Forfatter Emne: Opel Zafira elegance spørgsmål  (Læst 11639 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Opel Zafira elegance spørgsmål
« Dato: November 22, 2010, 08:57:50 am »
Har lige fået en "ny" bil - Opel Zafira Elegance fra 2000, og er super glad for den...

Idag midt ude på motorvejen lyser motorstyringslampen pludselig op.. Aghhhhh - lort...

Den slukker så igen efter omkring 5 km...

I bogen står der flg.:

Lyser når tændingen er slået til under start. Slukker kort tid efter.
Hvis kontrollampen lyser under kørsel betyder det fejl. Elektronikken skifter om til nødkørselsprogram så man kan kører videre.. opsøg et opel værksted.

Lyser lampen pludseligt op uden gentagelse er det uden betydning..

Mit spørgsmål er så... hvis den ikke lyser når jeg kører hjem, skal jeg så glemme det???

Og har I nogen idé til hvad det kan være...???
Synes jo ikke lige det er den fedeste mdr at skulle bruge penge på bil...

Per

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2260
  • ...det dejlige SVin....
Sv: Opel Zafira elegance spørgsmål
« Svar #1 Dato: November 22, 2010, 09:03:03 am »
Hej Majse

Jeg vil tror at det er lampen hvor der er afbileldet en motor med et lyn henover og den lyser orange... !

I så fald har jeg haft en Opel Astra med nøjagtig samme fejl....vi henvendte os til Opel i Køge og de sagde at det ikke havde nogen praktisk betydning og det var lige som du nævner at motorstyring går over på "nødprogram"

Den model vi havde var en ældre årgang 93 ... så jeg ved ikke 100 5 om problematikken er den samme...men Opel er da ikke længere væk end en telefonopringning og så har du sikekrt svaret..

Håber at det var til lidt hjælp

Og tillykke med den...


Hilsen Per
Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Banen: Suzuki GSXR-750 med Öhlins Lir m.m

Synes godt om : http://team-trackday.com/

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Sv: Opel Zafira elegance spørgsmål
« Svar #2 Dato: November 22, 2010, 09:21:35 am »
Hej Majse

Jeg vil tror at det er lampen hvor der er afbileldet en motor med et lyn henover og den lyser orange... !

I så fald har jeg haft en Opel Astra med nøjagtig samme fejl....vi henvendte os til Opel i Køge og de sagde at det ikke havde nogen praktisk betydning og det var lige som du nævner at motorstyring går over på "nødprogram"

Den model vi havde var en ældre årgang 93 ... så jeg ved ikke 100 5 om problematikken er den samme...men Opel er da ikke længere væk end en telefonopringning og så har du sikekrt svaret..

Håber at det var til lidt hjælp

Og tillykke med den...


Hilsen Per

Jeps, det er lige nøjagtigt den lampe....

Det er heller ikke at den gør noget slemt med mindre at den står og blinker.. ( så kan man nemlig ikke starte da det er startspærren der er fejl på ) men hvis den pludselig lyser op og bliver ved, er det brændstofforbruget som stiger og vil påvirke bilens ydelse..

jeg ringer sgu... :o)

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Opel Zafira elegance spørgsmål
« Svar #3 Dato: November 22, 2010, 09:25:59 am »
Min holdning er den at hvis der er olie og vand på og den ikke kører kortere på literen, så kør. Kommer det igen må man kigge nærmere på det.

Er den købt privat?

SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Sv: Opel Zafira elegance spørgsmål
« Svar #4 Dato: November 22, 2010, 09:48:47 am »
Min holdning er den at hvis der er olie og vand på og den ikke kører kortere på literen, så kør. Kommer det igen må man kigge nærmere på det.

Er den købt privat?

Nej, er købt via forhandler, Men jeg pressede prisen fra 60000 kr til 44000 kr mod at jeg ingen 3 mdr garanti fik...


Smith

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 320
Sv: Opel Zafira elegance spørgsmål
« Svar #5 Dato: November 22, 2010, 11:05:42 am »
Jeg mener der lige har været et forbruger-program der pointerede at man også ved køb af brugt bil hos forhandler har 2 års reklamationsret - uanset hvad forhandleren melder ud af "ingen garanti" osv... Så hvis fejlen har vist sig umiddelbart efter købet, må den have været der ved overtagelsen, og så er det er da værd at undersøge :)
http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad/

Ronni

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 298
  • My name is Bruce Wayne, and I'm an alcoholic
Sv: Opel Zafira elegance spørgsmål
« Svar #6 Dato: November 22, 2010, 11:49:45 am »
Jeg tror ikke man kan afskrive sig garantien, forbrugerbeskyttelsen i Danmark er vistnok skruet sådan sammen.

