Forfatter Emne: Hvad skal man være opmærksom på ved køb af brugt SV1000S  (Læst 9639 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Henrik306

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 579
Hvad skal man være opmærksom på ved køb af brugt SV1000S
« Dato: April 17, 2011, 04:21:37 pm »
Hejsa!

Jeg er i markedet efter en SV1000S, men er lidt uerfaren vedr. køb af motorcykel. Jeg har så læst en del på dette fantastiske forum, og ved at I ved en hel masse omkring de her SV-modeller.

Er der noget man skal være særlig opmærksom på ved køb af sådan en maskine? Forhandler kontra privat osv...

Jeg kan fortælle at jeg regner med at bruge 65-80.000 kr, og jeg har kigget på modeller fra 2003 til 2007.
Jeg vil meget gerne have en maskine som allerede har fået andre potter, og gerne powercommander eller lign. Jeg tænker at det kan jeg ligeså godt, så er det ordnet.

Jeg glæder mig til at høre jeres erfaringer!
Mvh Henrik
Tidligere mørkeblå SV1000S K4 - 112 db v. Bulderdag 2011 :-)

Deacon

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 7
Sv: Hvad skal man være opmærksom på ved køb af brugt SV1000S
« Svar #1 Dato: April 17, 2011, 04:39:20 pm »
Hej.

Kommer ikke med noget råd, men hvis du var imteresseret i at betale lidt mer enn 80.000 kunne du få en SV1000SLK7 (købt i marts 2009) med masse udstyr og som er kørt under 4.000Km.
Den står som ny, men sælges til nesten halv pris af hva den kostet ny.

Se her: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=15013.0

Mvh,
Kenneth

Hollowpoint

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 657
  • Sømand så det gynger!
Sv: Hvad skal man være opmærksom på ved køb af brugt SV1000S
« Svar #2 Dato: April 17, 2011, 07:02:59 pm »
Husk at powercommander ikke gør en skid medmindre den er rullet ind og justeret  :thumbsup: Det skulle være ret tydeligt i mellemområdet når du er ude og prøvekøre en  8) Og ja prøvekør et par stykker så du har noget at sammenligne med :) Mekanisk tror jeg ikke der er noget at sætte en finger på ved de nyere af dem. De holder temmelig godt  :respekt:
Nu: Hus, baby og bil.......
Tidligere: SV650SA K7

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Hvad skal man være opmærksom på ved køb af brugt SV1000S
« Svar #3 Dato: April 18, 2011, 10:05:17 am »
Den eneste kendte børnesygdom er at pakningerne i koblingsslavecylinderen har det med at ryge på nogle kilosvin. Væsken i de to glas på styret skal helst være samme farve (som regel rødlig). Hvis der kommer for meget ilt ind i systemet skifter væsken farve til uklar mørkebrun.

Dette er ikke nødvendigvis et kæmpe problem - så længe at der ikke decideret løber væske ud nede ved slavekoblingscylinderen eller at cyklen har problemer med at koble ud. Det koster 1-1500 kr at få skiftet pakningerne.

Resten er IKKE typiske fejl på en brugt SV1000 - men gode ting at være opmærksom på.

Derudover kan du kigge på andre sliddele (priser er ca. og inkl. arbejdsløn for værksted) - bremseklodser (1000kr), kæde + tandhjul (2500kr) og dæk (3000kr) etc. - disse kan også bruges som grundlag for prisforhandling.

Så hvis bagdækket trænger til et nyt bagdæk - pointer da at du nok kommer til at bruge 2000 kr på at skifte det eks.

Se også efter om der er nogen olielækage fra forgafflen (pakninger kan være utætte), se efter om der er drup på jorden under motorblokken der hvor den har holdt parkeret, se efter om der er ridser på fodhvilere, sidespejle, blinklys og potter (som kunne tyde på et styrt), tjek evt. for slør i kronrør hvis du på prøvetur syntes at der er noget galt.

Du ved - forhjul op mod væk eller andet stationært objekt (ikke sælger) og lav elskvsbevægelser mod tank imens du med fingrene mærker efter i top og bund af kronrør.

Held og lykke med jagten  :D
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Henrik306

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 579
Sv: Hvad skal man være opmærksom på ved køb af brugt SV1000S
« Svar #4 Dato: April 18, 2011, 04:23:29 pm »
Deacon: Den er desværre en tand for dyr, men ellers ser den rigtig godt ud, og da du er her fra København, var det også en klar fordel.

Jeg har haft kigget meget på de 2 nedenstående, men er meget i tvivl omkring kilometertallet. Har det nogen større betydning? Og hvad med service, er der nogle store, dyre service man skal være opmærksom på?

http://123mc.dk/find/viewAd.php?directlinkID=17848

http://123mc.dk/find/viewAd.php?directlinkID=23871
Jeg ved at den sølvgrå sælges af en herindefra, men prøv ikke at lade det påvirke svarene :-)

De har begge PC, andet luftfilter, titanium-potter, crashpads og er begge K4 modeller.
Lige en sidebemærkning: Hvad er forskellen i lyd/kvalitet på Leovince og Yoshimura??

