
« Svar #4 Dato: April 18, 2011, 09:32:18 pm »
Super beskrivelse Per - tillykke med dåben :)

X2, super beskrivelse Per
It's not how good you are, but how bad you want it that matters !
På vejen : SV1000S
På banen : GSXR1000

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Sv: MOST April 2011 - en rookies oplevelse....
« Svar #5 Dato: April 18, 2011, 09:45:38 pm »
 :lol: :lol: Super beskrivelse Per  :thumbsup:
Har du påskeferie nu, eller kan jeg fange dig på jobbet  :?:
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

ladegaard

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 46
  • Sort SV650S K7
Sv: MOST April 2011 - en rookies oplevelse....
« Svar #6 Dato: April 18, 2011, 09:58:13 pm »
SV650S ABS K7 - Sort med røde rimstripes og andet li'r

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Sv: MOST April 2011 - en rookies oplevelse....
« Svar #7 Dato: April 18, 2011, 11:31:51 pm »
Tillykke med veloverstået tur - er du vokset fra Mestersvinger eller skal du med til sommer ?

Det er måske sidste gang vi ser dig sådan her: Moderat nedlægning (og BAGVED)

« Senest Redigeret: April 19, 2011, 09:46:24 am af Søren F »
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: MOST April 2011 - en rookies oplevelse....
« Svar #8 Dato: April 18, 2011, 11:38:21 pm »
Velbekomme Per.  :thumbsup: :wink:

Nu må vi se om du ikke bliver så glad for min heldragt at du ender med at købe en selv i stedet for en 2-delt.  :mrgreen:

Vi er jo alle sammen startet hvor du er nu og har prøvet at stå med alle talenterne når noget går skævt, så derfor hjælper vi alle på samme måde som andre hjalp os da vi startede.  [afro|

Tak for turen gutter!!!!! Fedt som altid.  :blink:

(Nøj hvor er det nogle fede videoer der er skudt, og de komme ind så snart jeg får klippet sammen)  :evil:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

motormouth

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 111
Sv: MOST April 2011 - en rookies oplevelse....
« Svar #9 Dato: April 18, 2011, 11:52:07 pm »
Vi er jo alle sammen startet hvor du er nu og har prøvet at stå med alle talenterne når noget går skævt, så derfor hjælper vi alle på samme måde som andre hjalp os da vi startede. 
Rart at se at der stadig er plads til at hjælpe hinanden, prøvede selv at køre debutantkursus i 86 på en lånt knallert fordi min egen var gået i udu.
Fin historie Per, jeg mener at have sagt til dig, at banekørsel er værre end narko, meget stærkt vanedannende.

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Sv: MOST April 2011 - en rookies oplevelse....
« Svar #10 Dato: April 19, 2011, 12:45:59 am »
Super fed beretning!!  :thumbsup:

Godt du slap med en lærestreg og uden knups, men sjælen er vist beskadiget for evigt: Lyder som om du er hooked! :twisted:

SA

bowman76

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 123
  • Jute per dei gratiam
Sv: MOST April 2011 - en rookies oplevelse....
« Svar #11 Dato: April 19, 2011, 07:57:58 am »
Rigtig godt at høre, det ikke gik værre med dig  :thumbsup: ....og fed beretning, Per  :thumbsup:

Jeg er grøn af misundelse på jeres tur  :mrgreen:

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Sv: MOST April 2011 - en rookies oplevelse....
« Svar #12 Dato: April 19, 2011, 08:42:24 am »
prøvede selv at køre debutantkursus i 86 på en lånt knallert fordi min egen var gået i udu.
Hva satan, een på forummet der også har været med i de glade 2-takts 80'er tider :D :D :D
Ak ja, det var dengang en matchboxskinne kunne gøre det for en rygbeskytter, og knæslidere var lavet af gaffatape  :lmao: :lmao:
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Sv: MOST April 2011 - en rookies oplevelse....
« Svar #13 Dato: April 19, 2011, 08:48:52 am »
   

Per

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2260
  • ...det dejlige SVin....
Sv: MOST April 2011 - en rookies oplevelse....
« Svar #14 Dato: April 19, 2011, 09:42:48 am »
:lol: :lol: Super beskrivelse Per  :thumbsup:
Har du påskeferie nu, eller kan jeg fange dig på jobbet  :?:

Du kan fange mig på mobillos..er på job...
Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Banen: Suzuki GSXR-750 med Öhlins Lir m.m

Synes godt om : http://team-trackday.com/