bummelum.. en dags nysgerrighed fik mig til at stoppe ind til siden .. ganske frivilligt skal det lige siges, da en mc betjent stod og skød fart på ring 4 i retning mod ballerup. Han var faktisk ganske flink da jeg spurgte til hvordan det egentlig virkede (efter jeg havde fået en løftet pegefinger om ikke at måtte køre tilbage mod ham på cykelstien *host*). Han tegnede og fortalte, og gav mig lov til at prøve at tage et par skud med laseren, og fik erfaret at det kræver en ret rolig hånd overhovedet at få den til at tage en måling. Han fortalte så at den kunne rettes mod stort set alt - også den der cd nogen hænger op i forruden, men at de ikke var "godkendt" til brug i regnvejr pga reflektioner i regndråberne. Undskyld til den hvide audi jeg skød til 114 under en overhaling
, hvor betjenten pludselig fik travlt med at løbe ud og stoppe ham. Udstyret registrer i øvrigt både fart og afstanden der er blevet målt på til en eventuelt retssag, og den virker også for dem der kører væk fra laseren.
Fotovognene er (var?) i øvrigt udstyret med radarmåling og tager først billedet ca 20-30m væk. Da jeg satte mig ind i hvordan de virker var der stadig god gammeldavs film i apperaterne, der sætter en rimelig begrænsning for hvor mange billeder der kan tages i minuttet, og billederne i orginalkvalitet er i øvrigt uhyggeligt meget bedre end dem der kommer med på bødeforlæget. MC'er bliver fotograferet forfra, men filmes med videokamera oppe i forruden på bilen der kører med den samme tidskode som det apperat der tager billederne. Derfra har man bevismaterialet hvis betjenten der sidder i vognen skulle få skrevet forkert på den protokol han i øvrigt fører samtidig med billederne bliver taget. Det manglende 'bagudvendte' videokamera i de stationære fotofælder er i øvrigt årsagen til at mc'er har 'helle' for disse.
Det sidste jeg har hørt angående billederne fra fotovognene, er at bøden for ikke at ville/kunne oplyse hvem der fører mc'en der er blevet målt lyder på 2000kr.