Hvor sidder slavekoblingscylinderen på dem?

Håber fortsat at I vil hjælpe med jeres viden og erfaringer, det betyder meget, især hvis jeg skal tage helt til jylland efter den.
« Senest Redigeret: April 18, 2011, 04:34:01 pm af Henrik306 »
Mvh Henrik
Tidligere mørkeblå SV1000S K4 - 112 db v. Bulderdag 2011 :-)

Henrik306

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 579
Sv: Hvad skal man være opmærksom på ved køb af brugt SV1000S
« Svar #5 Dato: April 18, 2011, 04:33:02 pm »
Hov, der var også denne her, og den står ret tæt på....:

http://123mc.dk/find/viewAd.php?directlinkID=18922
Mvh Henrik
Tidligere mørkeblå SV1000S K4 - 112 db v. Bulderdag 2011 :-)

Sortberg

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 385
  • Tømrer af guds nåde
    • MCG
Sv: Hvad skal man være opmærksom på ved køb af brugt SV1000S
« Svar #6 Dato: April 18, 2011, 06:23:48 pm »
Altså kilometertal? Hellere 10000 end 30000, men det køre altså langt så 30000 er ikke et proble´m, med mindre kædekit og sådanne ting ikke er i tio top ;)

Sortberg

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 385
  • Tømrer af guds nåde
    • MCG
Sv: Hvad skal man være opmærksom på ved køb af brugt SV1000S
« Svar #7 Dato: April 18, 2011, 09:19:23 pm »
Altså kilometertal? Hellere 10000 end 30000, men det køre altså langt så 30000 er ikke et proble´m, med mindre kædekit og sådanne ting ikke er i tio top ;)
Prøver så lige på dansk, er ikke en haj til de der smartphones (for gammel)
Hellere at den har kørt 10.000, end 30.000 km, men på den anden side, går de snildt 100.000 km uden problemer af større betydning. Dog skal du være opmærksom på kædekit, bagdæk lyde på koblingen osv.

Henrik306

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 579
Sv: Hvad skal man være opmærksom på ved køb af brugt SV1000S
« Svar #8 Dato: April 18, 2011, 10:01:47 pm »
Hmm, nu er jeg jo ret uerfaren på mc området, til at lytte efter diverse lyde osv. Kan du hjælpe lidt med hvad jeg skal lytte efter?

Kan du eller nogen fortælle mig hvor meget vægt jeg skal lægge på at den ene af cyklerne har gået 30002 km, og den anden 11.100?
Det skal gerne være i forhold til det udstyr de også er monteret med. Synes nemlig de er rimelig ens, og undrer mig derfor over hvordan de også kan koste næsten det samme, er den ene sat for højt eller den anden sat for lavt?

Og hvad er en G-pack, og fungerer den godt sammen med en Power Commander??

Mange spørgsmål, ved det godt, håber I kan se igennem fingre med min uvidenhed :-)
Mvh Henrik
Tidligere mørkeblå SV1000S K4 - 112 db v. Bulderdag 2011 :-)

Sortberg

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 385
  • Tømrer af guds nåde
    • MCG
Sv: Hvad skal man være opmærksom på ved køb af brugt SV1000S
« Svar #9 Dato: April 18, 2011, 10:08:43 pm »
Man kan nogle gange "mærke" på koblingen om den er ved at være færdig, som om den ikke vil i gear, og/ eller en skure lyd. Havde sku da taget den der havde gået mindst, den koster 500 kr mere, ellers er det jo en smagssag hvilken farve man er til, de er rimelig med udstyr alle sammen.
Hurtigt svar på en G-pack:
Er et elektronisk modul, som er designet til at optimere ydelsen af motoren, især i de forskellige faser af accelerationen fra start til jævn fart, og slutresultatet er maximal ydelse. G-Pack er mest effektiv imellem 2000 og 7500 omdrejninger (Op til 12000 omdrejninger på nogle modeller) i 2. og 3. gear. Boksen installeres imellem kontakterne og tændingsboksen, uden nogen form for konstruktiv ændring af motorcyklen. (koster ca 2500 kr) Hvordan den er med PC ved jeg ikke lige  :huh:

Damage

  • Gæst
Sv: Hvad skal man være opmærksom på ved køb af brugt SV1000S
« Svar #10 Dato: April 19, 2011, 07:00:24 am »
Fra årgang 2006 og frem kom der nogler ændringer/rettelser på sv1000/s bla.:

Ny motorstyring.
forgaffelfjedre ændret.
stellet blev malet sort.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Hvad skal man være opmærksom på ved køb af brugt SV1000S
« Svar #11 Dato: April 19, 2011, 09:51:26 am »
Koblingsslave...

Oppe i koblingsgrebet sidder masteren som er det stempel der presser væsken sammen når du tager koblingen - slaven er det stempel som væsken påvirker i den anden ende af slangen.

