Forfatter Emne: '99 SV650N - Batteri aflader  (Læst 3549 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
'99 SV650N - Batteri aflader
« Dato: Februar 23, 2011, 07:49:42 am »
Halløj,

HM har jo købt sin gamle SV'er tilbage efter at den nærmest har stået stille i et par år - desværre bor hun sammen med en håbløs IT-mand som ikke magter at bruge et multimeter til fejlsøgning.  :dead:

Nå, sagen er den at til trods for at SV'eren fik frisk Yuesa batteri i foråret 2010 så går der kun lige en uges tid før det er fladt igen (hvis man altså lader den stå)

Cyklen er helt standard hvis man ser bort fra den slip-on der sidder på - altså ikke noget hokus-pokus alarm-skidt eller noget

Cyklen kan i de fleste tilfælde godt løbes igang hvis man har lidt tålmodighed og en jernkondi - men det er ikke holdbart.

Er der en der har mod på at hjælpe med at fejlsøge således at vi igen kan komme ud og trille når sæson'en starter om nogle måneder :)

Cyklen står i Dronningmølle, men kan smides på trailer og fragtes rundt såfremt nogen forbarmer sig :)
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: '99 SV650N - Batteri aflader
« Svar #1 Dato: Februar 23, 2011, 08:53:39 am »
Nå, sagen er den at til trods for at SV'eren fik frisk Yuesa batteri i foråret 2010 så går der kun lige en uges tid før det er fladt igen (hvis man altså lader den stå)

Hvad hvis man kører på den? Skal den så stadig lades? Laderegulator/ensretter kan være fucked. Schnabel er løsningen :-D
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Sv: '99 SV650N - Batteri aflader
« Svar #2 Dato: Februar 23, 2011, 09:28:27 am »
Hvad hvis man kører på den? Skal den så stadig lades? Laderegulator/ensretter kan være fucked. Schnabel er løsningen :-D

Hvis man kører på den "ofte" så er der ingen problemer - hvordan måler jeg (du) at det er min ensretter der er fårked ?
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Kondi

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 887
Sv: '99 SV650N - Batteri aflader
« Svar #3 Dato: Februar 23, 2011, 11:01:55 am »
Frem med multimeteret. Den skal smide omkring 13.6 volt på batteri når motoren kører. Står den på 12 eller derunder er der probs med ensretteren. Vejret spiller dog også meget ind pt. Kulde dræner batteriet i løbet af ingen tid, og har det været tvunget i knæ én gang kan det have taget skade ...

Men hvis ingen problem ved hyppig kørsel, tror jeg det spiller fint med ensretteren. Mere batteriet der er 'skadet'.
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Sv: '99 SV650N - Batteri aflader
« Svar #4 Dato: Februar 23, 2011, 10:08:04 pm »
Hej jesper.

mht laderelæ på HM's 6½'er, så har jeg set før at laderelæet lige præcis leverer nok spænding til at forsyne mc'en når den er igang.
-men der er ikke nok spænding til at lade ordenligt på batteriet.
og hvis batteriet samtidig også har taget lidt skade (er ikke sikkert) kan det give de symptomer, som du fortæller.

med et OPLADET batteri, skal spændingen på batteri være mellem 13,2 - 14,4 volt (lidt lavere kan også gå)

..det kan faktisk også være generatoren, der er stået af (det sker dog ret sjældent)
denne kontrolleres ved at måle den vekselspænding, der kommer direkte ud af de tre gule ledninger fra generatoren.
findes på venstre side af mc.

her skal spændingen være ca 20-60 volt veksel afhængig af omdrejninger. og der måles gensidigt melle de tre faser.

(jeg har sikket et laderelæ liggende iøvrigt)

måske det gjorde dig lidt klogere   :blink:
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Sv: '99 SV650N - Batteri aflader
« Svar #5 Dato: Februar 24, 2011, 07:39:17 am »
Tror at første step må være at lade den op - når Triumph'en altså er klar :)

Tak for jeres svar, jeg kan ikke udelukke at være færdig med at spørge dumt. :)
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Sv: '99 SV650N - Batteri aflader
« Svar #6 Dato: Februar 24, 2011, 10:14:28 pm »
Du kan starte med at checke om den aflader:
Enten måler du A mellem -polen og stelkablet (den må kun trække ganske få mA) Du kan bruge et digitalt multimeter.
Eller du sætter et analogt V-meter imellem -polen og stelkablet, og så må der ikke være spændingsforskel - altså V-meteret skal holde nålen i ro.
Hold snitterne fra tændingsnøglen under begge operationer !
Et frisk opladet batteri giver bedste måleresultat.
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...