Forfatter Emne: Datalogger.. Har det nogen interesse?  (Læst 5385 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pingo

• Sandt SVin
Datalogger.. Har det nogen interesse?
« Dato: November 18, 2010, 10:22:29 pm »
Hej gutter

Jeg sidder og spekulerer over et "lille" vinterprojekt, nemlig en datalogger til motorcykler..
Jeg vil i den forbindelse høre hvad der kan kan være interessant at måle/logge, og om der overhovedet er interesse for sådan en dims..

Jeg forestiller mig et produkt der monteres på motorcyklen, og så opretter en fil på et SD-kort hver gang motorcyklen tændes. I denne fil skrives data for hvad der nu måtte ønskes målt.

Jeg forestiller mig at følgende parametre måles:

- Position(GPS)
- Hastighed(Både via GPS og ECU)
- Hældning i sving (via accelerometer)
- RPM (ECU)
- Motor-temperatur (ECU)
- Lufttemperatur (ECU)
- Gear (ECU)
- Throttle (ECU)
- Etc., kom med forslag :)

Mange af disse ting kan måles med en moderne mobil-telefon, men ikke de parametre der måles via sensorer på motorcyklen. Det er interessant, både "for sjov", men også for folk der måtte deltage i banedage osv., at kunne analysere deres kørsel og derfor har jeg selv gået og rodet med tanken om at konstruere den her datalogger. Men hvad siger i? Er det noget der har interesse, hvilke features er interessante og ikke mindst: hvad må det koste?

Projektet er stadig kun på tegnebrættet og derfor har jeg endnu ikke nogen ide om omstændigheden af af interface'e med SVens sensorer, men jeg ved at det er gjort før(fx i forbindelse med hjemmebygget gear-indikator).. Det er kun et spørgsmål om hvor omstændigt det måtte være.

Så kom med jeres input :)

Edit: Jeg bør måske nævne at en sådan datalogger(ihvertfald med nogle af de omtalte features) naturligvis findes. De koster bare en bondegård, og jeg satser derfor på at lave noget til en pris på mindre end 500kr..

Liste over opdateringer på projektet:
Opdatering #1: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=15250.msg152821#msg152821
« Senest Redigeret: Januar 12, 2011, 05:23:38 pm af pingo »
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Nyrup

• Plastikrocker
Sv: Datalogger.. Har det nogen interesse?
« Svar #1 Dato: November 19, 2010, 08:13:33 am »
Hvad med måling af G-pårvirkning?
Lyder ellers som en sjov lille dims.
Kbh Ø,  - Nu uden MC.

Hollowpoint

• Sandt SVin
  • Sømand så det gynger!
« Svar #2 Dato: November 19, 2010, 08:44:07 am »
Spændene vinterprojekt må jeg sige! :)

Går ud fra du tænker på at smide en Arduino processor på for at klare opgaven?  :wink:
Nu: Hus, baby og bil.......
Tidligere: SV650SA K7

Smith

• Roadracer
« Svar #3 Dato: November 19, 2010, 01:48:40 pm »
Lyder fedt Peter :D Du bør nok med det samme lige budgettere noget gyro til hældningerne ;) Ellers bliver det en mærkelig blanding af hældning og centripetalkraft.

SVenskeren SOLO

• Sandt SVin
« Svar #4 Dato: November 19, 2010, 02:03:50 pm »
Lyder fedt Peter :D Du bør nok med det samme lige budgettere noget gyro til hældningerne ;) Ellers bliver det en mærkelig blanding af hældning og centripetalkraft.

Centripedal kraft skal man ikke kimse af.. jeg har min iPhone som GPS på styret og når jeg bremser hårdt så vender displayet  180 grader…  :facepalm:
It's not how good you are, but how bad you want it that matters !
På vejen : SV1000S
På banen : GSXR1000

NielSV650

• Sandt SVin
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
« Svar #5 Dato: November 19, 2010, 02:09:01 pm »
Min kammerat har allerede lavet noget lignende på sin oldschool, men hver gang jeg har frittet for oplysninger får jeg en historie om at det kun er halvt færdigt, besværligt at hente ud osv.
Han loggede vist TPS, rpm, gear og bremsekontakt, og lagde data oven på videoen fra onboard-kamera  :respekt:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Per

• Sandt SVin
  • ...det dejlige SVin....
« Svar #6 Dato: November 19, 2010, 04:57:53 pm »
jeg vil hellere bare være hernede i klubben ..............!

