Jeg ved godt at det er et lortesvar, men det er virkelig kun dig der kan svare på det, især når det er cykler i forskellig prisklasse.
Ingen tvivl om at fz1'eren er den fedeste. Men 30k er mange penge, og z750'eren ser flot ud. Du må vurdere hvor meget din MC betyder for dig. Hvor meget kører du? Og kunne de 30k være givet bedre ud et andet sted, ift. hvor meget ekstra glæde du ville få ud af FZ1'eren?
Stod der 300k på bankbogen er jeg ikke i tvivl om at jeg nappede FZ1'eren, men stod der 90k, ville jeg helt sikkert overveje, om der var andet jeg også godt ville bruge penge på.
Til sidst:
Sammenlign den ekstra glæde du tror FZ1'eren vil give dig, med hvad du ellers kan købe for 30k. Lad være med at sammenligne med pengene, for penge i sig selv er der ikke noget sjovt i.
Forestil dig dig selv om 3 måneder hvor du ser tilbage. Har du fortrudt at du ikke smed de ekstra penge efter FZ1'eren? Eller var der lige en MTB/Anlæg/udlandsrejse du også gerne ville have haft realiseret?
Og den tanke må du så kun gøre dig nu, ikke efter. Det vigtigste af det hele er nemlig, at du efter at have taget valget, giver dig selv lov til at være glad for det valg. Lad være med at tænke tilbage på de alternativer du kunne have valgt, det skal du kun gøre inden du beslutter dig. At overveje alternativer efter du har valgt, vil kun få det valg du har truffet til at se dårligere ud, og gøre dig mindre glad, lige meget hvilken cykel du vælger.
Der er skrevet en meget meget spændende bog om emnet, der hedder "The paradox of choice". Den er vist for nylig blevet oversat til dansk, med en lidt anden titel. Jeg plejede at have VIRKELIG svært ved at vælge, og endte altid med at se tilbage, og blive i tvivl om hvor vidt jeg havde gjort det rigtige. Bogen ændrede i høj grad hele min måde at tage store beslutninger på, og hvis det er noget der generelt plager dig, kan jeg kun anbefale at læse den!
Puha, det blev satme langt...