Her kommer en lille opdatering i forbindelse med projektet:
Jeg har nu fået de fleste komponenter hjem, og er gået i gang med at designe en prototype. Desværre mangler jeg stadig to vigtige komponenter, nemlig gyroskop og GPS-receiver. Gyroskopet har til formål at måle nedlægningsvinklen, men er egentligt mere lir end brugbart(hvad siger i til det, er det rigtigt?). GPS-receiveren er derimod ret vigtig, fordi den skal korrelere de målte dataer fra motoren med positionsinformation.. Desværre er den røvhamrende dyr. Stykprisen for en slutbruger i USA er 40 dollars. Jeg har dog fået kontakt med producenten, som kan levere mindre antal til 20 dollars stykket. Dog koster fragt 50 dollars, og man skal bestille for minimum 200 dollars. Jeg fik derfor kontakt til en distributør i holland, som kan levere små mænder til 20 euro stykket. Desværre kommer der lige 50 euro i fragt. Kort sagt, uanset hvad man gør, ender man med ~100 euro for 2-3 GPS-receivere. Foreløbigt er det lykkedes mig at skaffe alle produkter, bortset fra gyroskop og GPS-receiver, som samples, hvilket vil sige at jeg ikke har haft nogen udgift. Dog kommer der en udgift til printfremstilling. Jeg vil som udgangspunkt have mulighed for at producere omkring 6 prototyper, hvis man ser bort fra de manglende gyroskoper og GPS-receivere.
Man kan godt lave en løsning uden GPS, hvis man fx vil sammenholde med data fra sin mobiltelefon eller GPS-modtager, men det vil kræve en nøjagtig synkronisering af det ur der sidder på dataloggeren og det ur der sidder i mobiltelefonen eller GPS-modtageren. Ligeledes ville hastigheden ikke blive registreret, da den så vidt jeg ved kun går til displayet, og ikke til ECUen.
Hvad siger i? Jeg synes personligt at GPS er en rimelig vigtig ting på sådan et apperatur, og vil derfor gerne have det med, men det er jo som sagt en dyr fornøjelse. Kan i forestille jer andre løsninger til positionsbestemmelse?
Et andet problem er at det rent fysisk bliver svært at interfacee systemet med ECU'en. Originalt havde jeg tænkt mig en let og elegant løsning, hvori man bare kunne bruge et lille adaptorstik som ville passe mellem ECU og kabel, men der er et par problemet ved dette.. Dels er der ikke meget plads, og det er tæt på umuligt at skaffe de stik der bruges. For at gøre det endnu mere besværligt, skifter ECUen jo stik-type omkring 2006(Den går fra et stort stik til to mindre stik). Jeg mistænker begge typer stik for at være almindelige 0.1" stik, men da jeg ikke har min MC over vinteren, er det umuligt at måle. Hvad siger i?