Forfatter Emne: Datalogger.. Har det nogen interesse?  (Læst 5376 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Datalogger.. Har det nogen interesse?
« Svar #15 Dato: December 29, 2010, 03:27:53 pm »
Det eneste jeg pt er ude efter er en et realtime display af TPS ...   

Analogt voltmeter til 12V (eller hvad der nu kommer igennem ved max gas) og så laver du selv en bagskive med procent-visning.
Jeg har et til vandtemperatur og olietryk fra Biltema. Kan lave nogle forsøg en dag. Det skal jo også gerne give udslag ved 2 volt (men find lige ud af spændings-spændet :-D )
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Sv: Datalogger.. Har det nogen interesse?
« Svar #16 Dato: December 29, 2010, 10:06:37 pm »
Det eneste jeg pt er ude efter er en et realtime display af TPS ...   

Analogt voltmeter til 12V (eller hvad der nu kommer igennem ved max gas) og så laver du selv en bagskive med procent-visning.
Jeg har et til vandtemperatur og olietryk fra Biltema. Kan lave nogle forsøg en dag. Det skal jo også gerne give udslag ved 2 volt (men find lige ud af spændings-spændet :-D )

Mon ikke viserne er lidt for følsomme overfor rystelser, g-påvirkning etc ??   (ka huske fra min fars gamle analog volt meter at nålen var rimelig "levende")

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Datalogger.. Har det nogen interesse?
« Svar #17 Dato: December 30, 2010, 12:06:48 pm »
Det eneste jeg pt er ude efter er en et realtime display af TPS ...   

Analogt voltmeter til 12V (eller hvad der nu kommer igennem ved max gas) og så laver du selv en bagskive med procent-visning.
Jeg har et til vandtemperatur og olietryk fra Biltema. Kan lave nogle forsøg en dag. Det skal jo også gerne give udslag ved 2 volt (men find lige ud af spændings-spændet :-D )

Mon ikke viserne er lidt for følsomme overfor rystelser, g-påvirkning etc ??   (ka huske fra min fars gamle analog volt meter at nålen var rimelig "levende")

De der 0,2G en brystsvag række-4'er kan trække, kan vist ikke give ret meget afvigelse. De er straks værre med curbs de bimler og bumler ;-)
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Sv: Datalogger.. Har det nogen interesse?
« Svar #18 Dato: December 30, 2010, 12:27:55 pm »
Det eneste jeg pt er ude efter er en et realtime display af TPS ...   

Analogt voltmeter til 12V (eller hvad der nu kommer igennem ved max gas) og så laver du selv en bagskive med procent-visning.
Jeg har et til vandtemperatur og olietryk fra Biltema. Kan lave nogle forsøg en dag. Det skal jo også gerne give udslag ved 2 volt (men find lige ud af spændings-spændet :-D )

Mon ikke viserne er lidt for følsomme overfor rystelser, g-påvirkning etc ??   (ka huske fra min fars gamle analog volt meter at nålen var rimelig "levende")

De der 0,2G en brystsvag række-4'er kan trække, kan vist ikke give ret meget afvigelse. De er straks værre med curbs de bimler og bumler ;-)

Alternativt kunne man købe et digitalt voltmeter.. Det koster ikke meget :)
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Datalogger.. Har det nogen interesse?
« Svar #19 Dato: December 30, 2010, 12:31:49 pm »

Alternativt kunne man købe et digitalt voltmeter.. Det koster ikke meget :)

MEN, et analogt er hurtigere aflæst i farten (eller mangel på samme) .
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Sv: Datalogger.. Har det nogen interesse?
« Svar #20 Dato: December 30, 2010, 05:10:51 pm »

Alternativt kunne man købe et digitalt voltmeter.. Det koster ikke meget :)

det viser desværre ikke noget man NEMT kan omkode til throttle position..

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Sv: Datalogger.. Har det nogen interesse?
« Svar #21 Dato: December 30, 2010, 10:07:07 pm »

Alternativt kunne man købe et digitalt voltmeter.. Det koster ikke meget :)

det viser desværre ikke noget man NEMT kan omkode til throttle position..