:wink: :mrgreen:

Men spændende at se hvis projektet bliver til noget
Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Banen: Suzuki GSXR-750 med Öhlins Lir m.m

Synes godt om : http://team-trackday.com/

blz

• Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #7 Dato: November 19, 2010, 07:37:02 pm »
har selv arbejdet med en arduino microprocessor

lavet et shift-light til en vens bil og rfid tænding

det lyder som et spændende project - og er nysgerrig om hvordan du vil lave det :D
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

pingo

• Sandt SVin
« Svar #8 Dato: November 20, 2010, 04:34:40 pm »
Hej gutter

Jeg tvivler på det blir en Arduino.. Det bliver sandsynligvis et specialfremstillet print med en PIC microcontroller eller sådan noget. Den skal jo ikke lave særligt meget andet end at måle nogle værdier og skrive til et SD-kort. Der er ikke nogen deciderede beregningstunge opgaver, og en Arduino fylder meget, når man skal have alle mulige interfaces på. Det kunne være nice "bare" at lave et lille kort man kan klikke ind imellem ECUen og kablerne til den, men nu må vi se hvordan det kommer til at tage sig ud :)

Hvad angår accelerometer/gyro, så er det et spørgsmål om hvad man vinder. Et accelerometer er typisk billigere end en gyro, men giver som sagt problemer med centripetalkraften.. Jeg tvivler dog på at den er stor nok til at give nævneværdig indflydelse, men jeg har ikke regnet på det.. Men nu må vi se.

blz

• Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #9 Dato: November 20, 2010, 04:56:17 pm »
arduino mini pro eller arduino nano fylder intet  :mrgreen:

::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Luske

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
« Svar #10 Dato: December 29, 2010, 12:22:19 am »
jeg sidder faktisk lige og er kommet på at jeg godt kunne tænke mig et lille display der i % viser min throttle position (TPS).

Så er der en af jer elektro nørder der kan lave en lille fiks omregner af TPS værdierne (volt) til at blive vist i "%" på et lille display er jeg meget interesseret i at sponsorere det :) 

Jeg er nemlig gået hen og blevet lun på noget "rate of change" traction control. og for at nemmere kunne justere det ind, var min tanke at jeg ville have mit Gopro kamera til at fungere som meget simpel "data logger" ved at filme lidt af banen så jeg ved hvilket sving man er i,  min omrd. tæller, min gear indikator, traction control lampe (der tænder når traction controllen aktiveres) og min throttle position.    Det hele er der stortset allerede i cockpittet, men mangler TPS visningen.

Systemet jeg har kig på er "Bazzaz Z-FI TC" .. for at kunne fintune det til hver bane,  skal man justere følsomheden på traction controllen indenfor følgende parametre indenfor: Omdr., Gear, TPS    .,.,  Derfor ville jeg gerne kunne se på videoen bagefter, hvilken TPS værdi i % jeg har i de forskellige sving., ved given antal omdrejninger, i det pågældende gear og hvor meget jeg har gassen åbent,  for at kunne finjustere systemet.   (for jeg har satme ik tid til at kigge ned på urene og og iøvrigt huske alle de input indtil man kommer i pit igen )

Så igen.. er der en nørd der har et bud på en realtime TPS display i %  ?? så er jeg ret interesseret.   (hvis man er cool, så laver man boksen således at den kan programmeres nemt, så den kan bruges på andre motorcykler, end ligenøjagtig den som boksen bliver "udviklet" til..   man må gå udfra at ikke alle TPS sensorere har nøjagtig samme volt output)
« Senest Redigeret: December 29, 2010, 01:08:26 am af Luske »

Alex

• Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #11 Dato: December 29, 2010, 01:10:59 am »
har lige læst tråden igennem.. ..og må sige at det første indlæg lyder pisse fedt !