Hvis du følger slangen fra koblingen vil du erfare at slaven er en lille sort anordning som sidder nede på venstre side  af motorblokken ift. kørselsretningen.

Man kan se koblingsslangen går ind i den...

Jeg har aldrig selv set en der var i så dårlig stand at den decideret lækkede synligt og kørte selv rundt på en SV1000S i 3 år, hvor man kunne se at væsken skiftede farve men uden nogensinde at volde problemer.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Henrik306

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 579
Sv: Hvad skal man være opmærksom på ved køb af brugt SV1000S
« Svar #12 Dato: April 19, 2011, 01:38:15 pm »
Så kort sagt, den her G-pack er en forbedring af ydelsen, men umiddelbart gør den det samme som en PC.?

Og jeg synes også at kunne fornemme, at selvom den her type maskine kan køre langt, kilometermæssigt, så bør jeg gå efter den der har gået mindst, når nu priserne ligger så tæt?

Jeg skal tjekke slaven for synlig læk, og om væsken har skiftet farve i glasset, skal helst være rødlig?

Jeg kan bare ikke lade være med at undre mig over hvorfor den blå K4 har den pris, når den kun har kørt en tredjedel af den anden, og har mere eller mindre samme mængde udstyr... Men jeg må jo over og se på dem begge to og så tage en beslutning... :shock:
Mvh Henrik
Tidligere mørkeblå SV1000S K4 - 112 db v. Bulderdag 2011 :-)

Sortberg

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 385
  • Tømrer af guds nåde
    • MCG
Sv: Hvad skal man være opmærksom på ved køb af brugt SV1000S
« Svar #13 Dato: April 19, 2011, 04:51:25 pm »
Så kort sagt, den her G-pack er en forbedring af ydelsen, men umiddelbart gør den det samme som en PC.?

Og jeg synes også at kunne fornemme, at selvom den her type maskine kan køre langt, kilometermæssigt, så bør jeg gå efter den der har gået mindst, når nu priserne ligger så tæt?

Jeg skal tjekke slaven for synlig læk, og om væsken har skiftet farve i glasset, skal helst være rødlig?

Jeg kan bare ikke lade være med at undre mig over hvorfor den blå K4 har den pris, når den kun har kørt en tredjedel af den anden, og har mere eller mindre samme mængde udstyr... Men jeg må jo over og se på dem begge to og så tage en beslutning... :shock:
Nej g-pack er ikke så "omfattende" som en PC, som jeg forstår det PC laver også lkidt om på benzin mængden o.a.

Nogle der er G-pack eksperter?

Tag dog og ring til ham med den blå og høre om han vil fortælle hvorfor den er så billig :) Kan jo være han har en god forklaring på det.
Husk at spørge hvornår der er skiftet olie og sådan, hvis ikke det står der. Synes den er fornuftig den blå.

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Sv: Hvad skal man være opmærksom på ved køb af brugt SV1000S
« Svar #14 Dato: April 20, 2011, 02:03:52 am »
Så kort sagt, den her G-pack er en forbedring af ydelsen, men umiddelbart gør den det samme som en PC.?

Og jeg synes også at kunne fornemme, at selvom den her type maskine kan køre langt, kilometermæssigt, så bør jeg gå efter den der har gået mindst, når nu priserne ligger så tæt?

Jeg skal tjekke slaven for synlig læk, og om væsken har skiftet farve i glasset, skal helst være rødlig?

Jeg kan bare ikke lade være med at undre mig over hvorfor den blå K4 har den pris, når den kun har kørt en tredjedel af den anden, og har mere eller mindre samme mængde udstyr... Men jeg må jo over og se på dem begge to og så tage en beslutning... :shock:
Nej g-pack er ikke så "omfattende" som en PC, som jeg forstår det PC laver også lkidt om på benzin mængden o.a.

Nogle der er G-pack eksperter?

Tag dog og ring til ham med den blå og høre om han vil fortælle hvorfor den er så billig :) Kan jo være han har en god forklaring på det.
Husk at spørge hvornår der er skiftet olie og sådan, hvis ikke det står der. Synes den er fornuftig den blå.

G-pack ændrer (som jeg har forstået det) kun tændingsavanceringen. Iflg producenten skulle cyklen være "droslet" i de lave gear. Her menes sikkert lavere tænding. Dette fjernes med G-pack, så tændingsavanceringen skulle være den samme i alle gear.

MEN: Lyder det helt ærligt realistisk, at fabrikken skulle drosle en SV'er? Hvorfor?? Jeg tror sgutte på det, og dem jeg har talt med, som har prøvet, siger de absolut ingen forskel kan mærke! Men troen flytter bjerge :innocent:

PC ændrer kun benzin-mapping.

En ny pakning til slavecylinderen koster under en hund. Du skal alligevel skifte din bremsevæske, så koblingen får selvfølgelig samme tur. Og så kan du glæde dig over både din nye SV'er og de klare væsker i bremse- og koblings-reservoir! 

Køb den du føler mest for, juster pris med sælger   :wink:


Søren