Altså, du kunne lave en spændingsdeler på indgangen, så dit voltmeter vil vise en værdi mellem nul og 1, svarende til den værdi mellem 0 og 12, som TPS spytter ud. Det kræver to modstande og burde være til at klare :)
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Sv: Datalogger.. Har det nogen interesse?
« Svar #22 Dato: December 30, 2010, 10:19:36 pm »

Alternativt kunne man købe et digitalt voltmeter.. Det koster ikke meget :)

det viser desværre ikke noget man NEMT kan omkode til throttle position..

Altså, du kunne lave en spændingsdeler på indgangen, så dit voltmeter vil vise en værdi mellem nul og 1, svarende til den værdi mellem 0 og 12, som TPS spytter ud. Det kræver to modstande og burde være til at klare :)

det lyder skide godt !!  jeg finder et analog volt meter af passende størrelse og sender til dig   :blink:

på forhånd tak   :mrgreen:
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Sv: Datalogger.. Har det nogen interesse?
« Svar #23 Dato: Januar 12, 2011, 05:22:24 pm »
Her kommer en lille opdatering i forbindelse med projektet:

Jeg har nu fået de fleste komponenter hjem, og er gået i gang med at designe en prototype. Desværre mangler jeg stadig to vigtige komponenter, nemlig gyroskop og GPS-receiver. Gyroskopet har til formål at måle nedlægningsvinklen, men er egentligt mere lir end brugbart(hvad siger i til det, er det rigtigt?). GPS-receiveren er derimod ret vigtig, fordi den skal korrelere de målte dataer fra motoren med positionsinformation.. Desværre er den røvhamrende dyr. Stykprisen for en slutbruger i USA er 40 dollars. Jeg har dog fået kontakt med producenten, som kan levere mindre antal til 20 dollars stykket. Dog koster fragt 50 dollars, og man skal bestille for minimum 200 dollars. Jeg fik derfor kontakt til en distributør i holland, som kan levere små mænder til 20 euro stykket. Desværre kommer der lige 50 euro i fragt. Kort sagt, uanset hvad man gør, ender man med ~100 euro for 2-3 GPS-receivere. Foreløbigt er det lykkedes mig at skaffe alle produkter, bortset fra gyroskop og GPS-receiver, som samples, hvilket vil sige at jeg ikke har haft nogen udgift. Dog kommer der en udgift til printfremstilling. Jeg vil som udgangspunkt have mulighed for at producere omkring 6 prototyper, hvis man ser bort fra de manglende gyroskoper og GPS-receivere.
Man kan godt lave en løsning uden GPS, hvis man fx vil sammenholde med data fra sin mobiltelefon eller GPS-modtager, men det vil kræve en nøjagtig synkronisering af det ur der sidder på dataloggeren og det ur der sidder i mobiltelefonen eller GPS-modtageren. Ligeledes ville hastigheden ikke blive registreret, da den så vidt jeg ved kun går til displayet, og ikke til ECUen.

Hvad siger i? Jeg synes personligt at GPS er en rimelig vigtig ting på sådan et apperatur, og vil derfor gerne have det med, men det er jo som sagt en dyr fornøjelse. Kan i forestille jer andre løsninger til positionsbestemmelse?

Et andet problem er at det rent fysisk bliver svært at interfacee systemet med ECU'en. Originalt  havde jeg tænkt mig en let og elegant løsning, hvori man bare kunne bruge et lille adaptorstik som ville passe mellem ECU og kabel, men der er et par problemet ved dette.. Dels er der ikke meget plads, og det er tæt på umuligt at skaffe de stik der bruges. For at gøre det endnu mere besværligt, skifter ECUen jo stik-type omkring 2006(Den går fra et stort stik til to mindre stik). Jeg mistænker begge typer stik for at være almindelige 0.1" stik, men da jeg  ikke har min MC over vinteren, er det umuligt at måle. Hvad siger i?
« Senest Redigeret: Januar 12, 2011, 05:24:22 pm af pingo »
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad