Forfatter Emne: Gearing SV1000N  (Læst 5249 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Sahlin

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 63
Sv: Gearing SV1000N
« Svar #15 Dato: Marts 16, 2011, 07:58:08 am »
Okay, spændende nok.

Nogle som kan fortælle lidt om forskellen mellem 16 og 17 tand... Er den meget mærkbar og eventuelt for/imod at skifte?

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Gearing SV1000N
« Svar #16 Dato: Marts 16, 2011, 08:37:52 am »
Okay, spændende nok.

Nogle som kan fortælle lidt om forskellen mellem 16 og 17 tand... Er den meget mærkbar og eventuelt for/imod at skifte?
1 tand ned foran svarer til 3 tænder større bagtandhjul, og ja det kan du godt mærke.  :twisted:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Sv: Gearing SV1000N
« Svar #17 Dato: Marts 16, 2011, 09:02:59 am »
Okay, spændende nok.

Nogle som kan fortælle lidt om forskellen mellem 16 og 17 tand... Er den meget mærkbar og eventuelt for/imod at skifte?
lidt matematik her fortæller samtidig, at hvis kæden har fat i 10 tænder på 17 tands hjulet, har den "kun" fat i 9 på 16 tands hjulet. når motoren ved et bestemt omdrejningstal f.eks leverer 100hk på tandhjulet svarer det til hhv 10 og 11 hk pr tand. Tandhjulet bliver altså belastet 10% hårdere i dette tilfælde.

Hvis man istedet forøger antallet af tænder på bagtandhjulet, og opnår samme effekt, vil kæden have fat i FLERE tænder end standardgearet, og tandhjulet belastes derfor mindre end normalt.

Rent logisk må det give mindre slid og længere holdbarhed at geare op bagpå end ned foran. Dermed ikke sagt at det andet ikke holder.
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

Sahlin

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 63
Sv: Gearing SV1000N
« Svar #18 Dato: Marts 16, 2011, 12:03:21 pm »
Okay. Dvs. at det slider en del mere ved at skifte fortandhjul.

Er godt nok kommet i tvivl om man skal holde sig til at skifte bagtandhjulet... Dammit...

Slid kontra fun-factor .... Hvis man antager at man kan køre 30.000km på et kædekit... Kan man så køre 20.000km hvis man vælger at skifte fortandhjulet?

 :shock:

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Gearing SV1000N
« Svar #19 Dato: Marts 16, 2011, 12:34:15 pm »
Hvorfor ikke bare smide 45 tænder bagpå? Det giver meget tæt på det samme som 16-42.....
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Sahlin

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 63
Sv: Gearing SV1000N
« Svar #20 Dato: Marts 16, 2011, 01:43:03 pm »
Det lyder da også som en fin mulighed. Er det noget du har erfaringer med?

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Gearing SV1000N
« Svar #21 Dato: Marts 16, 2011, 02:17:07 pm »
Ja både på bane og gade. Jeg skiftede tilbage til 42 da jeg ikke synes det gjorde nogen væsentlig forskel. Jeg havde forventet at den blev mere hidsig, men det føltes ikke sådan. Man kan jo også geare den for lavt - og med kun 120 hk og en ret flad momentkurve, kunne det godt være forklaringen på at jeg ikke kunne mærke forskel.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Gearing SV1000N
« Svar #22 Dato: Marts 16, 2011, 02:22:15 pm »
Hvor i landet kommer du fra? Hvis du gider køre til roskilde og ikke er bange for at prøvekøre andres mc, kan jeg lynhurtigt vise dig forskellene fra 40-45 da jeg har lang nok kæde på til vi kan veksle mellem dem. En hurtig prøvetur burde være nok, jo...
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Sahlin

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 63
Sv: Gearing SV1000N
« Svar #23 Dato: Marts 16, 2011, 02:40:56 pm »
Det var da alligevel et fedt tilbud, men jeg kommer desværre helt oppe fra Aalborg, desværre.  :?  :thumbsdown:

Kører du med 17/42 på din gadecykel?

Sidder sgu sådan lidt og tænker at jeg godt gad at vide noget om hvor langt sådan et kæde/tandhjuls kit kan holde hvis man vælger et 16tand foran. For taler vi om 15-20.000km, så synes jeg ikke det gør det helt store i at man så skal købe et nyt sæt efter de km som det nu holder.

Men hvis man kunne få samme effekt (el. næsten samme) med en 17/42 eller 17/45 gearing, så ville det da også være et godt alternativ.

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Gearing SV1000N
« Svar #24 Dato: Marts 16, 2011, 05:04:04 pm »
17-40 giver et forhold på 2,352 - som er standard.
16-42 giver et forhold på 2,625 - som gør at motoren tager 11,6 % flere omdrejninger ved samme hastighed.
17-45 giver et forhold på 2,647 - som gør at motoren tager 12,5 % flere omdrejninger ved samme hastighed.
17-42 giver et forhold på 2,471 - som gør at motoren tager 5 % flere omdrejninger ved samme hastighed.

Så der behøver du ikke vælge det lille tandhjul foran.

Jeg kører med 17-42 på gadecyklen og det har gjort den nemmere at hive på hjul i 3. gear end før. Jeg kører typisk 30-35.000km på et kædekit med rigelig smøring.
« Senest Redigeret: Marts 16, 2011, 05:14:14 pm af Sajmon »
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Sahlin

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 63
Sv: Gearing SV1000N
« Svar #25 Dato: Marts 16, 2011, 05:39:58 pm »
Hold da op.. Det var da nogle fede facts du lige smed op der...

Jamen så kan jeg da umiddelbart ikke se hvorfor jeg ikke skulle anskaffe mig et 45tands bagtandhjul...

Synes umiddelbart at det kan virke lidt dyrt at skifte hele kæden ud (1500,-), da den jeg kører med er forholdsvis ny. Kan det lade sig gøre, blot at tilføre et par led og beholde den nuværende kæde? Eller bliver det noget pis ifh. til holdbarhed osv. osv.?
 :afro:

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Gearing SV1000N
« Svar #26 Dato: Marts 16, 2011, 05:50:21 pm »
Hvor ny er "forholdsvis ny"?

Har den bare kørt 3-4000km, så skal hele kæden skiftes.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Sahlin

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 63
Sv: Gearing SV1000N
« Svar #27 Dato: Marts 16, 2011, 06:09:29 pm »
Ok.. Så er den ikke ny nok... Så det bliver en ny kæde... :)