Forfatter Emne: Reparation af gevind  (Læst 4888 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mormad

• Roadracer
  • And yet it moves...
    • Rumlepotten
Reparation af gevind
« Dato: Januar 17, 2011, 09:30:22 am »
I forsøget på at montere armerede slanger har jeg fået kørt en bolt skævt ind i bremsecaliperen (bolten til bremseslangen). Det drejer sig om den første del af gevindet og jeg vil derfor høre, om det kan lade sig gøre at redde den?
You never see a motorcycle parked outside a psychiatrist's office....

Rumlepotten: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=31446&ipc=106683

Alex

• Administrator
  • Sandt SVin
Sv: Reparation af gevind
« Svar #1 Dato: Januar 17, 2011, 09:57:04 am »
Det kan det med stor sansynlighed godt.

mit bud er at hvis du kører en snittap ned i gevindet, stille og roligt -kan du redde gevindet.

du kan måle den korrekte snittap op, ved at måle banjobolten.   
jeg kan ikke huske hvilken stigning der er på bolten, men med en gevind-lærer kan du aflæse det.

-har du ikke sådan én, så har det lokale smede-værksted sikkert  ..hvis du bor i kbh-området, kan jeg også hjælpe dig med det.  :blink:
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

Mormad

• Roadracer
  • And yet it moves...
    • Rumlepotten
« Svar #2 Dato: Januar 17, 2011, 10:09:08 am »
Jeg bor i Vanløse, så hvis du kan hjælpe vil du være min helt og få en fin belønning :-) Men det er kun, hvis du har tid og lyst.

Rumlepotten: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=31446&ipc=106683

Alex

• Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #3 Dato: Januar 17, 2011, 12:44:42 pm »
jeg finder lige en gevindlærer på værket i aften -skriver en pm senere  :blink:
Alex

Mads

• Sandt SVin
    • AMRacing.dk
« Svar #4 Dato: Januar 17, 2011, 12:46:20 pm »
På min oldschool sv'er var der forskel på gevindtypen i henholdsvis master og kaliber. Måske det også kan være derfor, du har fået ødelagt gevindet lidt?

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Mormad

• Roadracer
  • And yet it moves...
    • Rumlepotten
« Svar #5 Dato: Januar 17, 2011, 01:18:01 pm »
På min oldschool sv'er var der forskel på gevindtypen i henholdsvis master og kaliber. Måske det også kan være derfor, du har fået ødelagt gevindet lidt?

Hygge

Hvis det er tilfældet, så skulle jeg have byttet rundt på bolten til bagerste master og den forreste caliper. I den forreste master sidder der nu en bolt til begge bremseslanger for, så der er ikke noget at bytte rundt på. Det er et Hel slangesæt, jeg er ved at montere og der er een dobbeltskrue til forreste master  og det der burde være fire identiske skruer (ifølge øjemål og følgeseddel) til bagerste master og de tre calipre.

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
« Svar #6 Dato: Januar 17, 2011, 02:59:52 pm »

Hygge

????? Det er der ikke på en SV1000s eller gsxr modellerne.

Det lyder mærkeligt hvis der skulle være forskel på det på en oldschool.  :shocked: :shocked: :shocked:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Mads

• Sandt SVin
    • AMRacing.dk
« Svar #7 Dato: Januar 17, 2011, 03:29:27 pm »

Hygge

????? Det er der ikke på en SV1000s eller gsxr modellerne.

Det lyder mærkeligt hvis der skulle være forskel på det på en oldschool.  :shocked: :shocked: :shocked:
Altså nu må jeg indrømme, at jeg efterhånden kommer lidt i tvivl... Jeg kan bare huske, at jeg studsede over det, da jeg skiftede slangerne for et år (!) siden... Kan muligvis også være, at der blot var forskel på for og bagbremser..?

Hygge

Alex

• Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #8 Dato: Januar 17, 2011, 10:25:15 pm »

Hygge

-det mener jeg faktisk er rigtigt -at der er forskel på gevind på master og kaliber..

glemte forresten den gevindlærer her til aften.. pokkers !

men prøv at måle afstanden mellem 10 rynker og dividér med ti, så har du stigningen på gevindet..   (10x 1,25 evt)
« Senest Redigeret: Januar 17, 2011, 10:27:32 pm af Alex »
Alex

Mormad

• Roadracer
  • And yet it moves...
    • Rumlepotten
« Svar #9 Dato: Januar 18, 2011, 08:51:13 am »
Er det en smed eller en mc-mekker man skal til for at få det lavet?

Mads

• Sandt SVin
    • AMRacing.dk
« Svar #10 Dato: Januar 18, 2011, 11:58:35 am »
Er det en smed eller en mc-mekker man skal til for at få det lavet?
Begge kan - især hvis du kommer med masteren i hånden, så de slipper for selv at skille det ad :) Der er dog nok størst sandsynlighed for, at mc-mekkeren ligger inde med den rette gevindtap.

Hygge

Søren F

• Sandt SVin
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
« Svar #11 Dato: Januar 18, 2011, 08:23:28 pm »
Her: Du fiser i Harald Skrald efter dette : http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7461&Grp=&n=10

Der er både en fin lille målefætter til at finde gevindstigningen (en lille holder ligesom med søgeblade), og et fint udvalg af snittappe.... Det burde kune klare opgaven formedelst 199.- bananer.....

(og så har du sættet til næste gang du skal skifte slanger  [afro|)
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

Mormad

• Roadracer
  • And yet it moves...
    • Rumlepotten
« Svar #12 Dato: Januar 19, 2011, 09:55:27 am »
Her: Du fiser i Harald Skrald efter dette : http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7461&Grp=&n=10

Der er både en fin lille målefætter til at finde gevindstigningen (en lille holder ligesom med søgeblade), og et fint udvalg af snittappe.... Det burde kune klare opgaven formedelst 199.- bananer.....

(og så har du sættet til næste gang du skal skifte slanger  [afro|)

Det var jo nok ikke nogen dårlig ide. Nu er det ikke sådan, at mc-bolte roder rundt med specielle gevindstigninger eller lignende?