DET gider jeg i dén grad godt kaste 500kr efter (eller mere)

og jeg kan faktisk også godt se anvendeligheden af det som Luske siger !  -et realtime display med TP ville være RET fedt !

på trackdays/løb: jeg kan særligt se det anvendelige på vej ud af et sving, at man lige kan nå at kaste et blik på det, så man har en idé om der kan lægges noget mere på næste gang.. ..og hvor den begynder at blive lidt "løs"   (det sidste: hvor man skal ha rene underhakkere på)

men gå endelig til den !!!     ...jeg kører iøvrigt Triumph, men elektronikken er Denso, keihin mv.   :mrgreen:  :mrgreen:
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

pingo

• Sandt SVin
« Svar #12 Dato: December 29, 2010, 01:42:16 am »
En generel opdatering: Jeg har kigget lidt overfladisk på hele projektet, og det kan gøres for ca. 300-400 kr, hvis man er ligeglad med GPS. Problemet er dog at en GPS-løsning nærmest vil være nødvendig for at knytte de målinger man laver til et punkt på banen. Og en GPS-chip koster nemt 20-50 dollars alene(oveni kommer antenne og diverse, som også gør designet lidt mere besværligt). Jeg havde egentligt satset på et lille print man kunne klikke ind imellem ECU og de to connectors der nu sidder, men problemet er at jeg ikke kan finde de connectors nogle steder.. Derudover mangler jeg en masse praktiske ting, fx målinger af diverse spændinger.. Og de er lidt svære at lave, da jeg ikke har motorcyklen over vinteren :) Hvad angår programmering af systemet, ville jeg gerne lave det til en Cortex A3, da det nu engang er det development board jeg har adgang til. Men der findes ikke en pæn og direkte løsning til filsystemet, så det er noget der skal skrives.. Og den slags er ikke min stærke side. Microchip har deres eget filsystem, som er gratis, men jeg har ikke noget development board dertil. Skulle jeg anskaffe sådan et, kunne jeg lige så godt udvikle en prototype direkte, men det koster jo naturligvis ekstra penge :)

Så igen.. er der en nørd der har et bud på en realtime TPS display i %  ?? så er jeg ret interesseret.   (hvis man er cool, så laver man boksen således at den kan programmeres nemt, så den kan bruges på andre motorcykler, end ligenøjagtig den som boksen bliver "udviklet" til..   man må gå udfra at ikke alle TPS sensorere har nøjagtig samme volt output)

Det burde på ingen måde være svært. Problemet er, som beskrevet ovenfor, at tilknytte målingerne til en position på banen.. Med mindre du bare er interesseret i måleværdierne, for at se på kurveform, maks og min og den slags.

Problemet med at lave den til andre motorcykler er, at jeg rent teknisk set, ikke kender lighederne mellem SV1000 og andre motorcyklers systemer. Det smarte ville være bare at lave en generisk datalogger(altså bare en række inputs hvori man selv kunne stikke hvad-end-det-nu-skulle-være.. Men det er sådan ca også det jeg havde tænkt mig at lave. Det svære bliver som sagt problemerne med GPS.

Luske

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
« Svar #13 Dato: December 29, 2010, 09:46:11 am »

Det burde på ingen måde være svært. Problemet er, som beskrevet ovenfor, at tilknytte målingerne til en position på banen.. Med mindre du bare er interesseret i måleværdierne, for at se på kurveform, maks og min og den slags.

Problemet med at lave den til andre motorcykler er, at jeg rent teknisk set, ikke kender lighederne mellem SV1000 og andre motorcyklers systemer. Det smarte ville være bare at lave en generisk datalogger(altså bare en række inputs hvori man selv kunne stikke hvad-end-det-nu-skulle-være.. Men det er sådan ca også det jeg havde tænkt mig at lave. Det svære bliver som sagt problemerne med GPS.

prøv at læs mit indlæg igen...  tror du har misforstået det.

Det eneste jeg pt er ude efter er en et realtime display af TPS ...    (jeg vil bruge video til at "logge" hvor jeg er på banen, samt de informationer jeg får i "cockpittet" fra gear indicator, omdr tæller og TPS display )

mht systermene på de forskellige cykler, så er alle TPS sensorere stortset ens.  De har alle 3 ledninger i deres connector og man skal kun bruge to af ledningerne for at måle den variende spænding
« Senest Redigeret: December 29, 2010, 09:57:46 am af Luske »

Rasmus Mølgaard

• Plastikrocker
    • Warfare Records
« Svar #14 Dato: December 29, 2010, 10:30:40 am »
Udstødningstemp og lambada kunne da være fedt, hvis du har programmerbar motorstyring...!