Hvis den ikke kommer igen betyder det nok ikke noget - det kan være en lambdasonde der lige har tabt pusten eller lignende og burde ikke betyde noget. Selv om man selvfølgelig bliver lidt nervøs :)
3/4 liter Gixxer and 4.16 BHP of italian fury

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Sv: Opel Zafira elegance spørgsmål
« Svar #7 Dato: November 22, 2010, 12:12:53 pm »
Min holdning er den at hvis der er olie og vand på og den ikke kører kortere på literen, så kør. Kommer det igen må man kigge nærmere på det.

Enig. Vores Carina E lavede samme nummer i ny og næ gennem de 8 år vi havde den  :brok: Computeren sagde det var en bankecensorfejl........... på en bil uden bankesensor  :?: :mrgreen:
Hvis den opfører sig som den skal/plejer, så kører jeg videre  :D
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Opel Zafira elegance spørgsmål
« Svar #8 Dato: November 22, 2010, 12:53:44 pm »
Man kan ikke fraskrive sig garantien uanset hvad!

Desuden så er det 1/2 års garanti og 1 1/2 reklamation også på en brugt bil som er presset umenneskeligt langt ned i pris.

Vi havde turen med vores peugeot som vi købte godt 35000,- under prisen hos en forhandler.
Der fik jeg med FDMs hjælp udbedret mangler for 25000,- ;-) på garantien og den var 9 år gammel da vi købte den.

Er du medlem af FDM?
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
Sv: Opel Zafira elegance spørgsmål
« Svar #9 Dato: November 22, 2010, 03:39:38 pm »
Desuden så er det 1/2 års garanti og 1 1/2 reklamation også på en brugt bil som er presset umenneskeligt langt ned i pris.

Ikke helt korrekt. Der er 2 års reklamationsret, hvor der er formodningsret de første 6 måneder. http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/reklamationsret/
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
Sv: Opel Zafira elegance spørgsmål
« Svar #10 Dato: November 22, 2010, 03:39:56 pm »
Desuden så er det 1/2 års garanti og 1 1/2 reklamation også på en brugt bil som er presset umenneskeligt langt ned i pris.

Ikke helt korrekt. Der er 2 års reklamationsret, hvor der er formodningsregel de første 6 måneder. http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/reklamationsret/
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Sv: Opel Zafira elegance spørgsmål
« Svar #11 Dato: November 22, 2010, 04:11:13 pm »
Man kan ikke fraskrive sig garantien uanset hvad!

Er du medlem af FDM?

Nej er ikke medlem af FDM

Jeg ser hvad der sker når jeg kører hjemad om lidt... Har snakket med et par stykker på jobbet ( som heldigvis er spækket med mekanikere ) og de siger som jer... Kør... jeg havde holdt i kø så lampdasonden kan godt blive lidt forvirret.. så bare afsted med mig.. så nu kører jeg.. smiler..

Så hvis jeg altså stadig har ret til 2 års reklamation, har jeg jo faktisk skudt papegøjen.. Ned i pris og stadig i realiteten ret til reklamationen... SUPER - MEN han har været flink over for mig, så medmindre min bil bryder sammen, så holder jeg mig til den aftale vi lavede.. Jeg fik den jo trods alt 16000 kr ned...

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Opel Zafira elegance spørgsmål
« Svar #12 Dato: November 22, 2010, 05:54:57 pm »
Desuden så er det 1/2 års garanti og 1 1/2 reklamation også på en brugt bil som er presset umenneskeligt langt ned i pris.

Ikke helt korrekt. Der er 2 års reklamationsret, hvor der er formodningsret de første 6 måneder. http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/reklamationsret/
modtaget. Men som jeg læser det er det 2 ord for det samme.  :rolleyes:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

kent

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1001
  • hold hovedet koldt og hjulne på vejen
Sv: Opel Zafira elegance spørgsmål
« Svar #13 Dato: November 23, 2010, 03:09:00 pm »
skoda plejer at sige er lampen gul og kører bilen som den plejer så kigger vi på det ved lejlighed er den rød så søg værksted med det samme. Sidst den lyste sad jeg på et bjerg i østrig ( de tjener íkke en klink hvis jeg søger værkstd dernede, så den kan sagtens køre til dk) :hand:
extraudstyr: TANKPAD m.m
nu med 3 x Skoda til regnvejr

GreenDevil

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 140
  • ZX-6 aka kællingen
Sv: Opel Zafira elegance spørgsmål
« Svar #14 Dato: November 25, 2010, 07:14:25 am »
Min firmaslæde fra 2005-6 stykker gør det samme. Det er zafira 1.9 DTI..

Den har så gjort det de sidste 100.000km jeg har kørt i den, og den har kørt 270.000 i alt, så tror ikke du behøver gå i panik så længe der er vand og olie på som jannick siger :)
Dont drive faster than your angels can fly - or outrun the devil!
Either one works.

Customløsninger af cykler sælges; speciale i tankbuler og ridser!
Pris: et komplet sæt læder incl. støvler og hjelm.